Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-05-2010 | Artikelen | Uitgave 2/2010

Kind en adolescent 2/2010

Evaluatie van een groepsgerichte sociale-vaardigheidstraining voor kinderen met probleemgedrag

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 2/2010
Auteurs:
Prof. dr. Geert Jan Stams, Prof. dr. Maja Deković, Dr. Peter Prinzie, Drs. Lieve van Geldorp, Drs. Eveline Buttinger
Belangrijke opmerkingen
Drs. E. S. van Vugt (msc) is docent/onderzoeker bij de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Pedagogiek en Onderwijskunde van de Universiteit van Amsterdam.
Prof. dr. G. J. J. M. Stams is hoogleraar forensische orthopedagogiek bij de Universiteit van Amsterdam.
Prof. dr. M. Deković is hoogleraar orthopedagogiek bij de Universiteit Utrecht.
Dr. P. Prinzie is universitair hoofddocent bij het Langeveld Instituut voor Pedagogisch en Onderwijskundig Onderzoek, Onderzoeksgroep psychosociale- en opvoedingsproblemen, te Utrecht.
Drs. G. van Geldorp is orthopedagoog en initiatiefnemer van Stichting De Ster te Amsterdam.
Drs. E. Buttinger is psycholoog bij Stichting De Ster te Amsterdam.

samenvatting

In deze studie werd een groepsgerichte sociale-vaardigheidstraining geëvalueerd bij n= 161 kinderen van zeven tot en met dertien jaar met probleemgedrag. De onderzoeksopzet was een studie met een niet-gerandomiseerde wachtlijstcontrolegroep, een voor- en nameting en een follow-up-meting twaalf maanden na een optioneel vervolgkamp. Op de nameting lieten zowel de experimentele als de controlegroep kleine tot middelgrote verbeteringen zien in sociale en internaliserende problemen, terwijl alleen in de experimentele groep een kleine en positieve verandering in sociale angst werd gevonden. Na het vervolgkamp (zes maanden later) werd in een selecte steekproef uit de experimentele groep een grote en positieve afname gevonden in probleemgedrag, die bij de follow-up-meting na twaalf maanden behouden bleek te zijn. Echter, omdat bij de follow-up geen controlegroep meer beschikbaar was, kan niet gesteld worden dat deze veranderingen het gevolg waren van de interventie.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2010

Kind en adolescent 2/2010 Naar de uitgave

OriginalPaper

Summaries