Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 2/2019

01-05-2019 | Artikelen

De rol van seksuele opvoeding in de ontwikkeling van seksualiteit en seksueel expliciete mediaconsumptie in de adolescentie

Auteurs: Prof. dr. Geertjan Overbeek, Dr. Daphne van de Bongardt, Dr. Laura Baams

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2019

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit onderzoek toetsen we twee hypothesen over de rol van seksuele opvoeding in de ontwikkeling van seksualiteit en seksueel expliciete mediaconsumptie tijdens de adolescentie. De bufferhypothese stelt dat een actieve mediaopvoeding door ouders het effect van seksueel expliciete mediaconsumptie op seksuele attituden en gedrag van adolescenten buffert, en vice versa, het effect van seksuele attituden en gedrag van adolescenten op hun seksueel expliciete mediaconsumptie buffert. Een tweede hypothese, de remhypothese, stelt dat ouders door het communiceren van een seksuele ‘liefde-en-respectnorm’ de ontwikkeling richting meer seksueel expliciete mediaconsumptie, meer permissieve seksuele attituden en meer seksueel (risico) gedrag kunnen afremmen. We analyseerden 4‑wave longitudinale gegevens van 514 Nederlandse adolescenten in de leeftijd van 13–16 jaar (48,8% meisjes) en vonden bewijs voor de remhypothese. Als ouders vaker een liefde-en-respectnorm communiceerden, hadden adolescenten een minder permissieve seksuele attitude en rapporteerden met name jongens dan minder vergevorderd seksueel gedrag, evenals een minder sterke stijging van seksueel risicogedrag. Een actieve mediaopvoeding voorspelde een minder permissieve seksuele attitude (bij meisjes), maar we vonden geen systematisch bewijs voor de bufferhypothese.
Literatuur
go back to reference Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs: Prentice Hall. Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
go back to reference Bandura, A. (1994). Social cognitive theory of mass communication. In J. Bryant & D. Zillmann (red.), Media effects: advances in theory and research (pag. 61–90). Hove: Lawrence Erlbaum. Bandura, A. (1994). Social cognitive theory of mass communication. In J. Bryant & D. Zillmann (red.), Media effects: advances in theory and research (pag. 61–90). Hove: Lawrence Erlbaum.
go back to reference Crockett, L. J., Raffaelli, M., & Moilanen, K. L. (2003). Adolescent sexuality: behavior and meaning. In G. R. Adams & M. Berzonsky (red.), Blackwell handbook of adolescence (pag. 371–392). Malden: Blackwell. Crockett, L. J., Raffaelli, M., & Moilanen, K. L. (2003). Adolescent sexuality: behavior and meaning. In G. R. Adams & M. Berzonsky (red.), Blackwell handbook of adolescence (pag. 371–392). Malden: Blackwell.
go back to reference Graaf, H. de, Kruijer, H., Acker, J. van, & Meijer, S. (2012). Seks onder je 25e. Seksuele gezondheid van jongeren in Nederland anno 2012. Sex under 25. Sexual health of Dutch youth in 2012. Delft: Eburon. Graaf, H. de, Kruijer, H., Acker, J. van, & Meijer, S. (2012). Seks onder je 25e. Seksuele gezondheid van jongeren in Nederland anno 2012. Sex under 25. Sexual health of Dutch youth in 2012. Delft: Eburon.
go back to reference Hald, G. M., Kuyper, L., Adam, P. C., & Wit, J. B. (2013). Does viewing explain doing? Assessing the association between sexually explicit materials use and sexual behaviors in a large sample of Dutch adolescents and young adults. The Journal of Sexual Medicine, 10, 2986–2995. https://doi.org/10.1111/jsm.12157.CrossRefPubMed Hald, G. M., Kuyper, L., Adam, P. C., & Wit, J. B. (2013). Does viewing explain doing? Assessing the association between sexually explicit materials use and sexual behaviors in a large sample of Dutch adolescents and young adults. The Journal of Sexual Medicine, 10, 2986–2995. https://​doi.​org/​10.​1111/​jsm.​12157.CrossRefPubMed
go back to reference Hald, G. M., Seaman, C., & Linz, D. (2014). Pornography and sexuality. In D. L. Tolman, L. M. Diamond, J. A. Bauermeister, W. H. George, J. G. Pfaus & M. L. Ward (red.), Contextual approaches. APA handbook of sexuality and psychology, (band 2, pag. 3–35). Washington: American Psychological Association. Hald, G. M., Seaman, C., & Linz, D. (2014). Pornography and sexuality. In D. L. Tolman, L. M. Diamond, J. A. Bauermeister, W. H. George, J. G. Pfaus & M. L. Ward (red.), Contextual approaches. APA handbook of sexuality and psychology, (band 2, pag. 3–35). Washington: American Psychological Association.
go back to reference Hill, J. P., & Lynch, M. E. (1983). The intensification of gender-related role expectations during early adolescence. In J. Brooks-Gunn & A. Petersen (red.), Girls at puberty: biological and psychosocial perspectives (pag. 201–228). New York: Plenum.CrossRef Hill, J. P., & Lynch, M. E. (1983). The intensification of gender-related role expectations during early adolescence. In J. Brooks-Gunn & A. Petersen (red.), Girls at puberty: biological and psychosocial perspectives (pag. 201–228). New York: Plenum.CrossRef
go back to reference Muthén, L. K., & Muthén, B. O. (2010). Mplus user’s guide: statistical analysis with latent variables. Los Angeles, CA: Muthén & Muthén. Muthén, L. K., & Muthén, B. O. (2010). Mplus user’s guide: statistical analysis with latent variables. Los Angeles, CA: Muthén & Muthén.
go back to reference Savin-Williams, R. C., & Diamond, L. M. (2004). Sex. In R. M. Lerner & L. Steinberg (red.), Handbook of adolescent psychology (pag. 189–231). New York: Wiley. Savin-Williams, R. C., & Diamond, L. M. (2004). Sex. In R. M. Lerner & L. Steinberg (red.), Handbook of adolescent psychology (pag. 189–231). New York: Wiley.
go back to reference Valkenburg, P. M., Krcmar, M., Peeters, A. L., & Marseille, N. M. (1999). Developing a scale to assess three styles of television mediation: ‘Instructive mediation,’ ‘restrictive mediation,’ and ‘social coviewing’. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 43, 52–66. https://doi.org/10.1080/08838159909364474.CrossRef Valkenburg, P. M., Krcmar, M., Peeters, A. L., & Marseille, N. M. (1999). Developing a scale to assess three styles of television mediation: ‘Instructive mediation,’ ‘restrictive mediation,’ and ‘social coviewing’. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 43, 52–66. https://​doi.​org/​10.​1080/​0883815990936447​4.CrossRef
go back to reference Zillman, D., & Bryant, J. (1985). Selective exposure to communication. Mahwah: Erlbaum. Zillman, D., & Bryant, J. (1985). Selective exposure to communication. Mahwah: Erlbaum.
Metagegevens
Titel
De rol van seksuele opvoeding in de ontwikkeling van seksualiteit en seksueel expliciete mediaconsumptie in de adolescentie
Auteurs
Prof. dr. Geertjan Overbeek
Dr. Daphne van de Bongardt
Dr. Laura Baams
Publicatiedatum
01-05-2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2019
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-019-00205-8

Andere artikelen Uitgave 2/2019

Kind en adolescent 2/2019 Naar de uitgave

EditorialNotes

Jeugd en media