Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

03-12-2015 | Lustrum | Uitgave 4/2015

Kind en adolescent 4/2015

Transitie en transformatie in de jeugdzorg

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 4/2015
Auteur:
Prof. dr. Jan M. A. M. Janssens

Samenvatting

In dit artikel wordt op de eerste plaats een schets gegeven van de jeugdzorg in Nederland. Bij die zorg zijn nulde-, eerste- en tweedelijnsvoorzieningen betrokken. Op de tweede plaats worden de problemen beschreven die zich in deze voorzieningen voordoen. Het betreft onvoldoende signalering van problemen, de wildgroei aan interventies, de gescheiden geldstromen, het ontbreken van een centrale ingang voor de jeugdzorg en het ontbreken van coördinatie.
In 2015 vond de transitie van de jeugdzorg naar gemeenten plaats. Belangrijk daarbij was de vorming van wijkteams voor jeugd en gezin. Die teams kregen vijf functies: het geven van advies, het signaleren van problemen, het zelf geven van hulp, het verwijzen naar specialistische jeugdzorg en coördinatie van die zorg. Het adequaat uitvoeren van die functies is mede afhankelijk van de competenties van hulpverleners in de wijkteams en de beschikbaarheid van voldoende evidence-based interventies. In het derde deel van dit artikel wordt op de vijf functies ingegaan en komt de vraag aan de orde of de transitie zal leiden tot verbetering van de jeugdzorg.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2015

Kind en adolescent 4/2015 Naar de uitgave

EditorialNotes

Voorwoord