01-05-2019
Jeugd en media
Inleiding op het themanummer
Auteurs:
Geertjan Overbeek, Loes van Rijn-van Gelderen
Gepubliceerd in:
Kind en adolescent
|
Uitgave 2/2019
Log in om toegang te krijgen
Extract
In dit nieuwe nummer van
Kind en Adolescent staat het thema jeugd en media centraal. Er is altijd veel aandacht geweest voor de ‘traditionele’ opvoedingscontexten, zoals het gezin, de school en de peergroup, rondom kinderen en adolescenten, maar het is ook duidelijk dat met name de laatste decennia de mediacontext een steeds belangrijker invloedssfeer is geworden voor de jeugd. Waar kinderen in de jaren zeventig van de vorige eeuw pas vanaf vierjarige leeftijd televisiekeken, begint dit tegenwoordig al met vier maanden (Chassiakos et al.
2016). Ook blijkt het overgrote deel van de kinderen jonger dan een jaar al gebruik te maken van een mobiele telefoon (Kabali et al.
2015). Op een gemiddelde doordeweekse dag zitten jonge kinderen (6–9 jaar) tegenwoordig gemiddeld twee uur achter een scherm (Börnhorst et al.
2015), voor adolescenten varieert dit van vier uur voor elfjarigen tot ruim vijf uur voor vijftienjarigen. In het weekend loopt dit voor adolescenten zelfs op tot zeven uur (Bucksch et al.
2016). Vergeleken met andere Europese jongeren blijken Nederlandse jongeren zelfs bij de top te horen wat betreft het aantal uren achter de computer en de televisie (Inchley et al.
2017). …