Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 5/2016

01-05-2016

Toepassing van anonieme onderzoeksgegevens over de SDQ binnen de JGZ

Bruikbaarheid en valkuilen

Auteurs: Huub Hoofs, Nicole Jansen, Danielle Mohren, Maria Jansen, IJmert Kant

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 5/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Om psychosociale problemen binnen de jeugdgezondheidszorg (JGZ) tijdig te signaleren bij basis- en middelbare scholieren wordt er tijdens de periodieke gezondheidsonderzoeken (PGO) gebruik gemaakt van de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Voor de ondersteuning van deze vroegsignalering met behulp van de SDQ zijn er afkappunten opgesteld. Deze afkappunten komen voornamelijk voort uit validatiestudies met een anonieme setting. Deze setting verschilt met de vertrouwelijke, niet-anonieme setting van het PGO, waar de professional inzicht krijgt in de vragenlijst. Hierdoor is er dus een discrepantie tussen de setting waarin de SDQ wordt toegepast en waar deze wordt gevalideerd. In deze studie wordt onderzocht of deze discrepantie zorgt voor een verschil in de SDQ met betrekking tot de betrouwbaarheid, gemiddelde scores en afkappunten. Hiervoor worden gegevens gebruikt van de vragenlijsten uit het vertrouwelijke PGO (N = 6.594) en de anonieme Jeugdmonitor (N = 4.613), beide afgenomen in het tweede jaar van het voortgezet onderwijs. De betrouwbaarheid in beide settings is gelijk; de gemiddelde scores en afkappunten verschillen echter significant. Het is dus niet valide om de afkappunten uit de anonieme validatie studies één-op-één te gebruiken in het PGO, dan wel gemiddelde scores tussen deze settings direct met elkaar te vergelijken.
Literatuur
1.
go back to reference Commissie evaluatie basistakenpakket JGZ. Een stevig fundament: Evaluatie van het basistakenpakket jeugdgezondheidszorg 2013. Utrecht: Commissie evaluatie basistakenpakket JGZ, 2–13. Commissie evaluatie basistakenpakket JGZ. Een stevig fundament: Evaluatie van het basistakenpakket jeugdgezondheidszorg 2013. Utrecht: Commissie evaluatie basistakenpakket JGZ, 2–13.
2.
go back to reference Reijneveld SA, Vogels AG, Hoekstra F, Crone MR. Use of the Pediatric Symptom Checklist for the detection of psychosocial problems in preventive child healthcare. BMC Public Health 2006;6:19–7.CrossRef Reijneveld SA, Vogels AG, Hoekstra F, Crone MR. Use of the Pediatric Symptom Checklist for the detection of psychosocial problems in preventive child healthcare. BMC Public Health 2006;6:19–7.CrossRef
3.
go back to reference Tremblay RE. The development of aggressive behaviour during childhood: What have we learned in the past century? Int J Behav Dev 2000;24:129–41.CrossRef Tremblay RE. The development of aggressive behaviour during childhood: What have we learned in the past century? Int J Behav Dev 2000;24:129–41.CrossRef
4.
go back to reference Goodman R. The Strengths and Difficulties Questionnaire: a research note. J Child Psychol Psychiatry 1997;38:581–6.CrossRefPubMed Goodman R. The Strengths and Difficulties Questionnaire: a research note. J Child Psychol Psychiatry 1997;38:581–6.CrossRefPubMed
5.
go back to reference Goedhart A, Treffers F, Widenfelt B van. Vragen naar psychische problemen bij kinderen en adolescenten: De Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). MGV 2003;58:1018–33. Goedhart A, Treffers F, Widenfelt B van. Vragen naar psychische problemen bij kinderen en adolescenten: De Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). MGV 2003;58:1018–33.
6.
go back to reference Brugman E, Reijneveld SA, Verhulst FC, Verloove-Vanhorick SP. Identification and management of psychosocial problems by preventive child health care. Arch Pediatr Adolesc Med 2001;155:462–9.CrossRefPubMed Brugman E, Reijneveld SA, Verhulst FC, Verloove-Vanhorick SP. Identification and management of psychosocial problems by preventive child health care. Arch Pediatr Adolesc Med 2001;155:462–9.CrossRefPubMed
7.
go back to reference Glascoe FP. Early Detection of Developmental and Behavioral Problems. Pediatr Rev 2000;21:272–80.CrossRefPubMed Glascoe FP. Early Detection of Developmental and Behavioral Problems. Pediatr Rev 2000;21:272–80.CrossRefPubMed
8.
go back to reference Postma S. Richtlijn Vroegsignalering van psychosociale problemen 2008. Bilthoven: RIVM, 2008. Postma S. Richtlijn Vroegsignalering van psychosociale problemen 2008. Bilthoven: RIVM, 2008.
9.
go back to reference Pijpers F. Verantwoord gebruik van vragenlijsten in de jeugdgezondheidszorg. Utrecht: Nederlands Centrum Jeugdgezondheid, 2013. Pijpers F. Verantwoord gebruik van vragenlijsten in de jeugdgezondheidszorg. Utrecht: Nederlands Centrum Jeugdgezondheid, 2013.
10.
go back to reference Inspectie voor de Gezondheidszorg. Basisset indicatoren publieke gezondheidszorg 2010. Utrecht: Inspectie voor de Gezondheidszorg, 2010. Inspectie voor de Gezondheidszorg. Basisset indicatoren publieke gezondheidszorg 2010. Utrecht: Inspectie voor de Gezondheidszorg, 2010.
11.
go back to reference Engelse O, Zwijgers P. Jeugd In Beeld: Gegevens over de jeugdgezondheidszorg. Utrecht: Nederlands Centrum Jeugdgezondheid, 2013. Engelse O, Zwijgers P. Jeugd In Beeld: Gegevens over de jeugdgezondheidszorg. Utrecht: Nederlands Centrum Jeugdgezondheid, 2013.
12.
go back to reference Vogels AGC, Jacobusse GW, Hoekstra F, Brugman E, Crone M, Reijneveld SA. Identification of children with psychosocial problems differed between preventive child health care professionals. J Clin Epidemiol 2008;61:1144–51.CrossRefPubMed Vogels AGC, Jacobusse GW, Hoekstra F, Brugman E, Crone M, Reijneveld SA. Identification of children with psychosocial problems differed between preventive child health care professionals. J Clin Epidemiol 2008;61:1144–51.CrossRefPubMed
13.
go back to reference Bell I, Mellor D. Clinical judgements: Research and practice. Austr Psychol 2009;44:112–21.CrossRef Bell I, Mellor D. Clinical judgements: Research and practice. Austr Psychol 2009;44:112–21.CrossRef
14.
go back to reference Goodman R. The extended version of the Strengths and Difficulties Questionnaire as a guide to child psychiatric caseness and consequent burden. J Child Psychol Psychiatry 1999;40: 791–9.CrossRefPubMed Goodman R. The extended version of the Strengths and Difficulties Questionnaire as a guide to child psychiatric caseness and consequent burden. J Child Psychol Psychiatry 1999;40: 791–9.CrossRefPubMed
15.
go back to reference Goodman R. Psychometric properties of the strengths and difficulties questionnaire. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2001;40:1337–45.CrossRefPubMed Goodman R. Psychometric properties of the strengths and difficulties questionnaire. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2001;40:1337–45.CrossRefPubMed
17.
go back to reference Durant LE, Carey MP, Schroder KE. Effects of anonymity, gender, and erotophilia on the quality of data obtained from selfreports of socially sensitive behaviors. J Behav Med 2002;25: 438–67.CrossRefPubMedPubMedCentral Durant LE, Carey MP, Schroder KE. Effects of anonymity, gender, and erotophilia on the quality of data obtained from selfreports of socially sensitive behaviors. J Behav Med 2002;25: 438–67.CrossRefPubMedPubMedCentral
18.
go back to reference Krumpal I. Determinants of social desirability bias in sensitive surveys: a literature review. Quality & Quantity 2013;47:2025–47.CrossRef Krumpal I. Determinants of social desirability bias in sensitive surveys: a literature review. Quality & Quantity 2013;47:2025–47.CrossRef
19.
go back to reference He JP, Burstein M, Schmitz A, Merikangas KR. The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ): the factor structure and scale validation in U.S. adolescents. J Abnorm Child Psychol 2013;41:583–95.CrossRefPubMed He JP, Burstein M, Schmitz A, Merikangas KR. The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ): the factor structure and scale validation in U.S. adolescents. J Abnorm Child Psychol 2013;41:583–95.CrossRefPubMed
20.
go back to reference Niclasen J, Teasdale TW, Andersen AM, Skovgaard AM, Elberling H, Obel C. Psychometric properties of the Danish Strength and Difficulties Questionnaire: the SDQ assessed for more than 70, 000 raters in four different cohorts. PLoS One 2012;7:e3202–5.CrossRef Niclasen J, Teasdale TW, Andersen AM, Skovgaard AM, Elberling H, Obel C. Psychometric properties of the Danish Strength and Difficulties Questionnaire: the SDQ assessed for more than 70, 000 raters in four different cohorts. PLoS One 2012;7:e3202–5.CrossRef
21.
go back to reference Mieloo C, Raat H, Oort F van et al. Validity and reliability of the strengths and difficulties questionnaire in 5-6 year olds: differences by gender or by parental education?. PLoS One 2012;7: e3680–5.CrossRef Mieloo C, Raat H, Oort F van et al. Validity and reliability of the strengths and difficulties questionnaire in 5-6 year olds: differences by gender or by parental education?. PLoS One 2012;7: e3680–5.CrossRef
22.
go back to reference Stone LL, Otten R, Engels RC, Vermulst AA, Janssens JM. Psychometric properties of the parent and teacher versions of the strengths and difficulties questionnaire for 4- to 12-year-olds: a review. Clin Child Fam Psychol Rev 2010;13:254–74.CrossRefPubMedPubMedCentral Stone LL, Otten R, Engels RC, Vermulst AA, Janssens JM. Psychometric properties of the parent and teacher versions of the strengths and difficulties questionnaire for 4- to 12-year-olds: a review. Clin Child Fam Psychol Rev 2010;13:254–74.CrossRefPubMedPubMedCentral
23.
go back to reference Sanne B, Torsheim T, Heiervang E, Stormark KM. The Strengths and Difficulties Questionnaire in the Bergen Child Study: a conceptually and methodically motivated structural analysis. Psychol Assess 2009;21:352–64.CrossRefPubMed Sanne B, Torsheim T, Heiervang E, Stormark KM. The Strengths and Difficulties Questionnaire in the Bergen Child Study: a conceptually and methodically motivated structural analysis. Psychol Assess 2009;21:352–64.CrossRefPubMed
24.
go back to reference Roy B van, Veenstra M, Clench-Aas J. Construct validity of the five-factor Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) in pre-, early, and late adolescence. J Child Psychol Psychiatry 2008;49:1304–12.CrossRefPubMed Roy B van, Veenstra M, Clench-Aas J. Construct validity of the five-factor Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) in pre-, early, and late adolescence. J Child Psychol Psychiatry 2008;49:1304–12.CrossRefPubMed
25.
go back to reference Lamberts PHG, Steenbakkers M, Thijssen NHB et al. Een gezonde kijk op Zuid-Limburg. Regionale Volksgezondheid Toekomst Verkenning 2010. Maastricht: GGD Zuid Limburg, 2011. Lamberts PHG, Steenbakkers M, Thijssen NHB et al. Een gezonde kijk op Zuid-Limburg. Regionale Volksgezondheid Toekomst Verkenning 2010. Maastricht: GGD Zuid Limburg, 2011.
26.
go back to reference CBS. Key figures for postcode areas. Heerlen: CBS, 2009. CBS. Key figures for postcode areas. Heerlen: CBS, 2009.
27.
go back to reference Knol F. Neighbourhood status development in the Netherlands. Den Haag: SCP, 2012. Knol F. Neighbourhood status development in the Netherlands. Den Haag: SCP, 2012.
28.
go back to reference CBS. Foreign Background. Den Haag: CBS, 2014. CBS. Foreign Background. Den Haag: CBS, 2014.
29.
go back to reference Sijtsma K. Over misverstanden rond Cronbachs alfa en de wenselijkheid van alternatieven. De Psycholoog 2009;44:561–7. Sijtsma K. Over misverstanden rond Cronbachs alfa en de wenselijkheid van alternatieven. De Psycholoog 2009;44:561–7.
30.
go back to reference Field A. Discovering statistics using IBM SPSS statistics. London: Sage, 2013. Field A. Discovering statistics using IBM SPSS statistics. London: Sage, 2013.
31.
go back to reference Miles J, Shevlin M. Applying Regression and Correlation: A Guide for Students and Researchers. London: Sage, 2001. Miles J, Shevlin M. Applying Regression and Correlation: A Guide for Students and Researchers. London: Sage, 2001.
32.
go back to reference Goodman A, Goodman R. Strengths and difficulties questionnaire as a dimensional measure of child mental health. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2009;48:400–3. Goodman A, Goodman R. Strengths and difficulties questionnaire as a dimensional measure of child mental health. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2009;48:400–3.
33.
go back to reference Vogels AGC, Siebelink BM, Theunissen MC, de Wolff MS, Reijneveld SA. Vergelijking van de KIVPA en de SDQ als signaleringsinstrument voor problemen bij adolescenten in de Jeugdgezondheidszorg. Leiden: TNO, 2011. Vogels AGC, Siebelink BM, Theunissen MC, de Wolff MS, Reijneveld SA. Vergelijking van de KIVPA en de SDQ als signaleringsinstrument voor problemen bij adolescenten in de Jeugdgezondheidszorg. Leiden: TNO, 2011.
34.
go back to reference Looij-Jansen PM van de, Goldschmeding JEJ, Wilde EJ de. Comparison of Anonymous Versus Confidential Survey Procedures: Effects on Health Indicators in Dutch Adolescents. J Youth Adolesc 2006;35:652–8. Looij-Jansen PM van de, Goldschmeding JEJ, Wilde EJ de. Comparison of Anonymous Versus Confidential Survey Procedures: Effects on Health Indicators in Dutch Adolescents. J Youth Adolesc 2006;35:652–8.
35.
go back to reference Aquilino WS, Wright DL, Supple AJ. Response Effects Due to Bystander Presence in CASI and Paper-and-Pencil Surveys of Drug Use and Alcohol Use. Subst Use Misuse 2000;35:845–67.CrossRefPubMed Aquilino WS, Wright DL, Supple AJ. Response Effects Due to Bystander Presence in CASI and Paper-and-Pencil Surveys of Drug Use and Alcohol Use. Subst Use Misuse 2000;35:845–67.CrossRefPubMed
36.
go back to reference Griesler PC, Kandel DB, Schaffran C, Hu M-C, Davies M. Adolescents' Inconsistency in Self-Reported Smoking: A Comparison of Reports in School and in Household Settings. Public Opin Qu 2008;72:260–90.CrossRef Griesler PC, Kandel DB, Schaffran C, Hu M-C, Davies M. Adolescents' Inconsistency in Self-Reported Smoking: A Comparison of Reports in School and in Household Settings. Public Opin Qu 2008;72:260–90.CrossRef
37.
go back to reference Looij-Jansen PM van de, Wilde EJ de. Comparison of web-based versus paper-and-pencil self-administered questionnaire: effects on health indicators in Dutch adolescents. Health Serv Res 2008;43:1708–21. Looij-Jansen PM van de, Wilde EJ de. Comparison of web-based versus paper-and-pencil self-administered questionnaire: effects on health indicators in Dutch adolescents. Health Serv Res 2008;43:1708–21.
38.
go back to reference Widenfelt BM van, Goedhart AW, Treffers PD, Goodman R. Dutch version of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Eur Child Adolesc Psychiatry 2003;12:281–9.CrossRefPubMed Widenfelt BM van, Goedhart AW, Treffers PD, Goodman R. Dutch version of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Eur Child Adolesc Psychiatry 2003;12:281–9.CrossRefPubMed
39.
go back to reference Hoofs H, Jansen NW, Mohren DC, Jansen MW, Kant IJ. The Context Dependency of the Self-Report Version of the Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ): A Cross-Sectional Study between Two Administration Settings. PLoS One 2015;10:e012093–0.CrossRef Hoofs H, Jansen NW, Mohren DC, Jansen MW, Kant IJ. The Context Dependency of the Self-Report Version of the Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ): A Cross-Sectional Study between Two Administration Settings. PLoS One 2015;10:e012093–0.CrossRef
Metagegevens
Titel
Toepassing van anonieme onderzoeksgegevens over de SDQ binnen de JGZ
Bruikbaarheid en valkuilen
Auteurs
Huub Hoofs
Nicole Jansen
Danielle Mohren
Maria Jansen
IJmert Kant
Publicatiedatum
01-05-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 5/2016
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-016-0068-4

Andere artikelen Uitgave 5/2016

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 5/2016 Naar de uitgave