Skip to main content
main-content

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

23-05-2018 | Estafettestokje | Uitgave 2/2018

Jeugdbeleid 2/2018

Situatiegelijkheid

Tijdschrift:
Jeugdbeleid > Uitgave 2/2018
Auteur:
Drs. Ariëlle M. de Ruijter
Belangrijke opmerkingen
Estafette Dit tijdschrift kent een opinie-estafette. In elk nummer krijgt iemand de gelegenheid om haar of zijn mening kenbaar te maken over het Nederlandse jeugdbeleid. De auteur bepaalt aan wie het stokje wordt doorgegeven, de redactie heeft daar geen invloed op. Op deze manier stelt het tijdschrift zijn pagina’s beschikbaar voor onverwachte invalshoeken en verrassende argumenten. Ariëlle de Ruijter geeft in het volgende nummer het estafettestokje door aan Rob Oudkerk, voorzitter van OSVO (Overleg tussen Scholen in het Amsterdams Voortgezet Onderwijs).

Samenvatting

Differentiëren en krampachtig blijven streven naar het onmogelijke doel van ‘kansengelijkheid’ is wellicht niet de beste oplossing voor ons ‘passend onderwijs’. Analyse van grootschalig, langlopend onderzoek wijst uit dat de oude vertrouwde, klassikale aanpak met een heterogene groep zo gek nog niet was. Deze situatiegelijkheid pakt uit als de manier waarop de sociale ongelijkheid zo klein mogelijk blijft, en als het model waarin de zwakste leerlingen het beste floreren. Wetenschappelijk onderbouwd.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met een online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, tijdschriften en online nascholing. Denk hierbij aan e-learnings en web-tv's. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2018

Jeugdbeleid 2/2018Naar de uitgave