Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

31-01-2019 | Opmerkelijk

De paradox van de fijne school

Auteurs: MSc Tessa M. L. Kaufman, Dr. Gijs Huitsing

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 1/2019

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Afgelopen jaar presenteerde een consortium van Nederlandse universiteiten onderzoek naar de effectiviteit van anti-pestprogramma’s (Orobio de Castro et al. 2018). Hoewel er lovende berichten kwamen over de programma’s die pesten reduceren, laat recent onderzoek zien dat er belangrijke onbedoelde neveneffecten optreden bij succesvolle interventies (Huitsing et al. 2018; Garandeau et al. 2018). Gepeste kinderen die niet geholpen worden door anti-pestprogramma’s zijn nog ongelukkiger dan voorheen. Paradoxaal genoeg geldt dus: hoe veiliger de school, hoe moeilijker de overgebleven slachtoffers het hebben. Deze ‘paradox van de fijne school’ biedt een nieuwe kijk op het beoordelen van interventies en laat zien dat de urgentie om pesten structureel aan te pakken hoger is dan ooit. …
Literatuur
go back to reference Festinger, L. (1954). A theory of social comparison processes. Human Relations, 7, 117–114.CrossRef Festinger, L. (1954). A theory of social comparison processes. Human Relations, 7, 117–114.CrossRef
go back to reference Orobio de Castro, B., Mulder, S., Ploeg, R. van der, Berg, Y. van den, Onrust, S., Stoltz, S., Scholte, R., et al. (2018). Wat werkt tegen pesten? Effectiviteit van kansrijke programma’s tegen pesten in de Nederlandse onderwijspraktijk. Den Haag: Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. Orobio de Castro, B., Mulder, S., Ploeg, R. van der, Berg, Y. van den, Onrust, S., Stoltz, S., Scholte, R., et al. (2018). Wat werkt tegen pesten? Effectiviteit van kansrijke programma’s tegen pesten in de Nederlandse onderwijspraktijk. Den Haag: Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.
go back to reference Wright, J. C., Giammarino, M., & Parad, H. W. (1986). Social status in small groups: individual-group similarity and the social ‘misfit’. Journal of Personality and Social Psychology, 50, 523–536.CrossRef Wright, J. C., Giammarino, M., & Parad, H. W. (1986). Social status in small groups: individual-group similarity and the social ‘misfit’. Journal of Personality and Social Psychology, 50, 523–536.CrossRef
Metagegevens
Titel
De paradox van de fijne school
Auteurs
MSc Tessa M. L. Kaufman
Dr. Gijs Huitsing
Publicatiedatum
31-01-2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 1/2019
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-019-00199-3