Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

06-12-2018 | Artikelen | Uitgave 1/2019

Kind en adolescent 1/2019

Leerkrachtgedrag en de kwaliteit van sociale relaties in de klas: de leerkracht als sociale referent voor de sociale status van de leerling

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 1/2019
Auteurs:
Dr. Marloes M. H. G. Hendrickx, Dr. Tim Mainhard, M.Sc. Sophie Oudman, Prof. dr. Antonius H. N. Cillessen, Prof. dr. Mieke Brekelmans
Belangrijke opmerkingen
Deze bijdrage is een bewerking van: Hendrickx, M.M.H.G., Mainhard, M.T., Oudman, V.S., Boor-Klip, H.J., & Brekelmans, M. (2017). Teacher behavior and peer liking and disliking: the teacher as a social referent for peer status. Journal of Educational Psychology, 109, 546–558. https://​doi.​org/​10.​1037/​edu0000157

Samenvatting

Volgens de sociale-referentietheorie gebruiken klasgenoten interacties tussen de leerkracht en leerlingen om hun eigen beeld van die leerling te vormen. Deze studie heeft deze theorie getoetst, waarbij het verband tussen leerkrachtinteractie met een leerling en sociale status van deze leerling gemedieerd wordt door de percepties die klasgenoten hebben van hoe aardig de leerkracht de leerling vindt. We hebben 1.420 leerlingen in groep 7 (gemiddelde leeftijd 10,60 jaar) van 56 basisschoolklassen gevraagd op drie meetmomenten sociometrische vragenlijsten in te vullen. Tijdens het eerste meetmoment zijn ook video-opnames van de lessen gemaakt, waarbij docentgedrag is gecodeerd. Een pad-analyse liet zien dat leerkrachten inderdaad als sociale referent fungeren. Enkel negatief leerkrachtgedrag hield verband met de perceptie van klasgenoten dat de leerkracht de leerling onaardig vond, wat vervolgens weer verband hield met hoe onaardig de klasgenoten de leerling vonden. Leerkrachten zouden dus de sociale acceptatie van leerlingen kunnen bevorderen door hun openlijk negatieve gedrag naar leerlingen te verminderen.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2019

Kind en adolescent 1/2019 Naar de uitgave