Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2013 | Original Paper | Uitgave 11/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2013

Comparison of ICD-10R, DSM-IV-TR and DSM-5 in an Adult Autism Spectrum Disorder Diagnostic Clinic

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 11/2013
Auteurs:
C. Ellie Wilson, Nicola Gillan, Deborah Spain, Dene Robertson, Gedeon Roberts, Clodagh M. Murphy, Stefanos Maltezos, Janneke Zinkstok, Katie Johnston, Christina Dardani, Chris Ohlsen, P. Quinton Deeley, Michael Craig, Maria A. Mendez, Francesca Happé, Declan G. M. Murphy
Belangrijke opmerkingen
Francesca Happé and Professor Declan Murphy are joint senior authors.
Data from this manuscript were presented at the International Meeting for Autism Research, Toronto, Canada, May 2012.
Francesca Happé is part of the DSM-5 workgroup on neurodevelopmental disorders.

Abstract

An Autism Spectrum Disorder (ASD) diagnosis is often used to access services. We investigated whether ASD diagnostic outcome varied when DSM-5 was used compared to ICD-10R and DSM-IV-TR in a clinical sample of 150 intellectually able adults. Of those diagnosed with an ASD using ICD-10R, 56 % met DSM-5 ASD criteria. A further 19 % met DSM-5 (draft) criteria for Social Communication Disorder. Of those diagnosed with Autistic Disorder/Asperger Syndrome on DSM-IV-TR, 78 % met DSM-5 ASD criteria. Sensitivity of DSM-5 was significantly increased by reducing the number of criteria required for a DSM-5 diagnosis, or by rating ‘uncertain’ criteria as ‘present’, without sacrificing specificity. Reduced rates of ASD diagnosis may mean some ASD individuals will be unable to access clinical services.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 11/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2013 Naar de uitgave