Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Jeugdbeleid 2/2018

23-05-2018 | Estafettestokje

Situatiegelijkheid

Auteur: Drs. Ariëlle M. de Ruijter

Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 2/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Differentiëren en krampachtig blijven streven naar het onmogelijke doel van ‘kansengelijkheid’ is wellicht niet de beste oplossing voor ons ‘passend onderwijs’. Analyse van grootschalig, langlopend onderzoek wijst uit dat de oude vertrouwde, klassikale aanpak met een heterogene groep zo gek nog niet was. Deze situatiegelijkheid pakt uit als de manier waarop de sociale ongelijkheid zo klein mogelijk blijft, en als het model waarin de zwakste leerlingen het beste floreren. Wetenschappelijk onderbouwd.
Literatuur
go back to reference Bouckaert, B., Van den Broeck, W., Celis, V., Duyck, W., De Roover, P., Tooley, J., Vaes, D., & Vanotterdijk, R. (2014). Visie(s) op onderwijs. Kalmthout: Pelckmans. Bouckaert, B., Van den Broeck, W., Celis, V., Duyck, W., De Roover, P., Tooley, J., Vaes, D., & Vanotterdijk, R. (2014). Visie(s) op onderwijs. Kalmthout: Pelckmans.
go back to reference Denessen, E. (2017). Ongelijke kansen in het onderwijs: verklaringen en voorstellen voor beleid. In K. Hoogeveen, I. J. Jepma & F. Studulski (red.), Kansen bieden in plaats van uitsluiten (pag. 19–38). Utrecht: Sardes. Denessen, E. (2017). Ongelijke kansen in het onderwijs: verklaringen en voorstellen voor beleid. In K. Hoogeveen, I. J. Jepma & F. Studulski (red.), Kansen bieden in plaats van uitsluiten (pag. 19–38). Utrecht: Sardes.
go back to reference Freudenthal, H. (2004). Weeding and sowing: preface to a science of mathematical education. Dordrecht: Springer. Freudenthal, H. (2004). Weeding and sowing: preface to a science of mathematical education. Dordrecht: Springer.
go back to reference OECD (2013). PISA 2012 results: excellence through equity: giving every student the chance to succeed. PISA: OECD. OECD (2013). PISA 2012 results: excellence through equity: giving every student the chance to succeed. PISA: OECD.
go back to reference Rolff, H. G. (1976). Sozialisation und Auslese durch die Schule. Wiebelsheim: Quelle u. Meyer. Rolff, H. G. (1976). Sozialisation und Auslese durch die Schule. Wiebelsheim: Quelle u. Meyer.
Metagegevens
Titel
Situatiegelijkheid
Auteur
Drs. Ariëlle M. de Ruijter
Publicatiedatum
23-05-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Jeugdbeleid / Uitgave 2/2018
Print ISSN: 1873-9482
Elektronisch ISSN: 1876-6056
DOI
https://doi.org/10.1007/s12451-018-0174-1

Andere artikelen Uitgave 2/2018

Jeugdbeleid 2/2018 Naar de uitgave