Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 1/2020

01-02-2020 | Artikelen

De Sociale InformatieVerwerkingsTest ‘SIVT’ biedt inzicht in individuele verschillen in sociale informatieverwerking van kinderen en adolescenten met gedragsproblemen

Auteurs: Dr. Maaike M. van Rest, Drs. Aart Vriens, Prof. dr. Walter Matthys, Dr. Maroesjka van Nieuwenhuijzen

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 1/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De Sociale InformatieVerwerkingsTest ‘SIVT’ is een interactief, digitaal diagnostisch instrument dat inzicht geeft in de sociaal-cognitieve functies in relatie tot gedragsproblemen bij kinderen en adolescenten. Deze studie onderzocht de psychometrische waarden van het instrument om de bruikbaarheid in de praktijk van zorgverlening te kunnen onderbouwen. Er werden 187 kinderen (8–12 jaar, M = 10,96; 42 % meisje) en 224 adolescenten (13–17 jaar, M = 15,20; 46 % meisje) geïncludeerd variërend in gedragsproblemen en met een licht verstandelijke beperking of een normaalbegaafd niveau. In een aanvullend normonderzoek namen 232 kinderen (M = 10,93; 47 % meisje) en 242 adolescenten (M = 15,17; 52 % meisje) deel vanuit de Nederlandse jeugdpopulatie. De resultaten wijzen op een adequate en goede interne consistentie, interbeoordelaarsbetrouwbaarheid, inhoudsvaliditeit en criteriumvaliditeit voor de kinder- en adolescentenversie van de SIVT. Enkele voorbeelden concretiseren hoe individuele SIVT-scores kunnen worden geïnterpreteerd in samenhang met elkaar en in relatie tot gedrag. In deze studie wordt de bruikbaarheid van de SIVT onderbouwd en worden handvatten gegeven voor het gebruik van SIVT-scores binnen individuele verklarende en handelingsgerichte diagnostiek met aanwijzingen voor begeleiding en behandeling.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Achenbach, T. M., & Edelbrock, C. (1991a). Manual for the Child Behavior Checklist / 4–18 and 1991 profiles. Burlington: University of Vermont, Department of Psychiatry. Achenbach, T. M., & Edelbrock, C. (1991a). Manual for the Child Behavior Checklist / 4–18 and 1991 profiles. Burlington: University of Vermont, Department of Psychiatry.
go back to reference Achenbach, T. M., & Edelbrock, C. (1991b). Manual for the Youth Self-Report and 1991 profiles. Burlington: University of Vermont, Department of Psychiatry. Achenbach, T. M., & Edelbrock, C. (1991b). Manual for the Youth Self-Report and 1991 profiles. Burlington: University of Vermont, Department of Psychiatry.
go back to reference Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA school-age forms & profiles. Burlington: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families. Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA school-age forms & profiles. Burlington: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families.
go back to reference Bokhoven, I. van, Nieuwenhuizen, M. van, Embregts, P. J. C. M., Vriens, A., & Matthys, W. (2011). Sociale informatieverwerking bij LVB jongeren binnen justitie: Welke sociale situaties leiden tot problemen? Onderzoek & Praktijk, 9, 14–23. Bokhoven, I. van, Nieuwenhuizen, M. van, Embregts, P. J. C. M., Vriens, A., & Matthys, W. (2011). Sociale informatieverwerking bij LVB jongeren binnen justitie: Welke sociale situaties leiden tot problemen? Onderzoek & Praktijk, 9, 14–23.
go back to reference Crick, N. R., & Dodge, K. A. (1994). A review and reformulation of social information processing mechanisms in children’s social adjustment. Psychological Bulletin, 115, 74–101.CrossRef Crick, N. R., & Dodge, K. A. (1994). A review and reformulation of social information processing mechanisms in children’s social adjustment. Psychological Bulletin, 115, 74–101.CrossRef
go back to reference Dodge, K. A. (1986). A social information processing model of social competence in children. In M. Perlmutter (red.), Cognitive perspectives on children’s social and behavioral development. Minnesota symposium on child psychology, (band 18, pag. 77–125). Hillsdale: Erlbaum. Dodge, K. A. (1986). A social information processing model of social competence in children. In M. Perlmutter (red.), Cognitive perspectives on children’s social and behavioral development. Minnesota symposium on child psychology, (band 18, pag. 77–125). Hillsdale: Erlbaum.
go back to reference Dodge, K. A., & Pettit, G. S. (2003). A biopsychosocial model of the development of chronic conduct problems in adolescence. Developmental Psychology, 39(2), 349–371.CrossRef Dodge, K. A., & Pettit, G. S. (2003). A biopsychosocial model of the development of chronic conduct problems in adolescence. Developmental Psychology, 39(2), 349–371.CrossRef
go back to reference Dodge, K. A., Godwin, J., & The Conduct Problems Prevention Research Group (2013). Social-information-processing patterns mediate the impact of preventive intervention on adolescent antisocial behavior. Psychological Science, 24, 456–465.CrossRef Dodge, K. A., Godwin, J., & The Conduct Problems Prevention Research Group (2013). Social-information-processing patterns mediate the impact of preventive intervention on adolescent antisocial behavior. Psychological Science, 24, 456–465.CrossRef
go back to reference Dodge, K. A., Malone, P. S., Lansford, J. E., Sorbring, E., Skinner, A. T., Tapanya, S., Bacchini, D., et al. (2015). Hostile attributional bias and aggressive behavior in global context. Proceedings of the National Academy of Sciences, 112, 9310–9315. https://doi.org/10.1073/pnas.1418572112.CrossRef Dodge, K. A., Malone, P. S., Lansford, J. E., Sorbring, E., Skinner, A. T., Tapanya, S., Bacchini, D., et al. (2015). Hostile attributional bias and aggressive behavior in global context. Proceedings of the National Academy of Sciences, 112, 9310–9315. https://​doi.​org/​10.​1073/​pnas.​1418572112.CrossRef
go back to reference Douma, J. C. H., Dekker, M. C., Verhulst, F. C., & Koot, H. M. (2006). Self-reports on mental health problems of youth with moderate to borderline intellectual disabilities. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 45, 1224–1231.CrossRef Douma, J. C. H., Dekker, M. C., Verhulst, F. C., & Koot, H. M. (2006). Self-reports on mental health problems of youth with moderate to borderline intellectual disabilities. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 45, 1224–1231.CrossRef
go back to reference Douma, J. C. H., Dekker, M. C., Ruijter, K. P. de, Tick, N. T., & Koot, H. M. (2007). Antisocial and delinquent behaviors in youths with mild or borderline disabilities. American Journal on Mental Retardation, 112, 207–220.CrossRef Douma, J. C. H., Dekker, M. C., Ruijter, K. P. de, Tick, N. T., & Koot, H. M. (2007). Antisocial and delinquent behaviors in youths with mild or borderline disabilities. American Journal on Mental Retardation, 112, 207–220.CrossRef
go back to reference Matthys, W. (2019). Diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij kinderen. Amsterdam: Hogrefe. Matthys, W. (2019). Diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij kinderen. Amsterdam: Hogrefe.
go back to reference Matthys, W., & Lochman, J. E. (2017). Oppositional defiant disorder and conduct disorder in childhood (2e druk.). Chichester: Wiley-Blackwell. Matthys, W., & Lochman, J. E. (2017). Oppositional defiant disorder and conduct disorder in childhood (2e druk.). Chichester: Wiley-Blackwell.
go back to reference Matthys, W., Cuperus, J. M., & Engeland, H. van (1999). Deficient social problem-solving in boys with ODD/CD, with ADHD, and with both disorders. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38(3), 311–321.CrossRef Matthys, W., Cuperus, J. M., & Engeland, H. van (1999). Deficient social problem-solving in boys with ODD/CD, with ADHD, and with both disorders. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38(3), 311–321.CrossRef
go back to reference Nieuwenhuijzen, M. van, Orobio de Castro, B., Wijnroks, L., Vermeer, A., & Matthys, W. (2004). The relations between intellectual disabilities, social information processing, and behavior problems. European Journal of Developmental Psychology, 1, 215–229.CrossRef Nieuwenhuijzen, M. van, Orobio de Castro, B., Wijnroks, L., Vermeer, A., & Matthys, W. (2004). The relations between intellectual disabilities, social information processing, and behavior problems. European Journal of Developmental Psychology, 1, 215–229.CrossRef
go back to reference Nieuwenhuijzen, M. van, Orobio de Castro, B., Valk, I. van der, Wijnroks, L., Vermeer, A., & Matthys, W. (2006). Do social information processing models explain aggressive behaviour by children with mild intellectual disabilities in residential care? Journal of Intellectual Disability Research, 50, 801–812.CrossRef Nieuwenhuijzen, M. van, Orobio de Castro, B., Valk, I. van der, Wijnroks, L., Vermeer, A., & Matthys, W. (2006). Do social information processing models explain aggressive behaviour by children with mild intellectual disabilities in residential care? Journal of Intellectual Disability Research, 50, 801–812.CrossRef
go back to reference Nieuwenhuijzen, M. van, Vriens, A., Scheepmaker, M., Smit, M., & Porton, E. (2011). The development of a diagnostic instrument to measure social information processing and its precursors in children with mild to borderline intelligence. Research in Developmental Disabilities, 32, 358–370.CrossRef Nieuwenhuijzen, M. van, Vriens, A., Scheepmaker, M., Smit, M., & Porton, E. (2011). The development of a diagnostic instrument to measure social information processing and its precursors in children with mild to borderline intelligence. Research in Developmental Disabilities, 32, 358–370.CrossRef
go back to reference Orobio de Castro, B., & Dijk, A. van (2018). ‘It’s gonna end up with a fight anyway’: social cognitive processes in children with disruptive behavior disorders. In J. E. Lochman & W. Matthys (red.), The Wiley handbook of disruptive and impulse-control disorders (pag. 237–253). Chichester: Wiley-Blackwell. Orobio de Castro, B., & Dijk, A. van (2018). ‘It’s gonna end up with a fight anyway’: social cognitive processes in children with disruptive behavior disorders. In J. E. Lochman & W. Matthys (red.), The Wiley handbook of disruptive and impulse-control disorders (pag. 237–253). Chichester: Wiley-Blackwell.
go back to reference Rest, M. M. van, Vriens, A., Matthys, W., & Nieuwenhuijzen, M. van (2019b). SIVT: Sociale informatieverwerkingstest. Amsterdam: Hogrefe Uitgevers BV. Rest, M. M. van, Vriens, A., Matthys, W., & Nieuwenhuijzen, M. van (2019b). SIVT: Sociale informatieverwerkingstest. Amsterdam: Hogrefe Uitgevers BV.
go back to reference Schalock, R. L., Borthwick-Duffy, S. A., Bradley, V. J., Buntinx, W. H. E., Coulter, D. L., Craig, E. M., Yeager, M. H., et al. (2010). Intellectual disability: definition, classification, and systems of supports (11e druk). Washington, DC: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities. Schalock, R. L., Borthwick-Duffy, S. A., Bradley, V. J., Buntinx, W. H. E., Coulter, D. L., Craig, E. M., Yeager, M. H., et al. (2010). Intellectual disability: definition, classification, and systems of supports (11e druk). Washington, DC: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.
go back to reference Thomas, K. W., & Kilmann, R. H. (1974). Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument. Tuxedo, New York: XICOM. Thomas, K. W., & Kilmann, R. H. (1974). Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument. Tuxedo, New York: XICOM.
go back to reference Verhulst, F. C., Ende, J. van der, & Koot, H. M. (1996). Handleiding voor de CBCL/4–18 [Manual for the CBCL/4–18]. Rotterdam: Sophia Children’s Hospital, Erasmus Medical Centre. Verhulst, F. C., Ende, J. van der, & Koot, H. M. (1996). Handleiding voor de CBCL/4–18 [Manual for the CBCL/4–18]. Rotterdam: Sophia Children’s Hospital, Erasmus Medical Centre.
go back to reference Verhulst, F. C., Ende, J. van der, & Koot, H. M. (1997a). Handleiding voor de Teacher’s Report Form (TRF) [Manual for the TRF]. Rotterdam: Sophia Children’s Hospital, Erasmus Medical Centre. Verhulst, F. C., Ende, J. van der, & Koot, H. M. (1997a). Handleiding voor de Teacher’s Report Form (TRF) [Manual for the TRF]. Rotterdam: Sophia Children’s Hospital, Erasmus Medical Centre.
go back to reference Verhulst, F. C., Ende, J. van der, & Koot, H. M. (1997b). Handleiding voor de Youth Self-Report (YSR). [Manual for the YSR]. Rotterdam: Sophia Children’s Hospital, Erasmus Medical Centre. Verhulst, F. C., Ende, J. van der, & Koot, H. M. (1997b). Handleiding voor de Youth Self-Report (YSR). [Manual for the YSR]. Rotterdam: Sophia Children’s Hospital, Erasmus Medical Centre.
Metagegevens
Titel
De Sociale InformatieVerwerkingsTest ‘SIVT’ biedt inzicht in individuele verschillen in sociale informatieverwerking van kinderen en adolescenten met gedragsproblemen
Auteurs
Dr. Maaike M. van Rest
Drs. Aart Vriens
Prof. dr. Walter Matthys
Dr. Maroesjka van Nieuwenhuijzen
Publicatiedatum
01-02-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 1/2020
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-019-00227-2

Andere artikelen Uitgave 1/2020

Kind en adolescent 1/2020 Naar de uitgave