Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

03-03-2015 | Original Paper | Uitgave 10/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 10/2016

Attentional Learning Helps Language Acquisition Take Shape for Atypically Developing Children, Not Just Children with Autism Spectrum Disorders

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 10/2016
Auteurs:
Charlotte Field, Melissa L. Allen, Charlie Lewis

Abstract

The shape bias—generalising labels to same shaped objects—has been linked to attentional learning or referential intent. We explore these origins in children with typical development (TD), autism spectrum disorders (ASD) and other developmental disorders (DD). In two conditions, a novel object was presented and either named or described. Children selected another from a shape, colour or texture match. TD children choose the shape match in both conditions, children with DD and ‘high-verbal mental age’ (VMA) children with ASD (language age > 4.6) did so in the name condition and ‘low-VMA’ children with ASD never showed the heuristic. Thus, the shape bias arises from attentional learning in atypically developing children and is delayed in ASD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 10/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 10/2016 Naar de uitgave