Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2020 | Artikelen | Uitgave 1/2020

Kind en adolescent 1/2020

Integratieve diagnostiek met de Intelligence and Development Scales-2 (IDS-2)

Een intelligentie- en algemene ontwikkelingstest voor kinderen en jongeren tussen 5 en 20 jaar

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 1/2020
Auteurs:
Dr. Selma A. J. Ruiter, Dr. Linda Visser, Prof. dr. Marieke E. Timmerman

Samenvatting

Is de IDS‑2 een instrument waarmee integratief diagnostisch onderzoek gedaan kan worden? Dat is de vraag die we in dit artikel willen beantwoorden. Dat doen we door een bespreking van het theoretische model dat onderliggend is aan de IDS‑2, het Cattell-Horn-Carroll-model, en de resultaten van onderzoek naar het gebruik van de IDS‑2 bij verschillende klinische groepen. De IDS‑2 is een instrument voor kinderen en jongeren van 5–20 jaar en omvat de domeinen Intelligentie, Executief functioneren en Ontwikkeling. De resultaten van de klinische studies ondersteunen het onderliggende theoretische model en de differentiële validiteit van de IDS‑2. De IDS‑2 kan daarmee worden beschouwd als een waardevol instrument in de uitvoering van integratieve diagnostiek.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2020

Kind en adolescent 1/2020 Naar de uitgave