Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 1/2020

01-02-2020 | Artikelen

Dynamisch testen van hoog- en normaalbegaafde kinderen

Gebruik van een digitale test om potentieel om te leren in kaart te brengen

Auteurs: Dr. Bart Vogelaar, Prof. dr. Wilma C. M. Resing

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 1/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit onderzoek werd een nieuw ontwikkelde digitale dynamische test voor analogisch redeneren onderzocht. De vraag was of de test gebruikt kon worden om het potentieel om te leren te meten bij een groep hoog- (n = 40) en normaalbegaafde (n = 63) 7‑ en 8‑jarige kinderen. Er werd gebruikgemaakt van een voormeting-training-nameting-ontwerp, waarin de helft van de kinderen werd getraind middels graduated-prompts-technieken. De resultaten suggereerden dat de kinderen die getraind waren meer vooruitgang lieten zien in correct opgeloste analogieën dan degene die geen training hadden gekregen. Hoogbegaafde kinderen scoorden hoger op de voor- en nameting, maar lieten dezelfde mate van groei zien als hun normaalbegaafde leeftijdsgenoten. Ook hadden zij op groepsniveau minder instructies nodig tijdens de training dan de normaalbegaafde kinderen. Digitaal dynamisch testen lijkt dan ook een goede manier te zijn om zicht te krijgen op individuele leerpaden van hoog- en normaalbegaafde kinderen.
Literatuur
go back to reference Belland, B. R. (2014). Scaffolding: definition, current debates, and future directions. In J. Spector, M. Merrill, J. Elen & M. Bishop (red.), Handbook of Research on Educational Communications and Technology (pag. 505–518). Heidelberg, Berlin, New York: Springer.CrossRef Belland, B. R. (2014). Scaffolding: definition, current debates, and future directions. In J. Spector, M. Merrill, J. Elen & M. Bishop (red.), Handbook of Research on Educational Communications and Technology (pag. 505–518). Heidelberg, Berlin, New York: Springer.CrossRef
go back to reference Campione, J. C., & Brown, A. L. (1987). Linking dynamic assessment with school achievement. In C. S. Lidz (red.), Dynamic Assessment: An Interactional Approach to Evaluating Learning Potential (pag. 82–109). New York: Guilford. Campione, J. C., & Brown, A. L. (1987). Linking dynamic assessment with school achievement. In C. S. Lidz (red.), Dynamic Assessment: An Interactional Approach to Evaluating Learning Potential (pag. 82–109). New York: Guilford.
go back to reference Chow, S., Shao, J., & Wang, H. (2008). Sample Size Calculations in Clinical Research. Boca Raton: Chapman & Hall/CRC Biostatistics Series. Chow, S., Shao, J., & Wang, H. (2008). Sample Size Calculations in Clinical Research. Boca Raton: Chapman & Hall/CRC Biostatistics Series.
go back to reference Elliott, J. G., Grigorenko, E. L., & Resing, W. C. M. (2010). Dynamic assessment: the need for a dynamic approach. In P. Peterson, E. Baker & B. McGaw (red.), The International Encyclopedia of Education (pag. 220–225). Amsterdam: Elsevier.CrossRef Elliott, J. G., Grigorenko, E. L., & Resing, W. C. M. (2010). Dynamic assessment: the need for a dynamic approach. In P. Peterson, E. Baker & B. McGaw (red.), The International Encyclopedia of Education (pag. 220–225). Amsterdam: Elsevier.CrossRef
go back to reference Kanevsky, L. S. (2000). Dynamic assessment of gifted students. In K. A. Heller, F. J. Mönks, R. J. Sternberg & R. F. Subotnik (red.), International Handbook of Giftedness and Talent (pag. 283–296). Amsterdam: Elsevier. Kanevsky, L. S. (2000). Dynamic assessment of gifted students. In K. A. Heller, F. J. Mönks, R. J. Sternberg & R. F. Subotnik (red.), International Handbook of Giftedness and Talent (pag. 283–296). Amsterdam: Elsevier.
go back to reference Raven, J., Raven, J. C., & Court, J. H. (2000). Manual for Raven’s progressive matrices and vocabulary scales. Section 3: The Standard Progressive Matrices. Oxford, UK: Oxford Psychologists Press; San Antonio, TX: The Psychological Corporation. Raven, J., Raven, J. C., & Court, J. H. (2000). Manual for Raven’s progressive matrices and vocabulary scales. Section 3: The Standard Progressive Matrices. Oxford, UK: Oxford Psychologists Press; San Antonio, TX: The Psychological Corporation.
go back to reference Renzulli, J. S., & Sytsma, R. E. (2008). Intelligences outside the normal curve: co-cognitive traits that contribute to giftedness. In J. A. Plucker & C. M. Callahan (red.), Critical Issues and Practices in Gifted Education: What the Research Says (pag. 57–84). Waco: Prufrock. Renzulli, J. S., & Sytsma, R. E. (2008). Intelligences outside the normal curve: co-cognitive traits that contribute to giftedness. In J. A. Plucker & C. M. Callahan (red.), Critical Issues and Practices in Gifted Education: What the Research Says (pag. 57–84). Waco: Prufrock.
go back to reference Resing, W. C. M. (2000). Assessing the learning potential for inductive reasoning in young children. In C. S. Lidz & J. G. Elliott (red.), Dynamic Assessment: Prevailing Models and Applications (pag. 229–262). Amsterdam: Elsevier. Resing, W. C. M. (2000). Assessing the learning potential for inductive reasoning in young children. In C. S. Lidz & J. G. Elliott (red.), Dynamic Assessment: Prevailing Models and Applications (pag. 229–262). Amsterdam: Elsevier.
go back to reference Resing, W. C. M., & Elliott, J. G. (2011). Dynamic testing with tangible electronics: measuring children’s change in strategy use with a series completion task. British Journal of Educational Psychology, 81, 579–605.CrossRef Resing, W. C. M., & Elliott, J. G. (2011). Dynamic testing with tangible electronics: measuring children’s change in strategy use with a series completion task. British Journal of Educational Psychology, 81, 579–605.CrossRef
go back to reference Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2002). Dynamic Testing. New York: Cambridge University Press. Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2002). Dynamic Testing. New York: Cambridge University Press.
go back to reference Stevenson, C. E., Bergwerff, C. E., Heiser, W. J., & Resing, W. C. M. (2014). Working memory and dynamic measures of analogical reasoning as predictors of children’s math and reading achievement. Infant and Child Development, 23, 51–66. https://doi.org/10.1002/icd.1833.CrossRef Stevenson, C. E., Bergwerff, C. E., Heiser, W. J., & Resing, W. C. M. (2014). Working memory and dynamic measures of analogical reasoning as predictors of children’s math and reading achievement. Infant and Child Development, 23, 51–66. https://​doi.​org/​10.​1002/​icd.​1833.CrossRef
go back to reference Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge: Harvard University Press. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge: Harvard University Press.
Metagegevens
Titel
Dynamisch testen van hoog- en normaalbegaafde kinderen
Gebruik van een digitale test om potentieel om te leren in kaart te brengen
Auteurs
Dr. Bart Vogelaar
Prof. dr. Wilma C. M. Resing
Publicatiedatum
01-02-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 1/2020
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-019-00232-5

Andere artikelen Uitgave 1/2020

Kind en adolescent 1/2020 Naar de uitgave