Skip to main content
Top

2010 | Boek

Brein@work

Wetenschap en toepassing van breinkennis

Redacteuren: Nina Lazeron, Ria van Dinteren

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

insite
ZOEKEN

Over dit boek

Het leren en ontwikkelen van de mensen is een belangrijke voorwaarde voor het succes van organisaties. Maar hoe leren mensen eigenlijk op hun werk en binnen hun organisaties? En hoe kun je mensen stimuleren zich te ontwikkelen? Kennis over hersenen helpt ons om menselijk gedrag te beïnvloeden. Om prestaties te verhogen, stress te reduceren en leerblokkades weg te nemen. Dit boek is het eerste boek dat de wetenschap van het brein én de praktijk van het werken in organisaties bij elkaar brengt. In dit boek zijn door zo'n 40 bekende wetenschappers en praktijkmensen de belangrijkste breinprincipes die je in het werk kunt gebruiken op een rij gezet. En er wordt met veel voorbeelden duidelijk gemaakt wat je hiervan zelf kunt inzetten. Voor je eigen leren, voor het ontwikkelen van je medewerkers en voor cursisten, zowel in het werk als tijdens coachinggesprekken.

Inhoudsopgave

Voorwerk

Het brein en leren

Voorwerk
1. De psychologie van het leren
Onthouden, vergeten en de opslagcapaciteit van de hersenen
Abstract
We leren altijd en overal, omdat er in de hersenen bij alles wat we doen en denken sporen achterblijven. Leren is een proces waarbij er als gevolg van onze ervaringen en activiteiten veranderingen in de hersenen optreden die later mogelijk invloed kunnen hebben op ons bewustzijn en gedrag. Uit het stuk van Wytse Wadman wordt duidelijk dat er in de hersenen veel gebeurt als we leren. Sommig leren leidt later tot bewuste herinneringen en kennis. Ander leren bouwt vaardigheden op die we in het dagelijks leven nodig hebben. Soms leidt leren alleen tot neigingen waar we ons niet of nauwelijks van bewust zijn.
Jaap Murre
2. De hersenen, een lerende machine
Het resultaat van een heel lang evolutieproces
Abstract
Mijn grootvader was een veeboer en een van de dingen die me nog levendig voor de geest staan op zijn bedrijf, was de geboorte van een kalf, een veulen of een lammetje. Het meest indrukwekkende vond ik het feit dat binnen de kortste keren dat jonge leven op zijn poten stond en met het grootste gemak van de wereld in het rond huppelde. Toen een forse tijd later mijn eigen kinderen werden geboren, bleek het maar liefst ruim een jaar te duren voor er ook maar van enig zelfstandig huppelen sprake was en minstens vijftien jaar voor ik enige werkelijke zelfstandigheid kon ontdekken. Omdat ik inmiddels een werkkring te midden van biologen had aanvaard, was de logische vraag: hoe is het mogelijk dat de mens op aarde evolutionair zo succesvol is geworden in recente tijden, terwijl hij als individu zo lang hopeloos rond krabbelt?
Wytse J. Wadman
Nawerk

Het plastische brein

Voorwerk
1. Ons maakbare brein
Hersenen zijn plastisch en worden mede gevormd door gedrag en omgeving
Abstract
Het maakbare brein en Lang leven de hersenen, twee boektitels van prof. M. Sitskoorn, die invloed hebben gehad op hoe wij opleiders tegen het brein aankijken. Het feit dat ons brein kennelijk tot op zeer hoge leeftijd ‘maakbaar’ is, zorgt ervoor dat we een optimistische kijk op een leven lang leren kunnen hebben. Over deze publicaties, maar ook over de meest recente ontwikkelingen in onderzoek naar het brein en leren, spreken we met Margriet Sitskoorn, hoogleraar Klinische Neuropsychologie aan de Universiteit van Tilburg.
Nina Lazeron, Ria van Dinteren
2. Breinfuncties in sport, muziek en neurorevalidatie
Toepassingsmogelijkheden van recente inzichten
Abstract
Van Cranenburgh onderzoekt, mede vanuit zijn eigen ervaringswereld (sport, muziek), de toepassingsmogelijkheden van recente inzichten in de neurowetenschappen in de gezondheidszorg. Hij tracht daarbij een brug te slaan tussen de werelden van sport, muziek en neurorevalidatie. Deze inzichten kunnen ook inspireren tot het ontwerp van flexibele organisatiemodellen in bedrijven en overheid.
Sandra Ringeling, Paul van Rompu
3. De Leervergunning
Weten hoe de hersenen werken, helpt ons bij leren
Abstract
Wanneer mensen kennis van het brein wordt aangereikt, zijn ze heel bereidwillig om eens iets nieuws te proberen. Ze geven zichzelf als het ware een ‘leervergunning’. Eenmaal open voor nieuwe inzichten en ervaringen leren ze sneller en beter, en met meer plezier. Zo vormt de leervergunning voor deze mensen het startpunt van een nieuwe kijk op leren.
Brigitte Spee
4. Veranderen van gedrag
Rekening houden met de werking van de hersenen bij coaching
Abstract
De grootste uitdaging bij persoonlijke ontwikkeling is het daadwerkelijk veranderen van gedrag. Een afspraak is nog geen gedragsverandering. Daar is meer voor nodig. Nieuwe gewoontes in denken en doen laten zich niet van de ene op de andere dag ‘installeren’ in ons brein. Dat vraagt tijd. In die tijd maken we in onze hersenen nieuwe verbindingen, waardoor langzamerhand een nieuw gedragspatroon inslijt. Als een nieuw pad. Dat vraagt een tijd lang oefenen, wat in de praktijk niet altijd lukt.
Cora Smit, Pepijn Pillen, Saskia Tjepkema
Nawerk

Beïnvloeden van het brein

Voorwerk
1. De rol van spiegelneuronen
De rationele verklaring voor datgene wat we onbewust en als vanzelfsprekend ervaren
Abstract
Indianen zeggen: ‘Vertel me en ik zal vergeten, Laat me zien en ik zal herinneren, Betrek me en ik zal begrijpen.’ Deze uitspraak gaat speciaal op voor de spiegelneuronen. Dit gebied van de neurowetenschappen is momenteel een van de meest uitdagende terreinen van hersenonderzoek.
Jayne Jubb
2. Spiegelneuronen in leersituaties
Het creëren van effectievere leersituaties
Abstract
Spiegelneuronen zijn misschien wel de meest fascinerende onderdelen van ons brein. Ze helpen ons bij herkennen, afstemmen, anticiperen, gedachten lezen, voelen, herhalen, nabootsen, vooruitdenken, gevoelens tonen en in beweging brengen.
Paul van Rompu
3. Leren en vergeten van reclameboodschappen
Toepassing van het Memory Chain Model
Abstract
Het is al meer dan honderd jaar bekend dat het gespreid (spaced) leren vaak meer effect heeft dan leren in één groot blok (massed). Hoewel het onmiddellijke effect van ‘blokken’ groot kan zijn, en een student bijvoorbeeld de volgende dag misschien nog een 7,5 weet te scoren, zal er op de lange termijn veel meer vergeten worden. Blokken heeft dan alleen zin als je een vak wilt halen waar je verder nooit meer mee te maken krijgt. Maar als je wilt leren ‘voor het leven’ of voor een vak dat opbouwt van jaar tot jaar (bijvoorbeeld Frans of Duits), dan levert een optimale spreiding veel op: met dezelfde tijdsinvestering en inspanning zul je op de lange duur veel meer onthouden. Maar wat is de optimale spreiding? Is er een simpele vuistregel? In dit hoofdstuk zullen we kijken naar onderzoek naar reclamecampagnes. Hieruit volgt een aantal richtlijnen die kunnen worden vertaald naar leren in het algemeen.
Jaap Murre
4. Het managen van irrationeel gedrag
Toegepaste breinkennis voor managers
Abstract
De voortschrijdende inzichten in de neurologie zullen het management beïnvloeden. De toenemende kennis van de werking van het menselijk brein leidt onvermijdelijk tot nieuwe inzichten in het handelen van mensen in organisaties. De managementmodellen die organisaties gebruiken om hun eigen afdelingen, hun leveranciers, klanten en andere stakeholders te benaderen, zijn veel meer gebaseerd op logica dan op het gedrag van de partijen die men wil bereiken. Wie het gedrag van mensen in en rond organisaties werkelijk wil begrijpen, kan zich beter verdiepen in het functioneren van het menselijk brein dan in de gebruikelijke managementboeken. Vanuit die gedachte heb ik dit artikel geschreven, dat ingaat op toegepaste breinkennis voor managers.
Paul Postma
5. Overtuigingskracht en beïnvloeding
Zes beïnvloedingstechnieken als constructieve hulpmiddelen
Abstract
Hoe krijg je de buurman zover dat hij met je zware koffers sjouwt? En hoe verkoop je het snelst iets op internet? Kortom: hoe krijg je meer overtuigingskracht? Marloes Zevenhuizen luisterde tijdens een seminar naar Robert Cialdini, internationaal expert op het gebied van beïnvloeding – en bracht zijn adviezen in de praktijk.
Nina Lazeron, Ria van Dinteren
6. Voorkeurspatronen in gedrag opsporen
Abstract
Professionele vakbekwaamheid is in de huidige maatschappij een bijna vanzelfsprekende competentie geworden. Wat echter veel minder vanzelfsprekend is, is sociale competentie. Succes in het omgaan met en beïnvloeden van mensen veronderstelt beide. Wanneer men in het beroepsleven om zich heen kijkt, is één feit duidelijk: er zijn veel mensen met kennis van zaken, maar slechts weinigen beschikken over mensenkennis. Mensenkennis houdt rekening met de karakteristieke kenmerken van de ander. Daarbij is het een illusie te denken dat men objectief kan beoordelen: anderen worden altijd gerelateerd aan de eigen maatstaven. Pas als men zichzelf kent, ontstaat de maatstaf om anderen te meten en het unieke in de ander te begrijpen en te accepteren. Het structogram maakt, met behulp van een aantal vragenlijsten, het voorkeurspatroon in het eigen gedrag en in dat van anderen zichtbaar.
marcia biesheuvel
Nawerk

Stress en emoties

Voorwerk
1. Leren en stress
Persoonlijke positieve arousal voor succesvol leren
Abstract
Stress lijkt soms goed te werken bij leren. Leren onder grote druk, bijvoorbeeld omdat je een examen wilt halen, kan soms positief uitpakken. Te veel stress, bijvoorbeeld bij het maken van een examen, kan leiden tot een black-out. En wat te doen met trauma's die verankerd lijken te zijn in ons emotionele geheugen en steeds terugkomen? Professor M. Kindt, hoogleraar Experimentele Klinische Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, doet onderzoek naar angst en het effect daarvan op onze hersenen. Nina Lazeron sprak met haar over de relatie tussen stress en leren.
Nina Lazeron, Ria van Dinteren
2. Vrolijkheid als remedie tegen veroudering
Het progressieve effect van stemming op cognitieve prestatie
Abstract
Welkom in het neurocognitieve laboratorium! Op tafel ligt een stapel speelkaarten. Hiermee moet je een aantal niet-alledaagse spellen spelen. In het eerste spel moet je de bovenste twintig kaarten pakken, ze enige tijd bestuderen en vervolgens zo veel mogelijk kaarten opschrijven die je je kunt herinneren. Het tweede spel is ingewikkelder. Daarbij moet je de stapel kaarten sorteren. Alleen weet je niet hoe! Moeten harten bij harten en schoppen bij schoppen of tienen bij tienen en azen bij azen? Misschien moet je wel van laag naar hoog, of juist van hoog naar laag. Of is het eenvoudig op rood en zwart of plaatjes bij plaatjes? Je kent de regels niet en kunt maar het beste beginnen. Door te luisteren naar wat je goed en fout doet, krijg je na enige tijd in de gaten volgens welke regel de speelkaarten moeten worden gesorteerd. Maar net als je denkt dat je het door hebt, begin je fouten te maken. De sorteerregel blijkt stiekem veranderd te zijn. Opnieuw moet je de juiste spelregel achterhalen. Daarvoor is het belangrijk dat je oude regels gemakkelijk afleert en nieuwe regels snel oppikt. Hoe eerder je bij dit spel van de oude regel naar de nieuwe regel weet te wisselen, hoe meer kaarten je goed sorteert.
Richard Ridderinkhof, Mirre Stallen
3. Rationeel Emotieve Therapie
Het managen van emoties in werksituaties
Abstract
De belangrijkste problemen in het werk gaan doorgaans niet over een zakelijk verschil van inzicht, maar over emoties tussen mensen. Emoties die door persoonlijke innerlijke overtuigingen worden gevoed. De RET is een effectieve manier om deze emoties te verminderen, waardoor werkproblemen terug worden gebracht tot de juiste proporties en er gemakkelijker tot oplossingen wordt gekomen. Bovendien voelen mensen zich beter als zij hun emoties in de hand kunnen houden.
Cora Smit
4. Verandering van overtuigingen door te vertrekken vanuit drijfveren
De werking van de hersenen bij coaching op overtuigingen
Abstract
Overtuigingen vormen de bril waardoor wij naar de wereld kijken. Ieder mens heeft overtuigingen die hem effectief maken in het werk, en overtuigingen die hem juist ineffectief maken, en belemmeren. Belemmerende overtuigingen activeren je angsten, zorgen, tekortkomingen en pessimisme. Drijfveren, eigen kracht en mogelijkheden activeren juist optimisme, ontspanning en creativiteit.
Martijn Frijters
5. Progressive Mental Alignment (PMA)
Via associatie naar het onderbewuste
Abstract
Progressive Mental Alignment ®, afgekort PMA, is een coachingstechniek die onderbewuste remmingen opspoort en de daarin gevangen gehouden energie vrijmaakt voor positief gebruik. PMA is ontwikkeld door Joop Korthuis (1950). Hij schreef diverse boeken en ontwikkelde een opleidingsprogramma zowel voor hulpverleners in de medische sector als voor coaches en trainers binnen het bedrijfsleven.
Paul Bartels
Nawerk

Rust in het brein

Voorwerk
1. Slapen om te leren
Het belang van goede slaaphygiëne
Abstract
Slaap wordt in onze ren-je-rotmaatschappij vaak gezien als een luxe goed. Als mogelijk gevolg hiervan leidt meer dan 30 procent van de volwassenen in onze westerse wereld aan een slaapstoornis. Een nog veel groter percentage slaapt onregelmatig en onvoldoende. Ook kinderen slapen te kort. Globalisatie en de 24 uursmaatschappij zorgen ervoor dat mensen economiseren op hun slaapbehoefte.
Lucia Talamini
2. Zen en de kunst van het leren
Meer dan een gewone vaardigheidstraining
Abstract
Steeds meer bedrijven beseffen dat het bij leren, innoveren en efficiëntie niet gaat om nog meer informatie. Hoewel informatie natuurlijk belangrijk is, zit de kunst in het vermogen om er ook los van te kunnen komen: het ‘reinigen’ van de hersenen door middel van meditatie blijkt aantoonbaar functioneel voor bedrijven als IBM, Nokia en vele andere. Reden te meer dus om op zoek te gaan naar de kracht van deze techniek. De stelling dat meditatie werkt omdat leren is gebaat bij bewuste aandacht, wordt in dit artikel onderbouwd. Er wordt eerst beschreven hoe zenmeditatie in zijn werk gaat, hoe bedrijven er gebruik van maken en wat het succesvol maakt. Tot slot wordt er teruggekoppeld naar de bewuste aandacht en leren en wat dit doet met onze hersenen.
Nina Lazeron, Ria van Dinteren
3. Stressreductie door mindfulness
Een techniek die helpt bij stressreductie
Abstract
In het algemeen geldt: een beetje stress is goed voor de mens, te veel stress leidt tot lichamelijke klachten, afname van effectief gedrag, en als de – te heftige – stress voortduurt, gaat dit werken als een leerblokkade en leidt het tot verminderde prestaties. Mindfulness is een techniek die inwerkt op stress. Door mindfulness kunnen leerprestaties en effectief gedrag worden gestimuleerd. In Nederland worden aandachttrainingen gegeven, die gefundeerd zijn op mindfulness. Doel van de trainingen is te leren omgaan met stress rond ziekte, rond werk en rond andere persoonlijke omstandigheden, en het brein in rustiger vaarwater te krijgen, waardoor leer-en gedragsproblemen afnemen en de persoonlijke rust en het persoonlijke geluk toenemen.
Johan Tinge
Nawerk

Zintuigen en leren

Voorwerk
1. Het zintuiglijk leren
Hoe je van leren rijke breinsensaties maakt
Abstract
Vanuit de buitenwereld komen er per seconde 11.200.000 miljoen bits aan prikkels op ons af (Dijksterhuis, 2008). Onze hersenen verwerken maar 2000 bits per seconde die we via onze zintuigen binnen krijgen. De thalamus, de ‘luchtverkeerstoren’ in ons brein, zorgt ervoor dat al onze inkomende zintuiglijke informatie kan landen bij de juiste ‘gates’.
Jacqueline Willems
2. Leren met beelden
Het gebruik van beelden in opleidingssituaties
Abstract
David de Sousa (2006) vertelde het al: we leren het meest door het zelf te doen, maar van uitsluitend woorden weten we na 24 uur nog maar 5 procent. Met beelden erbij en erover vertellen samen met anderen, blijft er in ieder geval 75 procent hangen na 24 uur. Wat houdt opleiders dan nog tegen?
Lia Bijkerk
3. LEF future center Rijkswaterstaat
De invloed van een zintuigelijk rijke omgeving op leren
Abstract
Rijkswaterstaat (RWS) heeft ruime ervaring – al meer dan veertig jaar – met een gefaciliteerde aanpak. Sinds medio 2008 zijn deze activiteiten gebundeld in het LE future center in Utrecht. Het LEF future center is een ruimte die al naar gelang het doel dat een groep wil bereiken, kan variëren in inrichting en grootte. De reden om het LEF future center op te zetten, lag in het feit dat steeds complexer wordende weg-en watervraagstukken méér dan ooit vragen om de ontwikkeling en inzet van een nieuwe, fundamenteel andere aanpak. LEF helpt de mensen die multidisciplinaire, onconventionele en grensverleggende aanpakken moeten realiseren, te functioneren aan de randen van hun comfortzone.
Maarten van Rijn
Nawerk

Activeren van talent

Voorwerk
1. Uitblinken is hard werken
Hoezo talent?
Abstract
Tv-programma's als Idols en X-Factor suggereren dat je het hebt of niet: talent. Maar uitblinkers worden gemaakt, niet geboren. Ceo van General Electric worden? Als je maar wilt, als je maar bikkelt.
Daphne van Paassen
2. Carol Dweck
Hoe je mindset gedrag en resultaat kan bepalen
Abstract
Carol Dweck is beroemd vanwege haar baanbrekend onderzoek naar het ontwikkelen van talent en de relatie daarvan met motivatie en intelligentie. In haar boek Mindset beschrijft ze twee voorkeur denkstijlen: de fixed (vaste) mindset en de growth (groei) mindset. Deze mindsets beïnvloeden onze leerstijlen en patronen en de uitkomsten van ons leren. De laatste jaren, mede onder invloed van de neurowetenschap en de technische onderzoeksmogelijkheden, heeft ze haar theorieën van de mindsets verfijnd. Neurowetenschap onderbouwt haar theorie. Het maakt haar werk en haar gedachtegoed zichtbaar. De manier waarop we denken, onze denkvoorkeur, is van groot belang voor ons lerend vermogen en organisatieontwikkeling. In dit interview geeft ze antwoord op de vraag naar totstandkoming van de mindsets. Ze geeft aanbevelingen voor trainers en managers, zodat zij de mindsets herkennen, en laat tevens zien hoe zij de ontwikkeling van een ‘groei’mindset kunnen bevorderen.
Nina Lazeron, Ria van Dinteren
3. Talentontwikkeling
Opsporen en ontwikkelen van talent in organisaties
Abstract
Mensen leren en ontwikkelen zich beter als zij voortbouwen op hun sterke punten en door ontwikkelactiviteiten die aansluiten bij hun talenten. Vanuit het onderzoek dat in de neurowetenschappen in de afgelopen jaren verricht is, wordt deze observatie wetenschappelijk gesteund (Dweck, 2006; Sitskoorn, 2006; Lipton, 2005). Voor talentontwikkeling in organisaties betekent dit dat het aansluiten bij reeds bestaande talenten van medewerkers effectiever is dan het investeren in het ontwikkelen van vaardigheden waarvoor een persoon weinig interesse en/of aanleg toont. Praktisch vraagt dit om behalve naar de huidige performance van de medewerkers ook naar hun ambitie en potentieel te kijken – en hen op hun sterke punten uit te dagen. Breinkennis helpt HRD 'ers om managers bewust te maken van het talent in de organisatie en de rol die zij kunnen spelen in de ontwikkeling en opsporing van deze talenten.
Heike Aiello
4. Attributies
Topprestaties door geloof in jezelf en in je mensen
Abstract
De verwachtingen die iemand heeft van zichzelf en van het eigen leervermogen, beïnvloeden de eigen prestaties in belangrijke mate, zowel in positieve als in negatieve zin. Ditzelfde geldt voor de verwachtingen die belangrijke anderen van de persoon hebben, bijvoorbeeld die van een ouder, een docent, een gewaardeerde collega of leidinggevende. We noemen dit attributies. Kennelijk gebeurt er door attributies iets met de motivatie en het zelfbeeld. Het lijkt erop dat positieve attributies iets in de hersenen teweegbrengen, waardoor iemand niet alleen een duidelijke focus krijgt op gewenst gedrag, maar ook de motivatie om dit gedrag daadwerkelijk vaak in praktijk te brengen. De positieve verwachting van het eigen functioneren maakt rustig: er dreigt geen gevaar. Daardoor is het brein beschikbaar voor de analyse en uitvoering van de voorliggende taak. Dit leidt uiteindelijk tot een betere prestatie en het snel inslijten van nieuw en positief gedrag.
Cora Smit, Nina Lazeron, Anna van der Horst
5. Metaforen en talent
‘Je snapt iets pas echt, als je hiervoor een metafoor kunt bedenken’
Abstract
In de literatuur worden competenties duidelijk gedefinieerd en meetbaar gemaakt. Talenten worden vaag omschreven en vaak verward met competenties. Verondersteld wordt dat talenten ‘latent’ zijn, oftewel nog grotendeels onbewust, niet benoembaar. Via impliciete en expliciete leerprocessen worden competenties getraind die wel benoembaar, meetbaar zijn, en die in een concrete context leiden tot materiële en immateriële opbrengsten. Niettemin spelen talenten nog steeds een rol bij de bereikte resultaten. Ze worden echter niet gemeten door beschikbare instrumenten.
Wouter Reynaert
6. Breinpaspoort voor een scherper leeraanbod
Bewustwording van het brein van lerenden helpt bij leren
Abstract
Docenten en trainers hebben er hun beroep van gemaakt om andermans brein te veranderen. Ze vertellen, zetten oefeningen in, zetten opdrachten uit, bedenken mooie didactische concepten en breken hun hoofd erover of de instructie beter linksom of rechtsom ingezet kan worden. De vraag is echter wat voor effect dit alles heeft op elke individuele leerling in de klas. Is het zo dat iedere leerling gebaat is bij een keuze voor het werken in groepjes, of het werken volgens een vastomlijnd ontwerp of juist een didactiek waarbij vrijheid en eigen inbreng hoog in het vaandel staan? Kan een docent het voor iedereen goed doen? Nee, zullen de meeste mensen waarschijnlijk denken. En waarschijnlijk hebben zij daarin gelijk. Echter, wat breng je als docent teweeg bij de leerlingen wanneer je met je vak bezig bent? Hopelijk iets, denk je dan. Vaststaat dat je in elk geval een fysieke verandering in het brein van leerlingen teweegbrengt. Hoewel niet bewust, ben je telkens wanneer je met leerlingen werkt, het brein van de leerlingen aan het veranderen. Uitgaande van het positieve is deze neurologische verandering een positieve (leer)opbrengst van je inspanningen. De mate waarin je aansluiting weet te vinden met de manier waarop het brein van de leerling werkt, bepaalt grotendeels of leerlingen succesvol zijn in hun leren of niet. In dit artikel gaan we uit van de volgende stelling: ‘Kennis van het eigen brein (docenten en opleiders) en dat van leerlingen (of medewerkers) door gebruikmaking van het breinpaspoort, zorgt voor een scherper leeraanbod.’
Linda Luchtman
Nawerk

Leerprincipes en leersituaties

Voorwerk
1. De breinprincipes van het alledaags leren
Hoe mensen leren en wat we daarvan moeten toepassen binnen HRD
Abstract
In ons werk, zowel in het bedrijfsleven als in het onderwijs, is ons doel mensen ondersteunen bij het verbeteren van hun dagelijkse prestaties. Er is een fundamenteel verschil tussen het rationeel begrijpen van een concept, en het in staat zijn om dit concept spontaan en op een natuurlijke manier toe te passen in de praktijk. Die kloof tussen theorische kennis en uitvoering dient door gerichte leerervaringen te worden overbrugd.
Renate N. Caine, Geoffrey Caine
2. Bewust leren met het onbewuste
Het onbewuste gebruiken bij leren en opleiden
Abstract
In dit boek staan onder andere de principes van Caine en Caine centraal. Deze principes worden door mensen bewust en onbewust gebruikt. Tijd dus om Ap Dijksterhuis, hoogleraar van het onbewuste, deze principes voor te leggen. Hoewel leren niet specifiek zijn vakgebied is, heeft hij zich toch gewaagd aan een aantal uitspraken over leren en dan vooral leren en het onbewuste. Want dat is toch de zoektocht: kunnen we het onbewuste wel beïnvloeden? En hoe dan? Wat betekent dat voor opleiders en organisaties? Het woord is aan Ap Dijksterhuis.
Nina Lazeron, Ria van Dinteren
3. Invloed van nieuwe media op hersenen en leerstijlen
‘Hersenen hebben zich niet ontwikkeld om te leren, maar om te overleven’
Abstract
Nieuwe media en ICT veranderen onze hersenen, maar hoe dat werkt en wat dit betekent voor leren in scholen en organisaties, is nog een redelijk onontgonnen gebied. In deze bijdrage wordt een beeld geschetst van de nieuwe media en wat die betekenen voor leren. Vervolgens zoomen we in op de verschuiving in aandacht en bewustzijn die nieuwe media teweegbrengen. We onderzoeken de effecten van de nieuwe media op de leerstijlen van de holistische en seriële leerling.
Nina Lazeron, Ria van Dinteren
4. De creatief lerende mens
Onderwijs, onderzoek en de kunst van het creatieve denken
Abstract
In 2003 startte op de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer in Breda een onderwijskundig experiment om studenten op een hoger academisch niveau te leren denken en hen innovatiever te maken. Vanwege het succes (het niveau van de studenten steeg; ze bedachten innovatieve oplossingen voor aidsvoorlichting, het bestrijden van stress bij kinderen, winkeldiefstal, e.d.) is dit experiment jaarlijks herhaald tot 2007.
Paul Delnooz
5. Het voeden van creatief denken
De ontwikkeling van denkvaardigheden als bron van leren bij Koning Willem 1 College
Abstract
Zo besluit de dichter Jan Kal (1946) zijn gedicht Schoolsysteem. Kal is klip en klaar in zijn gedicht, hij is ervan overtuigd dat het onderwijssysteem de creativiteit van de leerling eerder ondermijnt dan tot ontplooiing brengt.
Frans van Gaal
6. Leren en werken tegelijkertijd
De omgekeerde leerweg
Abstract
In het hart van Den Bosch staat een bijzondere Waterfabriek. Niet alleen worden daar flesjes water geproduceerd, maar er wordt ook geleerd. Maar niet op de manier zoals we dat gewend zijn in een reguliere mbo-opleiding. In de Waterfabriek is leren uitdagend en spannend en wordt er geleerd vanuit de werkvloer van de beroepspraktijk. Leren en onthouden werken nu eenmaal beter als er meer verbindingen worden gemaakt. Als niet alleen theorie, maar ook de praktijk voortdurend in beeld is. Als er niet te lange tijd zit tussen kennis opdoen en toepassen. Hoe de Waterfabriek dit doet, leest en ziet u in dit artikel. Allereerst wordt er iets verteld over de fabriek, vervolgens komen de opleidingen aan bod, het didactisch concept van de omgekeerde leerweg en de resultaten van deze manier van werken.
Erica Aalsma
7. De verpakking bij leren
Niet de inhoud maar de vorm zorgt dat iets blijft hangen
Abstract
Contact maken en hebben, betrokken zijn, gemotiveerd zijn, mensen raken… allemaal termen die ons zeer aanspreken. Voor ons is vorm een van de meest belangrijke pijlers voor leren. Dus meer aandacht voor de vorm, naast de inhoud, is ons pleidooi en onze overtuiging om leren echt leuk te maken en daarbij ook meer ontwikkeling in gang te zetten. Dat dit toevalligerwijs ook nog samenhangt met breinprincipes (verbinding en contextrijk en zintuiglijk leren) maakt het makkelijker om in dit artikel vooral een pleidooi voor vorm neer te zetten.
Ria van Dinteren, Judith Droste
8. Interne opleidingsadviseurs met breinkennis
Bewuste keuzes in het ontwerp van leertrajecten
Abstract
Opleidingsadviseurs adviseren meestal op basis van hun ervaring met en intuïtie over de opzet van leertrajecten. Vaak is deze intuïtie zo slecht nog niet. Sterker nog, zo'n 95 procent van onze beslissingen wordt onbewust genomen op basis van onze ervaringen (Dijksterhuis, 2007). Veel van ons handelen komt dus onbewust tot stand, maar dat neemt niet weg dat we ook bewust kunnen handelen en kiezen. De huidige beschikbare breinkennis kan opleidingsadviseurs nu helpen om bewuste keuzes te maken in het ontwerp van leertrajecten, en die keuzes met breinkennis te onderbouwen in de gesprekken met opdrachtgevers.
Gerjanne Dirksen, Servi Orbons
Nawerk
Nawerk
Meer informatie
Titel
Brein@work
Redacteuren
Nina Lazeron
Ria van Dinteren
Copyright
2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Elektronisch ISBN
978-90-313-7816-6
Print ISBN
978-90-313-7815-9
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7816-6