Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-01-2015 | Original Paper | Uitgave 1/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 1/2015

Neurophysiological Indices of Atypical Auditory Processing and Multisensory Integration are Associated with Symptom Severity in Autism

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 1/2015
Auteurs:
Alice B. Brandwein, John J. Foxe, John S. Butler, Hans-Peter Frey, Juliana C. Bates, Lisa H. Shulman, Sophie Molholm
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10803-014-2212-9) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Atypical processing and integration of sensory inputs are hypothesized to play a role in unusual sensory reactions and social-cognitive deficits in autism spectrum disorder (ASD). Reports on the relationship between objective metrics of sensory processing and clinical symptoms, however, are surprisingly sparse. Here we examined the relationship between neurophysiological assays of sensory processing and (1) autism severity and (2) sensory sensitivities, in individuals with ASD aged 6–17. Multiple linear regression indicated significant associations between neural markers of auditory processing and multisensory integration, and autism severity. No such relationships were apparent for clinical measures of visual/auditory sensitivities. These data support that aberrant early sensory processing contributes to autism symptoms, and reveal the potential of electrophysiology to objectively subtype autism.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Supplementary material 1 (DOCX 11 kb)
10803_2014_2212_MOESM1_ESM.docx
Supplementary material 2 (DOC 213 kb)
10803_2014_2212_MOESM2_ESM.doc
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 1/2015 Naar de uitgave