2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Attributies
Topprestaties door geloof in jezelf en in je mensen
Auteurs : Cora Smit, Nina Lazeron, Anna van der Horst
Gepubliceerd in: Brein@work
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum
De verwachtingen die iemand heeft van zichzelf en van het eigen leervermogen, beïnvloeden de eigen prestaties in belangrijke mate, zowel in positieve als in negatieve zin. Ditzelfde geldt voor de verwachtingen die belangrijke anderen van de persoon hebben, bijvoorbeeld die van een ouder, een docent, een gewaardeerde collega of leidinggevende. We noemen dit attributies. Kennelijk gebeurt er door attributies iets met de motivatie en het zelfbeeld. Het lijkt erop dat positieve attributies iets in de hersenen teweegbrengen, waardoor iemand niet alleen een duidelijke focus krijgt op gewenst gedrag, maar ook de motivatie om dit gedrag daadwerkelijk vaak in praktijk te brengen. De positieve verwachting van het eigen functioneren maakt rustig: er dreigt geen gevaar. Daardoor is het brein beschikbaar voor de analyse en uitvoering van de voorliggende taak. Dit leidt uiteindelijk tot een betere prestatie en het snel inslijten van nieuw en positief gedrag.