Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

09-05-2019 | Original Paper | Uitgave 8/2019

Journal of Autism and Developmental Disorders 8/2019

Self-reported Sensory Hypersensitivity Moderates Association Between Tactile Psychophysical Performance and Autism-Related Traits in Neurotypical Adults

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 8/2019
Auteurs:
Lauren K. Bryant, Tiffany G. Woynaroski, Mark T. Wallace, Carissa J. Cascio
Belangrijke opmerkingen

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Atypical responses to tactile stimulation have been linked to core domains of dysfunction in individuals with autism spectrum disorder (ASD) and phenotypic traits associated with ASD in neurotypical individuals. We investigated (a) the extent to which two psychophysically derived measures of tactile sensitivity—detection threshold and dynamic range—relate to traits associated with ASD and (b) whether those relations vary according to the presence of self-reported sensory hypersensitivities in neurotypical individuals. A narrow dynamic range was associated with increased autism-related traits in individuals who reported greater sensory hypersensitivity. In contrast, in individuals less prone to sensory hypersensitivity, a narrow dynamic range was associated with reduced autism-related traits. Findings highlight the potential importance of considering dynamic psychophysical metrics in future studies.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2019

Journal of Autism and Developmental Disorders 8/2019 Naar de uitgave