Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 4/2004

01-12-2004 | Redactioneel

Minimaal

Auteur: Frits de Boer

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 4/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de afgelopen 25 jaar, zo betoogde Pier Prins in zijn oratie bij de aanvaarding van het hoogleraarschap klinische kinder- en jeugdpsychologie, is er een grote vooruitgang geboekt in de ontwikkeling van behandelingen voor emotionele en gedragsproblemen bij kinderen en jeugdigen. Er zijn meer dan 1500 gecontroleerde onderzoeken naar psychologische interventies gepubliceerd, die een arsenaal van bewezen werkzame behandelingen hebben opgeleverd. Toch is er geen reden om tevreden te zijn, want veel onderzoeksbehandelingen blijken in de klinische praktijk onvoldoende effect te sorteren. Dat zou er wel eens mee te maken kunnen hebben dat die behandelingen niet lang genoeg worden volgehouden. Ga maar na: om te leren rekenen heeft een gemiddeld kind minimaal zo'n 2300 uur nodig, piano leren spelen kost 45° uur en mondharmonica spelen heeft een kind na een uur of 5° onder de knie.
Literatuur
go back to reference Verdunnen, I., Van 00rt, M., Meeuwissen, I., Ketelaars, T., De Graaf, I., Cuijpers, P., De Ruiter, C., & Vollebergh, W. (2003). Effectiviteit van preventieve interventies gericht op jeugdigen: de stand van zaken. Verdunnen, I., Van 00rt, M., Meeuwissen, I., Ketelaars, T., De Graaf, I., Cuijpers, P., De Ruiter, C., & Vollebergh, W. (2003). Effectiviteit van preventieve interventies gericht op jeugdigen: de stand van zaken.
Metagegevens
Titel
Minimaal
Auteur
Frits de Boer
Publicatiedatum
01-12-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 4/2004
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060922

Andere artikelen Uitgave 4/2004

Kind en adolescent 4/2004 Naar de uitgave