Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 1/2017

01-03-2017 | Naar een nieuwe interpretatie en classificatie van de geschatte intelligentie

Iq-score is dringend aan modernisering toe

Auteurs: Dr. Selma A.J. Ruiter, Dr. Petra P.M. Hurks, Prof. dr. Marieke E. Timmerman

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Veel Nederlandse kinderen en jongeren ondergaan een intelligentietest. Het probleem bij de interpretatie is dat deze tests niet altijd hetzelfde meten. Afhankelijk van de gekozen test kan het IQ sterk variëren. De auteurs pleiten ervoor om de IQ-score niet als één punt, maar als een betrouwbaarheidsinterval weer te geven. De classificatie moet deze score beschrijven, niet de persoon.
Literatuur
go back to reference American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
go back to reference Baar, A.L. van, Steenis, L.J.P., & Verhoeven, M. (2014). Bayley-III-NL, administration manual. Amsterdam: Pearson Assessment and Information B.V. Baar, A.L. van, Steenis, L.J.P., & Verhoeven, M. (2014). Bayley-III-NL, administration manual. Amsterdam: Pearson Assessment and Information B.V.
go back to reference Boxtel, H.W. van, & Hemker, B. (2009). Wetenschappelijk verantwoording van de Cito Intelligentietest Eindtoets Basisonderwijs. Arnhem: Cito. Boxtel, H.W. van, & Hemker, B. (2009). Wetenschappelijk verantwoording van de Cito Intelligentietest Eindtoets Basisonderwijs. Arnhem: Cito.
go back to reference Boxtel, H.W. van, & Hurks, P.P.M. (2012). Intelligentiebepaling bij zeer lage niveaus. Tijdschrift voor neuropsychologie, 7(1), 40-48. Boxtel, H.W. van, & Hurks, P.P.M. (2012). Intelligentiebepaling bij zeer lage niveaus. Tijdschrift voor neuropsychologie, 7(1), 40-48.
go back to reference Carroll, J.B. (1993). Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies. Cambridge, MS: Cambridge University Press.CrossRef Carroll, J.B. (1993). Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies. Cambridge, MS: Cambridge University Press.CrossRef
go back to reference Flanagan, D.P., Ortiz, S.O., & Alfonso, V.C. (2013). Essentials for cross-battery assessment (3e druk). Hoboken, NJ: Wiley. Flanagan, D.P., Ortiz, S.O., & Alfonso, V.C. (2013). Essentials for cross-battery assessment (3e druk). Hoboken, NJ: Wiley.
go back to reference Horn, J.L., & Blankson, A.N. (2012). Foundations for better understanding of cognitive abilities. In: D.P. Flanagan, J.L. Genshaft & P.L. Harrison (Eds.), Contemporary intellectual assessment: Theories, tests and issues (pp. 53-91). New York: Guilford Press. Horn, J.L., & Blankson, A.N. (2012). Foundations for better understanding of cognitive abilities. In: D.P. Flanagan, J.L. Genshaft & P.L. Harrison (Eds.), Contemporary intellectual assessment: Theories, tests and issues (pp. 53-91). New York: Guilford Press.
go back to reference Kaufman, J.C., Kaufman, S.B., & Plucker, J.A. (2013). Contemporary theories of intelligence. In: D. Reisberg (Ed.), Oxford handbook of cognitive psychology. Oxford: Oxford University Press. Kaufman, J.C., Kaufman, S.B., & Plucker, J.A. (2013). Contemporary theories of intelligence. In: D. Reisberg (Ed.), Oxford handbook of cognitive psychology. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Kraijer, D.W. & Plas, J.J. (2014). Psychodiagnostiek. Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen. Utrecht: Tijdstroom. Kraijer, D.W. & Plas, J.J. (2014). Psychodiagnostiek. Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen. Utrecht: Tijdstroom.
go back to reference Resing, W.C.M. (2015). Psychodiagnostiek. Handboek intelligentietheorie en testgebruik. Amsterdam: Pearson Assessment and Information B.V. Resing, W.C.M. (2015). Psychodiagnostiek. Handboek intelligentietheorie en testgebruik. Amsterdam: Pearson Assessment and Information B.V.
go back to reference Tellegen P.J. & Laros, J.A. (2011). SON-R 6-40 Snijders-Oomen Niet-verbale Intelligentietest. Amsterdam: Hogrefe. Tellegen P.J. & Laros, J.A. (2011). SON-R 6-40 Snijders-Oomen Niet-verbale Intelligentietest. Amsterdam: Hogrefe.
go back to reference Thurstone, L. L. (1938). Primary mental abilities. Chicago: University of Chicago Press. Thurstone, L. L. (1938). Primary mental abilities. Chicago: University of Chicago Press.
go back to reference Wechsler, D. (1975). Intelligence defined and undefined: A relativistic appraisal. American Psychologist, 30, 135-139.CrossRef Wechsler, D. (1975). Intelligence defined and undefined: A relativistic appraisal. American Psychologist, 30, 135-139.CrossRef
go back to reference Wechsler, D. (2002). WISC-III-NL: Wechsler Intelligence Scale for Children (3rd ed.). Handleiding en verantwoording: Kort, W., Schittekatte, M., Dekker, P.H., Verhaeghe, P. Compaan, E.L., Bosmans, M. & Vermeir, G. Amsterdam: Pearson Assessment and Information B.V. Wechsler, D. (2002). WISC-III-NL: Wechsler Intelligence Scale for Children (3rd ed.). Handleiding en verantwoording: Kort, W., Schittekatte, M., Dekker, P.H., Verhaeghe, P. Compaan, E.L., Bosmans, M. & Vermeir, G. Amsterdam: Pearson Assessment and Information B.V.
Metagegevens
Titel
Iq-score is dringend aan modernisering toe
Auteurs
Dr. Selma A.J. Ruiter
Dr. Petra P.M. Hurks
Prof. dr. Marieke E. Timmerman
Publicatiedatum
01-03-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2017
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-017-0005-y

Andere artikelen Uitgave 1/2017

Kind & Adolescent Praktijk 1/2017 Naar de uitgave

Nader onderzoek gewenst?

Voorspellen blijft moeilijk

OriginalPaper

Gezien en gelezen

Uit de praktijk

Tranen