Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2020 | Artikelen | Uitgave 1/2020

Kind en adolescent 1/2020

Dynamisch testen van hoog- en normaalbegaafde kinderen

Gebruik van een digitale test om potentieel om te leren in kaart te brengen

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 1/2020
Auteurs:
Dr. Bart Vogelaar, Prof. dr. Wilma C. M. Resing

Samenvatting

In dit onderzoek werd een nieuw ontwikkelde digitale dynamische test voor analogisch redeneren onderzocht. De vraag was of de test gebruikt kon worden om het potentieel om te leren te meten bij een groep hoog- (n = 40) en normaalbegaafde (n = 63) 7‑ en 8‑jarige kinderen. Er werd gebruikgemaakt van een voormeting-training-nameting-ontwerp, waarin de helft van de kinderen werd getraind middels graduated-prompts-technieken. De resultaten suggereerden dat de kinderen die getraind waren meer vooruitgang lieten zien in correct opgeloste analogieën dan degene die geen training hadden gekregen. Hoogbegaafde kinderen scoorden hoger op de voor- en nameting, maar lieten dezelfde mate van groei zien als hun normaalbegaafde leeftijdsgenoten. Ook hadden zij op groepsniveau minder instructies nodig tijdens de training dan de normaalbegaafde kinderen. Digitaal dynamisch testen lijkt dan ook een goede manier te zijn om zicht te krijgen op individuele leerpaden van hoog- en normaalbegaafde kinderen.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2020

Kind en adolescent 1/2020 Naar de uitgave