Skip to main content
Top

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Zen en de kunst van het leren

Meer dan een gewone vaardigheidstraining

Auteurs : Nina Lazeron, Ria van Dinteren

Gepubliceerd in: Brein@work

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Steeds meer bedrijven beseffen dat het bij leren, innoveren en efficiëntie niet gaat om nog meer informatie. Hoewel informatie natuurlijk belangrijk is, zit de kunst in het vermogen om er ook los van te kunnen komen: het ‘reinigen’ van de hersenen door middel van meditatie blijkt aantoonbaar functioneel voor bedrijven als IBM, Nokia en vele andere. Reden te meer dus om op zoek te gaan naar de kracht van deze techniek. De stelling dat meditatie werkt omdat leren is gebaat bij bewuste aandacht, wordt in dit artikel onderbouwd. Er wordt eerst beschreven hoe zenmeditatie in zijn werk gaat, hoe bedrijven er gebruik van maken en wat het succesvol maakt. Tot slot wordt er teruggekoppeld naar de bewuste aandacht en leren en wat dit doet met onze hersenen.

Metagegevens
Titel
Zen en de kunst van het leren
Auteurs
Nina Lazeron
Ria van Dinteren
Copyright
2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7816-6_19