Inleiding
Achtergronden van een arbeidsconflict
Definitie arbeidsconflict
fase
|
kenmerk
|
de-escalatie actie
|
---|---|---|
rationele
| verharding | zelfcorrectie en hulp van een collega kan conflict ombuigen |
debat en polemiek | ||
geen woorden maar daden | ||
emotionele
| imago’s en coalities (fixatie) | gedragscorrectie door (hogere) leidinggevende |
gezichtsverlies | ||
dreigementen | ||
escalatie
| beperkte vernietigingsacties | ingrijpen door derde met conflictvaardigheden |
vernietiging van de vijand | ||
samen de afgrond in |
Prevalentie
Type conflict en conflictduur
type conflict
|
tussen collega’s
|
met leidinggevende
|
met werkgever
|
---|---|---|---|
duur conflict
| |||
kortdurend | 19,1 % | 12,5 % | 7,1 % |
langdurend | 2,1 % | 2,1 % | 1,8 % |
totaal | 21,2 % | 14,6 % | 8,9 % |
n (geënquêteerde populatie) | 42.472 | 42.426 | 42.386 |
aantal meldingen door werkenden die met arbeidsconflicten te maken hebben gehad, ingedeeld per type conflict | 9004 | 6294 | 3772 |
totaalaantal meldingen | 19.070 (ca. 45 %) |
Sectoren
Specifieke risicogroepen
Uitlokkende en beschermende werkfactoren
-
Conflict tussen collega’s uitlokkende factoren: rolonduidelijkheid (OR = 1.26), fysiek zware arbeidsomstandigheden (OR = 1.16) en wisseldiensten (OR = 1.25) zijn significante risicofactoren die juist conflicten tussen collega’s uitlokken.
-
Beschermende factoren: goede sociale steun van collega’s (OR = 0.87) biedt juist bescherming.
-
Conflict met leidinggevende uitlokkende factoren: het risico op een conflict met de leidinggevende is significant verhoogd door rolonduidelijkheid (OR = 1.39) en als gevolg van moeten overwerken (OR = 1.35).
-
Beschermende factoren: ook hier bieden goede sociale steun van de leidinggevende (OR = 0.87) en het hebben van carrièremogelijkheden (OR = 0.87) juist bescherming tegen het ontstaan van een conflict met de leidinggevende.
-
Eerlijkheid en rechtvaardigheid: Escartin et al. (2016) benoemen het collectieve gevoel van eerlijkheid (procedurele en/of relationele rechtvaardigheid) en het ervaren van psychosociale veiligheid als beschermende werkfactor [18]. Onderzoeken van Finne et al. (2014), Leiter et al. (2011) en Gilin et al. (2010) laten zien dat ervaren sociale steun van collega’s en de directe leidinggevende, een positief uitdagende constructieve werksfeer, en work-engagement, beschermend werken [15, 19, 20].
-
(Seksuele) intimidatie of discriminatie: TNO-onderzoek van Bakhuys Roozeboom et al. (2008) laat zien dat werkenden die een arbeidsconflict rapporteren in de periode voorafgaand aan het arbeidsconflict relatief vaak geïntimideerd zijn door collega’s of leidinggevende [21]. Uit de NEA (2015) komt naar voren dat 3,4 % van de geënquêteerden (n = 41.635) niet vriendelijk werd bejegend en 9,2 % (n = 41.130) geen belangstelling van collega’s ervoer [3, 7].
-
Cyberpesten op kantoor: naast fysiek intimiderend gedrag is pesten via e‑mails een oorzaak van conflicten die in omvang toeneemt.
-
Disfunctioneren: werknemers worden geacht steeds efficiënter te presteren. Veel bedrijven verhogen de controle door vaker functioneringsgesprekken te voeren en waarschuwingen te geven. De werknemer voelt die druk: ‘er wordt een dossier tegen mij opgebouwd’. Dat is niet bevorderlijk voor de relatie.
-
Re-integratie: werkgevers hebben vrijwel altijd te maken met medewerkers die in een re-integratie traject zitten. Niet alle werkgevers kunnen die twee jaar loondoorbetaling dragen. Daarom zitten ze er meer bovenop. Hierdoor kan een medewerker het gevoel krijgen onder druk gezet te worden, of niet serieus genomen te worden, omdat hij geen passend werk krijgt. Daardoor wordt de sfeer gespannen: psychosociale onveiligheid [3].
-
Loonachterstand uit onmacht: conflicten ontstaan ook door het niet-uitbetalen van loon, bijvoorbeeld omdat de werkgever daarvoor geen geld meer heeft.
Gevolgen van arbeidsconflicten
‘Vandaag ontstaan, morgen (niet) verdwenen’
Samenwerking huisarts-bedrijfsarts essentieel bij arbeidsconflicten
-
Onder huisartsen leven ‘tegenstrijdige ideeën’ over de positie van bedrijfsartsen [33, 34]. Dat is eens temeer aan de orde tijdens een arbeidsconflict. Omdat bedrijfsartsen onderdeel zijn van arbodienstverlening en sociale zekerheid en niet van de reguliere zorg, hebben huisartsen de neiging te denken dat bedrijfsartsen niet onafhankelijk van hun opdrachtgever(s) kunnen handelen. Deze aanname leidt soms tot belemmering van de re-integratie.
-
Patiënt geeft aan bang te zijn en keurt de samenwerking of afstemming niet goed.
-
Uit een recente interne enquête onder NVAB-leden kwam naar voren dat de POH-GGZ/HA de LESA-richtlijn Spanningsklachten (2011) niet volgt als het gaat om werkgerelateerde problematiek, zoals een arbeidsconflict.
-
Huisartsen en bedrijfsartsen werken vanuit een verschillend perspectief aan deels dezelfde problematiek: gezondheidszorg voor werkenden. Huisartsen richten zich vooral op klachten en gezondheidsherstel. Bedrijfsartsen richten zich vooral op functioneel herstel. Daardoor verschillen de taken en verantwoordelijkheden [34]. Zonder adequate afstemming is dit voeding voor eerdergenoemde tegenstrijdige ideeën en onterechte angst bij werkenden.
Hoofdpunten werkwijze bedrijfsarts bij psychische klachten én arbeidsconflicten
Positie en juridische kaders van invloed op werkwijze bedrijfsarts
-
Zo nee, dan is de volgende vraag: kan én mag deze werknemer worden belast in (aangepaste) arbeid? Afhankelijk van het moment waarop een medewerker door de bedrijfsarts wordt gezien, kan er al sprake zijn van zodanig gezondheidsherstel dat de medewerker belastbaar is voor arbeid. Terugkeer in de ‘ziekmakende’ arbeidssituatie kan echter juist weer aanleiding geven tot reactivering van eerdere gezondheidsklachten.
-
Zo ja, dan volgt weer de vraag: kan én mag deze werknemer – ondanks de gezondheidsschade – worden belast in (aangepaste) arbeid?
-
Zo ja, dan volgt de bedrijfsarts de gezondheidstoestand in relatie tot de conflictaanpak (gesprekken, mediation): watchful waiting gericht op verergering van al bestaande gezondheidsklachten en intervenieert actief. Tussentijds wordt de huisarts op de hoogte gebracht van de interventiestatus.
-
Zo nee, dan richt de bedrijfsarts zich eerst op herstel van de balans tussen belasting en belastbaarheid in samenwerking met behandelaren: actieve begeleiding en behandeling. Tijdens het verdere begeleidingsproces staan steeds, behalve het herstel van de balans, de procesrisico’s – in het belang van de werknemer én zijn werkgever – centraal. Regelmatige afstemming tussen huisarts en bedrijfsarts is daarbij essentieel (zie casuïstiek voor de praktische uitwerking).
-
Wel arbeidsongeschikt
Niet arbeidsongeschikt
Richtlijn arbeidsconflicten NVAB
Conclusie
Bedrijfsgeneeskundig handelen bij een arbeidsconflict
huisarts
| |
Licht in grote lijnen de positie en werkwijze van de bedrijfsarts toe Vraagt toestemming voor afstemming met bedrijfsarts | |
Bespreekt waargenomen gezondheidsschade, risicoprofiel en visie op aanpak (vermeend) arbeidsconflict en doet voorstel voor aanpak |
Bedrijfsarts zet overleginformatie in medisch dossier werkende Bespreken samen alvast eventuele interventies door bedrijfsarts en/of huisartsvoorziening |
Evaluatie afspraken over voortgangsproces |
Bedrijfsarts maakt afspraak over inhoudelijke terugkoppeling naar huisarts over gegeven adviezen aan werknemer en werkgever |
bedrijfsarts
| |
stap in NVAB-methodiek
|
bedrijfsgeneeskundig handelen bij casus 1
|
probleemoriëntatie en diagnostiek
| |
(arbeids)anamnese | Slecht slapen, boosheid, teleurgesteld en veronderstelling dat werkgever iets aan het doen is tegen hem. Geen andere gezondheidsklachten. Sprake van acute emotionele staat. Doet weinig aan sport/ontspanning |
status conflict | (Vermeend) conflict. Verkeert in emotionele (eerste) fase |
status arbeidsorganisatie | Leidinggevende staat bekend als recht door zee, zegt wat hij vindt. Leidde laatste tijd vaker tot spanning bij collega’s. Werkgever voert een actief arbobeleid |
conclusie m.b.t. belastbaarheid | Werknemer is normaal belastbaar, maar komt er even niet uit met leidinggevende Risico gezondheidsschade: laag |
visie werknemer en werkgever | Werknemer: ziet het nog niet zitten om te praten Werkgever: wil graag in gesprek, maar ook dat werknemer gaat werken. Is geschrokken van reactie werknemer |
risico ontstaan of toename gezondheidschade | Laag |
conclusies
| |
sprake van ziekte | Nee (Wet verbetering poortwachter niet van toepassing) |
risico op gezondheidsschade | Laag risico op gezondheidsschade |
interventie(s)
| |
individueel niveau | Advies: werkhervatting in eigen werk. Bedrijfsarts kan adviseren om tijdelijk op andere afdeling te werken Ondanks laag risico op gezondheidsschade, dient dit gevolgd te worden, gezien eerdere heftige reactie van werknemer Catastroferende reactie bespreekbaar maken Ga met elkaar in gesprek |
organisatieniveau | Bedrijfsarts checkt mogelijkheid (noodzaak) aanvullende interventie zoals mediation, stijl van leidinggeven |
huisarts terugkoppeling
| Terugkoppeling naar huisarts m.b.t. gegeven advies aan werknemer en werkgever |
preventie
| |
individueel niveau | Verhogen weerbaarheid van individu Verhogen probleemoplossend vermogen Verhogen algemene fysieke conditie en ontspanning (werk kunnen loslaten) |
organisatieniveau | Op dit moment geen aanwijzingen voor |
evaluatie(s)
| |
individueel niveau | Watchful waiting m.b.t. gezondheidsstatus tijdens afhandeling (vermeend) conflict |
organisatieniveau | |
huisarts terugkoppeling
| Terugkoppeling naar huisarts m.b.t. gegeven advies aan werknemer en werkgever Eventuele afstemming over nadere interventie(s) |
huisarts
| |
Licht in grote lijnen de positie en werkwijze van de bedrijfsarts toe. Vraagt toestemming voor afstemming met bedrijfsarts | |
Bespreekt zijn zorg over de waargenomen gezondheidsschade, risicoprofiel en visie op aanpak (vermeend) arbeidsconflict en doet voorstel voor aanpak |
Bedrijfsarts zet overleg informatie in medisch dossier werkende. Bespreken samen alvast eventuele interventies door bedrijfsarts en/of huisartsvoorziening |
Evaluatie afspraken m.b.t. voortgangsproces |
Bedrijfsarts maakt afspraak over inhoudelijke terugkoppeling naar huisarts m.b.t. gegeven adviezen aan werknemer en werkgever |
bedrijfsarts
| |
stap in NVAB-methodiek
|
bedrijfsgeneeskundig handelen bij casus 2
|
probleemoriëntatie en diagnostiek
| |
(arbeids)anamnese | Overspanning, al langer bestaand. Diabetes. Meervoudige uitlokkende, weinig beschermende factoren. Doet weinig aan sport/ontspanning |
status conflict | Conflict verkeert in eerste fase |
status arbeidsorganisatie | Arbozorg staat nog in kinderschoenen. Kwaliteit van arbeid is laag |
conclusie m.b.t. belastbaarheid | Werknemer niet normaal belastbaar. Is het helemaal zat, wil rust |
visie werknemer en werkgever | Werkgever: wil dat werknemer komt werken. Daarna pas weer praten |
risico ontstaan of toename gezondheidschade | Risico op toename gezondheidsschade bij werkhervatting is hoog |
conclusies
| |
sprake van ziekte | Ja (Wet verbetering poortwachter wel van toepassing) en kan én mag nu niet worden belast met arbeid of gesprekken |
risico op gezondheidsschade | Hoog risico gezondheidsschade |
interventie(s)
| |
individueel niveau | Advies werkhervatting in eigen werk is wegens ziekte niet mogelijk Ziektespecifieke interventie: afstemming huisarts over verwijzing psychologische zorg en risico ontregeling diabetes (depressie). CGT, medicatie (?)
Actieve bewaking algehele gezondheidsstatus Check op risico van stagnatie herstelproces |
organisatieniveau | Werkgever dient het Wvp-proces toe te passen (leidinggevende mag dit niet begeleiden) |
huisarts terugkoppeling
| Terugkoppeling naar huisarts m.b.t. gegeven advies aan werknemer en werkgever. Afstemming over nadere interventie(s) voor werknemer t.b.v. het gezondheidsherstel en voor werkgever t.b.v. verbetering psychosociale veiligheid |
preventie
| |
individueel niveau | Verhogen weerbaarheid en probleemoplossend vermogen werknemer Verhogen algemene fysieke conditie en ontspanning (werk kunnen loslaten, mindfulness, sporten, enz.) |
organisatieniveau | Risico-inventarisatie en evaluatie op uitlokkende en beschermende factoren uitvoeren/bijstellen op psychosociale arbeidsbelasting (leiderschapsstijl, mate van sociale steun, enz.) Preventief Medisch Onderzoek: werkenden met negatieve affectiviteit actief opsporen |
evaluatie(s)
| |
individueel niveau | Actief volgen gezondheidsstatus tijdens verdere afhandeling (vermeend) conflict |
organisatieniveau | Gesprek met directie over de uitkomsten van risico-inventarisatie en opstellen arbobeleid, wat leidt tot reductie risicofactoren. Analyse psychosociale veiligheid
A&O-deskundige adviseert over constructief uitdagende werksfeer, eerlijk leiderschap, waarin werkenden optimaal kunnen functioneren Preventief Medisch Onderzoek gericht op conflicthantering en conflictstress, psychische en lichamelijke klachten en/of negatieve affectiviteit |
huisarts terugkoppeling
| Terugkoppeling naar huisarts over voortgangsstatus interventies, recente inschatting kunnen en mogen hervatten in (aangepast) werk Afstemming over aanvullende interventie(s) gericht op het gezondheidsherstel van werknemer |