Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Jeugdbeleid 2/2018

23-05-2018

Waarom vrij spelen in de natuur belangrijk is voor de totale ontwikkeling van het kind

Auteur: Dr. Louise Berkhout

Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 2/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De kenmerken van vrij spel en het belang hiervan voor de fysieke, cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling van kinderen worden in dit artikel besproken. Tevens komen de voorwaarden ruimte, vrijheid en tijd om tot vrij spel te komen aan de orde. De hoeveelheid tijd die kinderen aan mediagebruik en buiten spelen besteden, wordt belicht. De trend van ‘opgehokt’ naar ‘scharrelen’ die leidt tot het ‘vergroenen’ van schoolpleinen en speeltuinen wordt besproken, evenals de natuur als ontwikkelingsruimte. Hierbij komt het belang van het opdoen van echte ervaringen aan bod. Afgesloten wordt met een pleidooi voor vrij spel in de natuur en een verandering van mindset bij ouders en opvoeders.
Literatuur
go back to reference Berkhout, L. (2012). Play and psycho-social health of boys and girls aged four to six. Groningen: University of Groningen. Berkhout, L. (2012). Play and psycho-social health of boys and girls aged four to six. Groningen: University of Groningen.
go back to reference Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: the psychology of optimal experience. New York: Harper & Row. Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: the psychology of optimal experience. New York: Harper & Row.
go back to reference Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. M., Berk, L. E., & Singer, D. G. (2009). A mandate for playful learning in preschool. New York: Oxford University Press. Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. M., Berk, L. E., & Singer, D. G. (2009). A mandate for playful learning in preschool. New York: Oxford University Press.
go back to reference Hüther, G., & Gebauer, K. (2006). Was beim spielen im Gehirn des Kindes passiert. Erziehungskunst, 9, 952–958. Hüther, G., & Gebauer, K. (2006). Was beim spielen im Gehirn des Kindes passiert. Erziehungskunst, 9, 952–958.
go back to reference Renz-Polster, H., & Hüther, G. (2013). Wie Kinder heute wachsen: Natur als Entwicklungsraum. Weinheim: Beltz. Renz-Polster, H., & Hüther, G. (2013). Wie Kinder heute wachsen: Natur als Entwicklungsraum. Weinheim: Beltz.
go back to reference Tovey, H. (2011). Laat ze buiten spelen: Pleidooi voor gezonde risico’s. Antwerpen/ Apeldoorn: Garant. Tovey, H. (2011). Laat ze buiten spelen: Pleidooi voor gezonde risico’s. Antwerpen/ Apeldoorn: Garant.
go back to reference Vries, S. de, Langers, F., Donders, J. L. M., Willeboer, M. T., & Berg, A. E. van den (2013). Meer groen op het schoolplein: een interventiestudie. De effecten van het groen herinrichten van schoolpleinen op de ontwikkeling, het welzijn en de natuurhouding van het kind. Wageningen: Alterra. Vries, S. de, Langers, F., Donders, J. L. M., Willeboer, M. T., & Berg, A. E. van den (2013). Meer groen op het schoolplein: een interventiestudie. De effecten van het groen herinrichten van schoolpleinen op de ontwikkeling, het welzijn en de natuurhouding van het kind. Wageningen: Alterra.
go back to reference Wesselius, J., Maas, J., & Hovinga, D. (2015). De ‘leer’kracht van schoolpleinen: Hoe leerlingen uit groep 4, 5, en 6 het schoolplein ervaren, gebruiken en waarderen. Leiden: Hogeschool Leiden. Wesselius, J., Maas, J., & Hovinga, D. (2015). De ‘leer’kracht van schoolpleinen: Hoe leerlingen uit groep 4, 5, en 6 het schoolplein ervaren, gebruiken en waarderen. Leiden: Hogeschool Leiden.
Metagegevens
Titel
Waarom vrij spelen in de natuur belangrijk is voor de totale ontwikkeling van het kind
Auteur
Dr. Louise Berkhout
Publicatiedatum
23-05-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Jeugdbeleid / Uitgave 2/2018
Print ISSN: 1873-9482
Elektronisch ISSN: 1876-6056
DOI
https://doi.org/10.1007/s12451-018-0175-0

Andere artikelen Uitgave 2/2018

Jeugdbeleid 2/2018 Naar de uitgave

Estafettestokje

Situatiegelijkheid