Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

04-12-2015 | Lustrum | Uitgave 4/2015

Kind en adolescent 4/2015

Ontwikkeling en onderwijs: de bijdrage van bio-ecologische ontwikkelingsmodellen aan onderwijsonderzoek

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 4/2015
Auteur:
Prof. dr. Karine Verschueren

Samenvatting

Bio-ecologische ontwikkelingsmodellen worden in toenemende mate als kader gebruikt om inzicht te krijgen in het functioneren van kinderen en jongeren in een onderwijscontext. Vanuit dit kader biedt dit artikel een overzicht van onderzoek naar de rol van leerkracht-kindinteracties en van leeftijdgenoten in de ontwikkeling van kinderen en jongeren, evenals hun wisselwerking met genetische kindkenmerken. Er wordt geconcludeerd dat naast de kwaliteit van leerkracht-kindinteracties op klasniveau, de kwaliteit van de dyadische leerkracht-kindrelatie van belang is voor de schoolse aanpassing, zowel in de basisschool als in het voortgezet onderwijs. Wat betreft de rol van leeftijdgenoten blijken aanvaarding en populariteit in de peergroep, alsook groepsnormen bij te dragen aan de schoolse betrokkenheid en prestaties van leerlingen. Bovendien blijken peeraanvaarding en populariteit enerzijds, en de kwaliteit van leerkracht-kindinteracties anderzijds elkaar wederzijds te beïnvloeden. Ten slotte, zijn er steeds meer aanwijzingen dat ontwikkeling op school vorm krijgt door een samenspel van genetische en sociale omgevingsinvloeden.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2015

Kind en adolescent 4/2015 Naar de uitgave