01-12-2004 | Redactioneel
Minimaal
Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 4/2004
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
In de afgelopen 25 jaar, zo betoogde Pier Prins in zijn oratie bij de aanvaarding van het hoogleraarschap klinische kinder- en jeugdpsychologie, is er een grote vooruitgang geboekt in de ontwikkeling van behandelingen voor emotionele en gedragsproblemen bij kinderen en jeugdigen. Er zijn meer dan 1500 gecontroleerde onderzoeken naar psychologische interventies gepubliceerd, die een arsenaal van bewezen werkzame behandelingen hebben opgeleverd. Toch is er geen reden om tevreden te zijn, want veel onderzoeksbehandelingen blijken in de klinische praktijk onvoldoende effect te sorteren. Dat zou er wel eens mee te maken kunnen hebben dat die behandelingen niet lang genoeg worden volgehouden. Ga maar na: om te leren rekenen heeft een gemiddeld kind minimaal zo'n 2300 uur nodig, piano leren spelen kost 45° uur en mondharmonica spelen heeft een kind na een uur of 5° onder de knie.