TODO: Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-02-2020 | Artikelen

De IDT: een nieuwe, interactieve tekentest voor wederkerig gedrag bij kinderen met autisme

Auteurs: Tineke Backer van Ommeren, Hans M. Koot, Anke M. Scheeren, Sander Begeer

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 1/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Inleiding

Beperkingen in wederkerigheid zijn essentieel voor het diagnosticeren van een autismespectrumstoornis (ASS; APA 2013). In deze studie wordt een nieuwe test beschreven voor wederkerig gedrag bij kinderen en adolescenten met ASS: de interactieve tekentest (IDT, Backer van Ommeren et al. 2017a).

Methode

De kwaliteit van wederkerig gedrag werd gemeten bij in totaal 392 jeugdigen (6–20 jaar) waarvan 334 (225 met en 109 zonder ASS) met de onderzoeker tekenden op papier en 58 (32 met en 26 zonder ASS) op een tablet met touchscreen.

Resultaten

Deelnemers met ASS lieten op de papieren versie van de IDT, onafhankelijk van leeftijd, geslacht en verbale intelligentie, minder frequent wederkerig gedrag zien dan deelnemers zonder ASS. Op de digitale versie (DIDT) vertoonden deelnemers met ASS eveneens minder wederkerigheid. Wederkerigheidsscores op de DIDT waren onafhankelijk van leeftijd en geslacht, maar correleerden positief met verbale intelligentie.

Conclusies

Zowel de papieren als de digitale versie van de IDT differentieerde tussen jeugdigen met en zonder ASS. Autistische kenmerken blijken een consistent negatief effect te hebben op wederkerig gedrag. De digitale versie lijkt gevoelig voor autisme maar ook enigszins voor verbaal cognitief niveau. Onvolkomenheden van en enige beperkingen in de hardware hebben waarschijnlijk de resultaten met de DIDT beïnvloed.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
De IDT: een nieuwe, interactieve tekentest voor wederkerig gedrag bij kinderen met autisme
Auteurs
Tineke Backer van Ommeren
Hans M. Koot
Anke M. Scheeren
Sander Begeer
Publicatiedatum
01-02-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 1/2020
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-019-00219-2