Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 2-3/2021

17-03-2021 | Onderzoeksartikel

Ongeoorloofd afwezig zijn in Vlaanderen

Een actuele beschrijving op basis van registratiegegevens

Auteurs: Dr. G. Keppens, Dr. B. Spruyt

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 2-3/2021

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een kritische randvoorwaarde voor een succesvol aanklampend beleid inzake (ongeoorloofd) schoolverzuim is het beschikken over accurate registratiedata. De afgelopen jaren werd in Vlaanderen, in het bijzonder door de implementatie van het informaticasysteem DISCIMUS, grote vooruitgang geboekt in het registreren van afwezigheid. Via DISCIMUS registreren scholen elke halve dag afwezigheid. Daardoor is het mogelijk (ongeoorloofde) afwezigheid in Vlaanderen te beschrijven op een niveau en met een graad van detail die niet eerder bereikt werd. Het is daarbij belangrijk om naast de ontwikkeling van de technische infrastructuur te monitoren wat de kenmerken en eigenschappen van de aldus verzamelde data precies zijn. In dit artikel dragen we bij aan deze doelstelling door een actuele beschrijving te geven van registratiegegevens over (ongeoorloofde) afwezigheid in Vlaanderen. De volgende vragen worden beantwoord: 1) wat is de verspreiding van ongeoorloofde afwezigheid? 2) Wat is de relatie tussen ongeoorloofde en geoorloofde afwezigheid? (3) Wat is de relatie tussen ongeoorloofde afwezigheid en de onderwijsuitkomst?
Literatuur
1.
go back to reference Chu BC, Guarino D, Mele C, et al. Developing an online early detection system for school attendance problems: results from a research-community partnership. Cogn Behav Pract. 2019;26(1):35–45.CrossRef Chu BC, Guarino D, Mele C, et al. Developing an online early detection system for school attendance problems: results from a research-community partnership. Cogn Behav Pract. 2019;26(1):35–45.CrossRef
2.
go back to reference Kearney C. Managing school absenteeism at multiple tiers: an evidence-based and practical guide for professionals. Oxford: Oxford University Press; 2016.CrossRef Kearney C. Managing school absenteeism at multiple tiers: an evidence-based and practical guide for professionals. Oxford: Oxford University Press; 2016.CrossRef
3.
go back to reference Keppens G, Spruyt B. The development of persistent truant behaviour: an exploratory analysis of adolescents’ perspectives. Educ Res. 2017;59(3):353–70.CrossRef Keppens G, Spruyt B. The development of persistent truant behaviour: an exploratory analysis of adolescents’ perspectives. Educ Res. 2017;59(3):353–70.CrossRef
4.
go back to reference Keppens G, Spruyt B, Dockx J. Measuring school absenteeism: administrative attendance data collected by schools differ from self-reports in systematic ways. Front Psychol. 2019;10:2653.CrossRef Keppens G, Spruyt B, Dockx J. Measuring school absenteeism: administrative attendance data collected by schools differ from self-reports in systematic ways. Front Psychol. 2019;10:2653.CrossRef
5.
go back to reference Keppens G, Spruyt B. Preventie van spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten: eindrapport. Brussel: Steunpunt Onderwijsonderzoek; 2019. Keppens G, Spruyt B. Preventie van spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten: eindrapport. Brussel: Steunpunt Onderwijsonderzoek; 2019.
Metagegevens
Titel
Ongeoorloofd afwezig zijn in Vlaanderen
Een actuele beschrijving op basis van registratiegegevens
Auteurs
Dr. G. Keppens
Dr. B. Spruyt
Publicatiedatum
17-03-2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 2-3/2021
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-021-00238-7

Andere artikelen Uitgave 2-3/2021

JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 2-3/2021 Naar de uitgave