Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 1/2020

01-02-2020 | Opmerkelijk

Intelligentieonderzoek komt van Venus en neuropsychologisch onderzoek van Mars?

Auteurs: Dr. Patrick de Zeeuw, Drs. Michel Nelwan

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 1/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Wellicht gaat u ook weleens op vakantie naar Frankrijk. Bij het passeren van de grens is de overgang abrupt: de verkeersborden hebben een andere kleur, het aanbod bij de wegrestaurants is anders, en vooral: de taal is anders. Het klinkt vagelijk bekend, maar toch bevreemdend. Geen zorgen, u bent niet beland in de faits divers van dit tijdschrift. Het punt is dat wij denken dat het met neuropsychologische diagnostiek in de klinische praktijk vergelijkbaar is gesteld: de taal klinkt bekend, maar wat wordt gezegd is tegelijk exotisch en complex. Sommigen verhouden zich wellicht tot neuropsychologische diagnostiek op dezelfde manier als tot het exotische eten op vakantie: ik neem toch maar een potje pindakaas mee. Dat potje pindakaas is dan toch vaak ons vertrouwde instrument: de intelligentietest. Maar met de introductie van de WISC-V lijkt het potje pindakaas zelf een exoot geworden. Allemaal nieuwe indexscores, die ineens lijken op neuropsychologische nomenclatuur – we hebben menig collega horen verzuchten dat het zo ingewikkeld is geworden. Wij denken echter dat de intelligentietest volwassener geworden is en dat de denkbeeldige grens tussen ‘intelligentieonderzoek’ en ‘neuropsychologisch onderzoek’ doorbroken kan worden. …
Literatuur
go back to reference Bos, A., Magez, W., & Tierens, M. (2016). Het ene IQ is het andere niet: van psychometrische grootheid (IQ) naar een cognitief vaardigheidsprofiel. Tijdschrift voor Neuropsychologie, 11, 16–31. Bos, A., Magez, W., & Tierens, M. (2016). Het ene IQ is het andere niet: van psychometrische grootheid (IQ) naar een cognitief vaardigheidsprofiel. Tijdschrift voor Neuropsychologie, 11, 16–31.
go back to reference Eling, P. (2016). Hoe meet je nu intelligentie? Tijdschrift voor Neuropsychologie, 11, 1–11. Eling, P. (2016). Hoe meet je nu intelligentie? Tijdschrift voor Neuropsychologie, 11, 1–11.
go back to reference Engle, R. W. (2017). Working memory and attentional control: a revisit. Perspectives on Psychological Science, 13(2), 190–193.CrossRef Engle, R. W. (2017). Working memory and attentional control: a revisit. Perspectives on Psychological Science, 13(2), 190–193.CrossRef
go back to reference Fischer, A. J., Medaglia, J. D., & Jeronimus, B. F. (2019). Lack of group-to-individual generalizability is a threat to human subjects research. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116(14), 6540–6541.CrossRef Fischer, A. J., Medaglia, J. D., & Jeronimus, B. F. (2019). Lack of group-to-individual generalizability is a threat to human subjects research. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116(14), 6540–6541.CrossRef
go back to reference Kuhn, J. T. (2016). Controlled attention and storage: an investigation of the relationship between working memory, short term memory, scope of attention, and intelligence in children. Learning and Individual Differences, 52, 167–177.CrossRef Kuhn, J. T. (2016). Controlled attention and storage: an investigation of the relationship between working memory, short term memory, scope of attention, and intelligence in children. Learning and Individual Differences, 52, 167–177.CrossRef
go back to reference Unsworth, N., Fukuda, K., Awh, E., & Vogel, E. K. (2014). Working memory and fluid intelligence: capacity, attention control, and secondary memory retrieval. Cognitive Psychology, 71, 1–26.CrossRef Unsworth, N., Fukuda, K., Awh, E., & Vogel, E. K. (2014). Working memory and fluid intelligence: capacity, attention control, and secondary memory retrieval. Cognitive Psychology, 71, 1–26.CrossRef
go back to reference Zhang, H., Congcong, Y., Zhang, X., Shi, J., & Zhu, B. (2017). The relationship between fluid intelligence and sustained attentional blindness in 7‑to-14-year-old children. Consciousness and Cognition, 55, 172–178.CrossRef Zhang, H., Congcong, Y., Zhang, X., Shi, J., & Zhu, B. (2017). The relationship between fluid intelligence and sustained attentional blindness in 7‑to-14-year-old children. Consciousness and Cognition, 55, 172–178.CrossRef
Metagegevens
Titel
Intelligentieonderzoek komt van Venus en neuropsychologisch onderzoek van Mars?
Auteurs
Dr. Patrick de Zeeuw
Drs. Michel Nelwan
Publicatiedatum
01-02-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 1/2020
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-019-00224-5

Andere artikelen Uitgave 1/2020

Kind en adolescent 1/2020 Naar de uitgave