Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-05-2010 | Artikelen | Uitgave 2/2010

Kind en adolescent 2/2010

Klein beginnen: over de noodzaak van ontwikkelingsonderzoek naar de rol van waarneming in het ontstaan van psychopathologie

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 2/2010
Auteur:
Chantal Kemner
Belangrijke opmerkingen
Prof. dr. C. Kemner is hoogleraar biologische ontwikkelingspsychologie aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht.

samenvatting

Onderzoek heeft laten zien dat mensen met autisme een basale afwijking in de visuele waarneming hebben. Deze waarnemingsafwijkingen zijn waarschijnlijk direct negatief gerelateerd aan het vermogen om op een optimale manier sociale informatie (zoals gezichten) te kunnen verwerken. De oorzaak van de waarnemingsafwijking heeft waarschijnlijk te maken met relatief kleine veranderingen in de communicatie tussen hersencellen in autisme. Om meer te begrijpen over de relatie tussen dergelijke subtiele veranderingen in hersenfunctioneren en de klinische symptomen van autisme, is ontwikkelingsonderzoek essentieel.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2010

Kind en adolescent 2/2010 Naar de uitgave

OriginalPaper

Rectificatie