Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 2-3/2021

29-03-2021 | Onderzoeksartikel

De belangrijkste risicofactoren voor spijbelen en schooluitval

Resultaten van een meta-analyse

Auteurs: J. Gubbels, Dr. C. E. van der Put, Dr. M. Assink

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 2-3/2021

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het verkrijgen van inzicht in risicofactoren voor zowel spijbelen als schooluitval is essentieel voor de preventie en vermindering van schoolverzuim. Dit onderzoek geeft een overzicht van de belangrijkste risicofactoren voor spijbelen en schooluitval aan de hand van een omvattende meta-analyse. Een uitgebreid literatuuronderzoek in wetenschappelijke databases leverde 75 bruikbare onderzoeken op, waaruit 1.416 potentiële risicofactoren werden gehaald. Factoren die min of meer gelijk van aard zijn, werden voor spijbelen in 44 en voor schooluitval in 42 wederzijds uitsluitende categorieën van risicofactoren geclassificeerd. Vervolgens werd een reeks drie-level-meta-analyses uitgevoerd om voor elk van deze categorieën een schatting te maken van een gemiddeld effect. Er was een significant effect voor 29 risicofactoren voor spijbelen, variërend van r = 0,099 tot r = 0,509, en voor 23 risicofactoren voor schooluitval, variërend van r = 0,062 tot r = 0,348. Veel verschillende kind-, gezins-, school- en peerfactoren hangen positief samen met spijbelen en schooluitval, en kunnen als risicofactoren aangemerkt worden. De resultaten van dit onderzoek zijn belangrijk voor het succesvol terugdringen en voorkomen van schoolverzuim. Implicaties voor zowel risico- en behoeftetaxatie, als interventiestrategieën om (herhaling van) schoolverzuim te voorkomen worden besproken.
Literatuur
1.
go back to reference Stevens G, Boer M, Duinhof E, et al. HBSC 2017 Gezondheid en welzijn van jongeren in Nederland. Utrecht: Universiteit Utrecht; 2018. Stevens G, Boer M, Duinhof E, et al. HBSC 2017 Gezondheid en welzijn van jongeren in Nederland. Utrecht: Universiteit Utrecht; 2018.
2.
go back to reference Chou L‑C, Ho C‑Y, Chen C‑Y, et al. Truancy and illicit drug use among adolescents surveyed via street outreach. Addict Behav. 2006;31:149–54.CrossRef Chou L‑C, Ho C‑Y, Chen C‑Y, et al. Truancy and illicit drug use among adolescents surveyed via street outreach. Addict Behav. 2006;31:149–54.CrossRef
3.
go back to reference Egger HL, Costello JE, Angold A. School refusal and psychiatric disorders: a community study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2003;42:797–807.CrossRef Egger HL, Costello JE, Angold A. School refusal and psychiatric disorders: a community study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2003;42:797–807.CrossRef
4.
go back to reference Jaafar NRN, Iryani MDT, Salwina WIW, et al. Externalizing and internalizing syndromes in relation to school truancy among adolescents in high-risk urban schools. Asia Pac Psychiatry. 2013;5:27–34.CrossRef Jaafar NRN, Iryani MDT, Salwina WIW, et al. Externalizing and internalizing syndromes in relation to school truancy among adolescents in high-risk urban schools. Asia Pac Psychiatry. 2013;5:27–34.CrossRef
5.
go back to reference Kearney CA. An interdisciplinary model of school absenteeism in youth to inform professional practice and public policy. Educ Psychol Rev. 2008;20:257–82.CrossRef Kearney CA. An interdisciplinary model of school absenteeism in youth to inform professional practice and public policy. Educ Psychol Rev. 2008;20:257–82.CrossRef
6.
go back to reference Bronfenbrenner U. The ecology of human development: experiments by nature and design. Cambridge: Harvard University Press; 1979. Bronfenbrenner U. The ecology of human development: experiments by nature and design. Cambridge: Harvard University Press; 1979.
7.
go back to reference Gubbels J, Put CE van der, Assink M. Risk factors for school absenteeism and dropout: a meta-analytic review. J Youth Adolesc. 2019;48:1637–67.CrossRef Gubbels J, Put CE van der, Assink M. Risk factors for school absenteeism and dropout: a meta-analytic review. J Youth Adolesc. 2019;48:1637–67.CrossRef
8.
go back to reference Rice ME, Harris GT. Comparing effect sizes in follow-up studies: ROC Area, Cohens d, and r. Law Hum Behav. 2005;29:615–20.CrossRef Rice ME, Harris GT. Comparing effect sizes in follow-up studies: ROC Area, Cohens d, and r. Law Hum Behav. 2005;29:615–20.CrossRef
9.
go back to reference Rosenthal R. Meta-analytic procedures for social research. Newbury Park: SAGE; 1991.CrossRef Rosenthal R. Meta-analytic procedures for social research. Newbury Park: SAGE; 1991.CrossRef
10.
go back to reference Swets JA. Indices of discrimination or diagnostic accuracy: their ROCs and implied models. Psychol Bull. 1986;99:100–17.CrossRef Swets JA. Indices of discrimination or diagnostic accuracy: their ROCs and implied models. Psychol Bull. 1986;99:100–17.CrossRef
11.
go back to reference Maynard BR, McCrea KT, Pigott TD, et al. Indicated truancy interventions for chronic truant students: a Campbell systematic review. Res Soc Work Pract. 2013;23:5–21.CrossRef Maynard BR, McCrea KT, Pigott TD, et al. Indicated truancy interventions for chronic truant students: a Campbell systematic review. Res Soc Work Pract. 2013;23:5–21.CrossRef
12.
go back to reference Wilson SJ, Tanner-Smith EE. Dropout prevention and intervention programs for improving school completion among school-aged children and youth: a systematic review. J Soc Social Work Res. 2013;4:357–72.CrossRef Wilson SJ, Tanner-Smith EE. Dropout prevention and intervention programs for improving school completion among school-aged children and youth: a systematic review. J Soc Social Work Res. 2013;4:357–72.CrossRef
Metagegevens
Titel
De belangrijkste risicofactoren voor spijbelen en schooluitval
Resultaten van een meta-analyse
Auteurs
J. Gubbels
Dr. C. E. van der Put
Dr. M. Assink
Publicatiedatum
29-03-2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 2-3/2021
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-021-00239-6

Andere artikelen Uitgave 2-3/2021

JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 2-3/2021 Naar de uitgave