Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 2-3/2021

09-04-2021 | State-of-the-art

Ongewettigd schoolverzuim in Vlaanderen

Regelgevend kader en aanpak

Auteur: S. Neyts

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 2-3/2021

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Vlaanderen kende de laatste jaren een toename in het aantal problematisch afwezige leerlingen. Dat zijn leerlingen die dertig of meer halve dagen ongewettigd afwezig zijn van school. Omdat afwezigheid en de onderliggende oorzaken ervan een grote impact kunnen hebben op de ontwikkeling en schoolse vordering van leerlingen zet de Vlaamse Overheid in op het voorkomen van ongewettigd schoolverzuim. In dit artikel beschrijven wij het regelgevend kader en de aanpak.
Literatuur
7.
go back to reference Keppens G, Spruyt B. Spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten in internationaal perspectief. Maakt het type onderwijssysteem een verschil? Research paper SONO/2017.OL1.2/1. Brussel: Steunpunt Onderwijs Onderzoek; 2017. Keppens G, Spruyt B. Spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten in internationaal perspectief. Maakt het type onderwijssysteem een verschil? Research paper SONO/2017.OL1.2/1. Brussel: Steunpunt Onderwijs Onderzoek; 2017.
16.
go back to reference Keppens G, Spruyt B, Roggemans L, et al. Van occasionele tot regulier spijbelaar: een onderzoek naar het profiel van spijbelaars en de invloed van school en omgeving op spijbelen. Brussel: Onderzoeksgroep TOR; 2014. Keppens G, Spruyt B, Roggemans L, et al. Van occasionele tot regulier spijbelaar: een onderzoek naar het profiel van spijbelaars en de invloed van school en omgeving op spijbelen. Brussel: Onderzoeksgroep TOR; 2014.
Metagegevens
Titel
Ongewettigd schoolverzuim in Vlaanderen
Regelgevend kader en aanpak
Auteur
S. Neyts
Publicatiedatum
09-04-2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 2-3/2021
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-021-00245-8

Andere artikelen Uitgave 2-3/2021

JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 2-3/2021 Naar de uitgave