Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 1/2019

31-01-2019 | Opmerkelijk

De ene dag is de andere niet: een dynamische kijk op autonomieondersteunend opvoeden

Auteurs: Dr. Jolene Van der Kaap-Deeder, Dr. Elien Mabbe, Dra. Lisa Dieleman, Dr. Katrijn Brenning, Prof. dr. Maarten Vansteenkiste, Prof. dr. Bart Soenens

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 1/2019

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Tina komt thuis van haar werk en voelt zich voldaan. Ze is erin geslaagd om een aantal taken succesvol af te ronden en kreeg hiervoor ook erkenning van haar collega’s. Ze kijkt er nu naar uit om wat tijd door te brengen met haar dochter Febe. Wanneer ze samen met Febe een spelletje doet en Febes schooldag doorloopt, voelt Tina zich ontspannen en luistert ze geïnteresseerd naar Febes verhalen. Febe vertelt honderduit en gaat ’s avonds vlot slapen. Tina’s volgende werkdag verloopt helaas minder aangenaam door een oplopende discussie met een collega. Wanneer ze later die dag thuiskomt en merkt dat er overal speelgoed ligt, zegt ze geïrriteerd: ‘Febe, je gaat nu alles opruimen of anders mag je vanavond geen tv meer kijken. Jij denkt altijd dat mama alles in jouw plaats zal opruimen.’ De hele avond hangt er een gespannen sfeer tussen Tina en Febe. Febe doet moeilijk als ze moet gaan slapen. Omdat Tina haar ongeduld dreigt te verliezen en kwaad worden niet langer helpt, doet papa haar in bed. …
Literatuur
go back to reference Aunola, K., Tolvanen, A., Viljaranta, J., & Nurmi, J.-E. (2013). Psychological control in daily parent-child interactions increases children’s negative emotions. Journal of Family Psychology, 27, 453–462.CrossRef Aunola, K., Tolvanen, A., Viljaranta, J., & Nurmi, J.-E. (2013). Psychological control in daily parent-child interactions increases children’s negative emotions. Journal of Family Psychology, 27, 453–462.CrossRef
go back to reference Campbell, R., Vansteenkiste, M., Delesie, L. M., Mariman, A. N., Soenens, B., Tobback, E., et al. (2015). Examining the role of psychological need satisfaction in sleep: a self-determination theory perspective. Personality and Individual Differences, 77, 199–204.CrossRef Campbell, R., Vansteenkiste, M., Delesie, L. M., Mariman, A. N., Soenens, B., Tobback, E., et al. (2015). Examining the role of psychological need satisfaction in sleep: a self-determination theory perspective. Personality and Individual Differences, 77, 199–204.CrossRef
go back to reference Duncan, L. G., Coatsworth, J. D., & Greenberg, M. T. (2009). A model of mindful parenting: implications for parent-child relationships and prevention research. Clinical Child and Family Psychology Review, 12, 255–270.CrossRefPubMedPubMedCentral Duncan, L. G., Coatsworth, J. D., & Greenberg, M. T. (2009). A model of mindful parenting: implications for parent-child relationships and prevention research. Clinical Child and Family Psychology Review, 12, 255–270.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Joussemet, M., Mageau, G. A., & Koestner, R. (2014). Promoting optimal parenting and children’s mental health: a preliminary evaluation of the How-To Parenting Program. Journal of Child and Family Studies, 23, 949–964.CrossRef Joussemet, M., Mageau, G. A., & Koestner, R. (2014). Promoting optimal parenting and children’s mental health: a preliminary evaluation of the How-To Parenting Program. Journal of Child and Family Studies, 23, 949–964.CrossRef
go back to reference Van der Kaap-Deeder, J., Soenens, B., Mabbe, E., Dieleman, L., Mouratidis, A., Campbell, R., & Vansteenkiste, M. (2018). From daily need experiences to autonomy-supportive and psychologically controlling parenting via psychological availability and stress. Manuscript in bewerking. Van der Kaap-Deeder, J., Soenens, B., Mabbe, E., Dieleman, L., Mouratidis, A., Campbell, R., & Vansteenkiste, M. (2018). From daily need experiences to autonomy-supportive and psychologically controlling parenting via psychological availability and stress. Manuscript in bewerking.
go back to reference Van der Kaap-Deeder, J., Vansteenkiste, M., Soenens, B., & Mabbe, E. (2017). Children’s daily well-being: the role of mothers’, teachers’, and siblings’ autonomy support and psychological control. Developmental Psychology, 53, 237–251.CrossRef Van der Kaap-Deeder, J., Vansteenkiste, M., Soenens, B., & Mabbe, E. (2017). Children’s daily well-being: the role of mothers’, teachers’, and siblings’ autonomy support and psychological control. Developmental Psychology, 53, 237–251.CrossRef
go back to reference Mabbe, E., Soenens, B., Vansteenkiste, M., Van der Kaap-Deeder, J., & Mouratidis, A. (2018a). Day-to-day variation in autonomy-supportive and psychologically controlling parenting: the role of parents’ daily experiences of need satisfaction and need frustration. Parenting: Science and Practice, 18, 86–109.CrossRef Mabbe, E., Soenens, B., Vansteenkiste, M., Van der Kaap-Deeder, J., & Mouratidis, A. (2018a). Day-to-day variation in autonomy-supportive and psychologically controlling parenting: the role of parents’ daily experiences of need satisfaction and need frustration. Parenting: Science and Practice, 18, 86–109.CrossRef
go back to reference Mabbe, E., Vansteenkiste, M., Van der Kaap-Deeder, J., Dieleman, L., Mouratidis, A., & Soenens, B. (2018b). The role of child personality in effects of psychologically controlling parenting: an examination at the level of daily fluctuations. European Journal of Personality, 32, 459–479.CrossRef Mabbe, E., Vansteenkiste, M., Van der Kaap-Deeder, J., Dieleman, L., Mouratidis, A., & Soenens, B. (2018b). The role of child personality in effects of psychologically controlling parenting: an examination at the level of daily fluctuations. European Journal of Personality, 32, 459–479.CrossRef
go back to reference Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: Guilford. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: Guilford.
go back to reference Vansteenkiste, M., & Soenens, B. (2015). Vitamines voor groei: ontwikkeling voeden vanuit de Zelf-Determinatie Theorie. Leuven: Acco. Vansteenkiste, M., & Soenens, B. (2015). Vitamines voor groei: ontwikkeling voeden vanuit de Zelf-Determinatie Theorie. Leuven: Acco.
Metagegevens
Titel
De ene dag is de andere niet: een dynamische kijk op autonomieondersteunend opvoeden
Auteurs
Dr. Jolene Van der Kaap-Deeder
Dr. Elien Mabbe
Dra. Lisa Dieleman
Dr. Katrijn Brenning
Prof. dr. Maarten Vansteenkiste
Prof. dr. Bart Soenens
Publicatiedatum
31-01-2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 1/2019
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-019-00201-y

Andere artikelen Uitgave 1/2019

Kind en adolescent 1/2019 Naar de uitgave