Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2008 | Original Paper | Uitgave 2/2008

Journal of Autism and Developmental Disorders 2/2008

Is the Linguistic Content of Speech Less Salient than its Perceptual Features in Autism?

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 2/2008
Auteurs:
Anna Järvinen-Pasley, John Pasley, Pamela Heaton

Abstract

Open-ended tasks are rarely used to investigate cognition in autism. No known studies have directly examined whether increased attention to the perceptual level of speech in autism might contribute to a reduced tendency to process language meaningfully. The present study investigated linguistic versus perceptual speech processing preferences. Children with autism and controls were tested on a quasi-open-format paradigm, in which speech stimuli contained competing linguistic and perceptual information, and could be processed at either level. Relative to controls, children with autism exhibited superior perceptual processing of speech. However, whilst their tendency to preferentially process linguistic rather than perceptual information was weaker than that of controls, it was nevertheless their primary processing mode. Implications for language acquisition in autism are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2008

Journal of Autism and Developmental Disorders 2/2008 Naar de uitgave