Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-05-2010 | Uitgave 4/2010

Journal of Abnormal Child Psychology 4/2010

Competing Core Processes in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): Do Working Memory Deficiencies Underlie Behavioral Inhibition Deficits?

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 4/2010
Auteurs:
R. Matt Alderson, Mark D. Rapport, Kristen L. Hudec, Dustin E. Sarver, Michael J. Kofler

Abstract

The current study examined competing predictions of the working memory and behavioral inhibition models of ADHD. Behavioral inhibition was measured using a conventional stop-signal task, and central executive, phonological, and visuospatial working memory components (Baddeley 2007) were assessed in 14 children with ADHD and 13 typically developing (TD) children. Bootstrapped mediation analyses revealed that the visuospatial working memory system and central executive both mediated the relationship between group membership (ADHD, TD) and stop-signal task performance. Conversely, stop-signal task performance mediated the relationship between group membership and central executive processes, but was unable to account for the phonological and visuospatial storage/rehearsal deficits consistently found in children with ADHD. Comparison of effect size estimates for both models suggested that working memory deficits may underlie impaired stop-signal task performance in children with ADHD. The current findings therefore challenge existing models of ADHD that describe behavioral inhibition as a core deficit of the disorder.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2010

Journal of Abnormal Child Psychology 4/2010 Naar de uitgave