Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

25-05-2018

Dierondersteunde programma’s voor kinderen met Downsyndroom en/of autismespectrumstoornis

Auteurs: Richard Griffioen, Msc, Carmen Maurer

Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 2/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Er is steeds meer belangstelling voor het inzetten van dieren bij therapie of activiteiten als het gaat om kinderen met een ontwikkelingsachterstand en/of een aangeboren of verworven mentale stoornis. Een aantal begeleiders en therapeuten is in Nederland begonnen met het structureel inzetten van dieren om de effectiviteit van hun aanpak te versterken of om überhaupt een ingang bij hun cliënten te kunnen krijgen.
Wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van het op deze wijze inzetten van dieren wordt in Nederland onder andere aan de Open Universiteit gedaan bij de vakgroep Antrozoölogie.
De auteurs lichten dit onderzoek toe op het gebied van dierondersteunde activiteiten bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand of -stoornis. Daarnaast wordt in dit artikel verslag gedaan van twee door de auteurs ontwikkelde pilotprogramma’s voor kinderen met het syndroom van Down en kinderen met een autismespectrumstoornis. De voorlopige resultaten en consequenties voor het vervolg worden hierbij meegenomen.
Literatuur
go back to reference Bowlby, J. (1969). Attachment. Attachment and loss, band 1. New York: Basic Books. Bowlby, J. (1969). Attachment. Attachment and loss, band 1. New York: Basic Books.
go back to reference Finck, K. S. (1993). Children, their pet dogs, and affect attunement (Unpublished doctoral dissertation). Ann Arbor, MI: Adelphi University. Finck, K. S. (1993). Children, their pet dogs, and affect attunement (Unpublished doctoral dissertation). Ann Arbor, MI: Adelphi University.
go back to reference Mohangoo, A. D., & Buitendijk, S. E. (2009). Aangeboren afwijkingen in Nederland 1997–2007: Gebaseerd op de landelijke verloskundige en neonatologie registraties. Leiden: TNO. Mohangoo, A. D., & Buitendijk, S. E. (2009). Aangeboren afwijkingen in Nederland 1997–2007: Gebaseerd op de landelijke verloskundige en neonatologie registraties. Leiden: TNO.
go back to reference Myers, G. (2007). The significance of children and animals: social development and our connections to other species (2e druk). West Lafayette: Purdue University Press. Myers, G. (2007). The significance of children and animals: social development and our connections to other species (2e druk). West Lafayette: Purdue University Press.
go back to reference Stern, D. (1985). The interpersonal world of the infant: a view from psychoanalysis & developmental psychology. New York: Basic Books. Stern, D. (1985). The interpersonal world of the infant: a view from psychoanalysis & developmental psychology. New York: Basic Books.
go back to reference Wilson, E. O. (1984). Biophilia: the human bond with other species. Cambridge: Harvard University Press. Wilson, E. O. (1984). Biophilia: the human bond with other species. Cambridge: Harvard University Press.
Metagegevens
Titel
Dierondersteunde programma’s voor kinderen met Downsyndroom en/of autismespectrumstoornis
Auteurs
Richard Griffioen, Msc
Carmen Maurer
Publicatiedatum
25-05-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Jeugdbeleid / Uitgave 2/2018
Print ISSN: 1873-9482
Elektronisch ISSN: 1876-6056
DOI
https://doi.org/10.1007/s12451-018-0176-z

Andere artikelen Uitgave 2/2018

Jeugdbeleid 2/2018 Naar de uitgave

Estafettestokje

Situatiegelijkheid