01-02-2020 | Artikelen
Dynamisch testen van hoog- en normaalbegaafde kinderen
Gebruik van een digitale test om potentieel om te leren in kaart te brengen
Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 1/2020
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
In dit onderzoek werd een nieuw ontwikkelde digitale dynamische test voor analogisch redeneren onderzocht. De vraag was of de test gebruikt kon worden om het potentieel om te leren te meten bij een groep hoog- (n = 40) en normaalbegaafde (n = 63) 7‑ en 8‑jarige kinderen. Er werd gebruikgemaakt van een voormeting-training-nameting-ontwerp, waarin de helft van de kinderen werd getraind middels graduated-prompts-technieken. De resultaten suggereerden dat de kinderen die getraind waren meer vooruitgang lieten zien in correct opgeloste analogieën dan degene die geen training hadden gekregen. Hoogbegaafde kinderen scoorden hoger op de voor- en nameting, maar lieten dezelfde mate van groei zien als hun normaalbegaafde leeftijdsgenoten. Ook hadden zij op groepsniveau minder instructies nodig tijdens de training dan de normaalbegaafde kinderen. Digitaal dynamisch testen lijkt dan ook een goede manier te zijn om zicht te krijgen op individuele leerpaden van hoog- en normaalbegaafde kinderen.