Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

23-01-2019 | Original Paper | Uitgave 5/2019

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2019

Exploring the Sensory Profiles of Children on the Autism Spectrum Using the Short Sensory Profile-2 (SSP-2)

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 5/2019
Auteurs:
Kate Simpson, Dawn Adams, Clair Alston-Knox, Helen S. Heussler, Deb Keen
Belangrijke opmerkingen

Publisher’s Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

The aim of this study was to identify sensory subtypes in children on the autism spectrum using the Short Sensory Profile-2 (SSP-2). Caregivers of children on the autism spectrum aged 4–11 years (n = 271) completed the SSP-2. Analysis using Dirichlet process mixture model identified a two-cluster model which provided the best solution to subtype sensory responses. Two distinct subtypes were identified: Uniformly elevated (67%) with high scores across all quadrants and Raised avoiding and sensitivity (33%) with raised scores in the avoiding and sensitivity quadrants. There were no differences between subtypes based on chronological age and autism characteristics measured using the social communication questionnaire (total score). Based on the SSP-2, children were reported to experience differences in responses to sensory input, in particular in the area of sensitivity and avoiding.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2019

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2019 Naar de uitgave