Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-05-2019

Jeugd en media

Inleiding op het themanummer

Auteurs: Geertjan Overbeek, Loes van Rijn-van Gelderen

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2019

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

In dit nieuwe nummer van Kind en Adolescent staat het thema jeugd en media centraal. Er is altijd veel aandacht geweest voor de ‘traditionele’ opvoedingscontexten, zoals het gezin, de school en de peergroup, rondom kinderen en adolescenten, maar het is ook duidelijk dat met name de laatste decennia de mediacontext een steeds belangrijker invloedssfeer is geworden voor de jeugd. Waar kinderen in de jaren zeventig van de vorige eeuw pas vanaf vierjarige leeftijd televisiekeken, begint dit tegenwoordig al met vier maanden (Chassiakos et al. 2016). Ook blijkt het overgrote deel van de kinderen jonger dan een jaar al gebruik te maken van een mobiele telefoon (Kabali et al. 2015). Op een gemiddelde doordeweekse dag zitten jonge kinderen (6–9 jaar) tegenwoordig gemiddeld twee uur achter een scherm (Börnhorst et al. 2015), voor adolescenten varieert dit van vier uur voor elfjarigen tot ruim vijf uur voor vijftienjarigen. In het weekend loopt dit voor adolescenten zelfs op tot zeven uur (Bucksch et al. 2016). Vergeleken met andere Europese jongeren blijken Nederlandse jongeren zelfs bij de top te horen wat betreft het aantal uren achter de computer en de televisie (Inchley et al. 2017). …
Literatuur
go back to reference Börnhorst, C., Wijnhoven, T. M., Kunesová, M., et al. (2015). WHO European Childhood Obesity Surveillance Initiative: associations between sleep duration, screen time and food consumption frequencies. BMC Public Health, 15, 442.CrossRefPubMedPubMedCentral Börnhorst, C., Wijnhoven, T. M., Kunesová, M., et al. (2015). WHO European Childhood Obesity Surveillance Initiative: associations between sleep duration, screen time and food consumption frequencies. BMC Public Health, 15, 442.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Bouma, K. (2019). Waarom jongeren naar de kopschopfilmpjes blijven kijken. de Volkskrant, 25 januari 2019. Bouma, K. (2019). Waarom jongeren naar de kopschopfilmpjes blijven kijken. de Volkskrant, 25 januari 2019.
go back to reference Bucksch, Sigmundova, D., Hamrik, Z., Troped, P. J., Melkevik, O., Ahuluwalia, N., Inchley, J., et al. (2016). International trends in screen-time behaviors from 2002 to 2010. Journal of Adolescent Health, 58, 417–425.CrossRefPubMed Bucksch, Sigmundova, D., Hamrik, Z., Troped, P. J., Melkevik, O., Ahuluwalia, N., Inchley, J., et al. (2016). International trends in screen-time behaviors from 2002 to 2010. Journal of Adolescent Health, 58, 417–425.CrossRefPubMed
go back to reference Inchley, J., Currie, D., Jewell, J., Breda, J., & Barnekowet, V. (2017). Adolescent obesity and related behaviours: trends and inequalities in the WHO European Region, 2002–2014. Observations from the Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) WHO Collaborative Cross-National Study. Kopenhagen: WHO Regional Office for Europe. Inchley, J., Currie, D., Jewell, J., Breda, J., & Barnekowet, V. (2017). Adolescent obesity and related behaviours: trends and inequalities in the WHO European Region, 2002–2014. Observations from the Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) WHO Collaborative Cross-National Study. Kopenhagen: WHO Regional Office for Europe.
go back to reference Lloyd, T. B. (2002). A conceptual framework for examining adolescent identity, media influence, and social development. Review of General Psychology, 6, 73–91.CrossRef Lloyd, T. B. (2002). A conceptual framework for examining adolescent identity, media influence, and social development. Review of General Psychology, 6, 73–91.CrossRef
go back to reference Schoneveld, E. A., Lichtwarck-Aschoff, A., & Granic, I. (2018). Preventing childhood anxiety disorders: Is an applied game as effective as a cognitive behavioral therapy-based program? Prevention Science, 19, 220–232.CrossRefPubMed Schoneveld, E. A., Lichtwarck-Aschoff, A., & Granic, I. (2018). Preventing childhood anxiety disorders: Is an applied game as effective as a cognitive behavioral therapy-based program? Prevention Science, 19, 220–232.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Jeugd en media
Inleiding op het themanummer
Auteurs
Geertjan Overbeek
Loes van Rijn-van Gelderen
Publicatiedatum
01-05-2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2019
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-019-00202-x

Andere artikelen Uitgave 2/2019

Kind en adolescent 2/2019 Naar de uitgave