Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Jeugdbeleid 2/2018

25-05-2018

Klasse-Dieren in het (speciaal) onderwijs

Het belang van huisdieren voor kwetsbare mensen

Auteur: Jan van Summeren

Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 2/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kinderen blijken beter te functioneren in de nabijheid van huisdieren. Dit geldt zeker voor kinderen in het speciaal onderwijs. Leerkrachten weten wat er in de klas gebeurt als zij hun hond meenemen: er ontstaat een ontspannen sfeer in de klas, waardoor kinderen beter gaan presteren. In de Verenigde Staten worden honden vaak ingezet om kinderen enthousiast te krijgen om te lezen: zij mogen voor de hond voorlezen, iets wat hen veel gemakkelijker afgaat dan voor de leerkracht of andere kinderen. Het leesniveau stijgt na een aantal weken substantieel.
Stichting ZorgDier richt zich op leerlingen uit het speciaal onderwijs (in het bijzonder kinderen met autismespectrumstoornissen) om hen te ondersteunen bij hun emotionele en cognitieve ontwikkeling door de inzet van huisdierondersteund onderwijs. De meerwaarde van de inzet van huisdieren komt in dit artikel aan bod.
Literatuur
go back to reference KennisTransfer, H. A. S. (2012). Een analyse van de mogelijke toepassingen van zorgdieren in het speciaal onderwijs. Den Bosch: HAS KennisTransfer. KennisTransfer, H. A. S. (2012). Een analyse van de mogelijke toepassingen van zorgdieren in het speciaal onderwijs. Den Bosch: HAS KennisTransfer.
Metagegevens
Titel
Klasse-Dieren in het (speciaal) onderwijs
Het belang van huisdieren voor kwetsbare mensen
Auteur
Jan van Summeren
Publicatiedatum
25-05-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Jeugdbeleid / Uitgave 2/2018
Print ISSN: 1873-9482
Elektronisch ISSN: 1876-6056
DOI
https://doi.org/10.1007/s12451-018-0179-9

Andere artikelen Uitgave 2/2018

Jeugdbeleid 2/2018 Naar de uitgave

Estafettestokje

Situatiegelijkheid