Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 2-3/2021

14-04-2021 | Analyse

Schoolverzuim verminderen en tegengaan

Een theoretische onderbouwing

Auteur: W. W. M. van Sleeuwen, MSc.

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 2-3/2021

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een goede schoolloopbaan is essentieel voor een gezonde ontwikkeling en een goed toekomstperspectief. Het is daarom belangrijk schoolverzuim zo veel mogelijk te voorkomen en tegen te gaan. Dit vraagt een aanpak die gericht is op het bevorderen van de aanwezigheid op school van alle leerlingen én op het doelgericht inzetten van interventies bij beginnende en ernstige problematiek. Door van de school een aantrekkelijke plek te maken, waar jeugdigen zich gezien, gestimuleerd en veilig voelen, is de kans groter dat jeugdigen blijven komen. Schoolverzuim zelf kent weerbarstige problematiek en vraagt maatwerk van verschillende professionals, bijvoorbeeld vanuit de jeugdgezondheidszorg. De reden waarom jeugdigen verzuimen is een belangrijke indicator voor de aanpak van het verzuim. Een jeugdige die bang is in grote groepen heeft bijvoorbeeld andere ondersteuning nodig dan een jeugdige die problemen thuis ervaart. Dit artikel ontrafelt op basis van wetenschappelijke literatuur het begrip ‘schoolverzuim’, zoomt in op risicofactoren en geeft handvatten voor een effectieve aanpak.
Literatuur
1.
go back to reference Christenson SL, Thurlow ML. School dropouts: prevention considerations, interventions, and challenges. Curr Direct Psychol Scie. 2004;13:36–9.CrossRef Christenson SL, Thurlow ML. School dropouts: prevention considerations, interventions, and challenges. Curr Direct Psychol Scie. 2004;13:36–9.CrossRef
2.
go back to reference Sleeuwen W van, Heyne D. Schoolverzuim aanpakken. Een wetenschappelijke onderbouwing. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut; 2020. Sleeuwen W van, Heyne D. Schoolverzuim aanpakken. Een wetenschappelijke onderbouwing. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut; 2020.
3.
go back to reference Heyne D, Gren-Landell M, Melvin G, et al. Differentiation between school attendance problems: why and how? Cogn Behav Pract. 2019;26(1):8–34.CrossRef Heyne D, Gren-Landell M, Melvin G, et al. Differentiation between school attendance problems: why and how? Cogn Behav Pract. 2019;26(1):8–34.CrossRef
4.
go back to reference Maynard BR, McCrea TKT, Pigott T, et al. Indicated truancy interventions: effects on school attendance among chronic truant students. Campbell Syst Rev. 2012;10:1–84. Maynard BR, McCrea TKT, Pigott T, et al. Indicated truancy interventions: effects on school attendance among chronic truant students. Campbell Syst Rev. 2012;10:1–84.
5.
go back to reference Berends I, Diest H van. Schoolverzuim verklaard: een overzicht van protectieve en risico-elementen. Duivendrecht: PI Research; 2014. Berends I, Diest H van. Schoolverzuim verklaard: een overzicht van protectieve en risico-elementen. Duivendrecht: PI Research; 2014.
6.
go back to reference Kearney CA. School absenteeism and school refusal behavior in youth: a contemporary review. Clin Psychol Rev. 2008;28:451–71.CrossRef Kearney CA. School absenteeism and school refusal behavior in youth: a contemporary review. Clin Psychol Rev. 2008;28:451–71.CrossRef
7.
go back to reference Dowrick PW, Crespo N. School failure. In: Gullotta TP, Adams GR, redactie. Handbook of adolescent behavioral problems: evidence-based approach to prevention and treatment. New York: Springer; 2005. pag. 589–610.CrossRef Dowrick PW, Crespo N. School failure. In: Gullotta TP, Adams GR, redactie. Handbook of adolescent behavioral problems: evidence-based approach to prevention and treatment. New York: Springer; 2005. pag. 589–610.CrossRef
8.
go back to reference Traag T. Early school-leaving in the Netherlands: a multidisciplinary study of risk and protective factors explaining early school-leaving. Den Haag: CBS; 2012. Traag T. Early school-leaving in the Netherlands: a multidisciplinary study of risk and protective factors explaining early school-leaving. Den Haag: CBS; 2012.
9.
go back to reference Attwood G, Croll P. Truancy in secondary school pupils: prevalence, trajectories and pupil perspectives. Res Pap Educ. 2006;21:467–84.CrossRef Attwood G, Croll P. Truancy in secondary school pupils: prevalence, trajectories and pupil perspectives. Res Pap Educ. 2006;21:467–84.CrossRef
10.
go back to reference Kearney CA. Forms and functions of school refusal behavior in youth: an empirical analysis of absenteeism severity. J Child Psychol Psychiat. 2007;48:53–61.CrossRef Kearney CA. Forms and functions of school refusal behavior in youth: an empirical analysis of absenteeism severity. J Child Psychol Psychiat. 2007;48:53–61.CrossRef
11.
go back to reference Kearney CA, Graczyk P. A response to intervention model to promote school attendance and decrease school absenteeism. Child Youth Care Forum. 2014;43:1–25.CrossRef Kearney CA, Graczyk P. A response to intervention model to promote school attendance and decrease school absenteeism. Child Youth Care Forum. 2014;43:1–25.CrossRef
13.
go back to reference Skedgell K, Kearney CA. Predictors of school absenteeism severity at multiple levels: a classification and regression tree analysis. Child Youth Serv Rev. 2018;86:236–45.CrossRef Skedgell K, Kearney CA. Predictors of school absenteeism severity at multiple levels: a classification and regression tree analysis. Child Youth Serv Rev. 2018;86:236–45.CrossRef
14.
go back to reference Weghorst M, Drost N, Hulsen P. Preventie schoolverzuim? Richt je aandacht op aanwezigheid! Bilthoven: LBBO magazine Beter begeleiden; 2020. Weghorst M, Drost N, Hulsen P. Preventie schoolverzuim? Richt je aandacht op aanwezigheid! Bilthoven: LBBO magazine Beter begeleiden; 2020.
17.
go back to reference SWV 23-01 Passend Onderwijs VO regio Almelo. Informatiegids 2019–2020. De Link. Almelo: SWV 23-01 Passend Onderwijs VO regio Almelo; 2019. SWV 23-01 Passend Onderwijs VO regio Almelo. Informatiegids 2019–2020. De Link. Almelo: SWV 23-01 Passend Onderwijs VO regio Almelo; 2019.
Metagegevens
Titel
Schoolverzuim verminderen en tegengaan
Een theoretische onderbouwing
Auteur
W. W. M. van Sleeuwen, MSc.
Publicatiedatum
14-04-2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 2-3/2021
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-021-00248-5

Andere artikelen Uitgave 2-3/2021

JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 2-3/2021 Naar de uitgave