Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 2/2019

01-05-2019 | Artikelen

Een interdisciplinaire kijk op mediaopvoeding

Hedendaagse praktijken van ouderlijk toezicht op mediagebruik door adolescenten

Auteurs: Prof. dr. Bieke Zaman, Marije Nouwen, Prof. dr. Karla Van Leeuwen

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2019

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De effecten van ouderlijk toezicht op het mediagebruik van adolescenten zijn niet eenduidig en kunnen niet verklaard worden door enkel ouderlijk gedrag onder de loep te nemen. Een beter begrip bereiken we dankzij een systematische kruisbestuiving tussen inzichten uit mediastudies en communicatiewetenschappen enerzijds en pedagogiek en ontwikkelingspsychologie anderzijds. We beargumenteren dit via een literatuurstudie en tonen aan dat het gedrag van ouders even belangrijk is als hun onderliggende gedachten, gevoelens en doelen. Verder bespreken we mediaopvoeding van adolescenten binnen de literatuur rond opvoedingsdimensies van steun en controle. Dit artikel geeft praktische inzichten in de uitdagingen en recente ontwikkelingen op het vlak van mediaopvoeding, en presenteert een conceptueel raamwerk voor omvattend empirisch vervolgonderzoek.
Literatuur
go back to reference Chambers, D. (2012). A sociology of family life: change and diversity in intimate relations. Cambridge: Polity Press. Chambers, D. (2012). A sociology of family life: change and diversity in intimate relations. Cambridge: Polity Press.
go back to reference Clark, L. S. (2013). The parent app: understanding families in the digital age. Oxford: Oxford University Press. Clark, L. S. (2013). The parent app: understanding families in the digital age. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Golombek, M. (2015). Opvoedingsidealen in de praktijk. In J. Bekker, H. de Deckere, W. de Jong, M. Meer, L. van der Poel, I. Schonewille & H. Viëtor (red.), De pedagoog in de spotlights. Opvoedingsidealen vanuit verschillende contexten (pag. 61–71). Amsterdam: Uitgeverij SWP. Golombek, M. (2015). Opvoedingsidealen in de praktijk. In J. Bekker, H. de Deckere, W. de Jong, M. Meer, L. van der Poel, I. Schonewille & H. Viëtor (red.), De pedagoog in de spotlights. Opvoedingsidealen vanuit verschillende contexten (pag. 61–71). Amsterdam: Uitgeverij SWP.
go back to reference Kirwil, L. (2009). Parental mediation of children’s Internet use in different European countries. Journal of Children and Media, 3(4), 394–409.CrossRef Kirwil, L. (2009). Parental mediation of children’s Internet use in different European countries. Journal of Children and Media, 3(4), 394–409.CrossRef
go back to reference Van Leeuwen, K. (2015). Gezins- en opvoedingsfactoren by typische en atypische ontwikkeling. In I. Bosmans, P. Noens, P. Bijttebier & L. Claes (red.), Diagnostiek bij kinderen, jongeren en gezinnen. Deel II: ontwikkeling in context (pag. 75–101). Leuven: Uitgeverij Acco. Van Leeuwen, K. (2015). Gezins- en opvoedingsfactoren by typische en atypische ontwikkeling. In I. Bosmans, P. Noens, P. Bijttebier & L. Claes (red.), Diagnostiek bij kinderen, jongeren en gezinnen. Deel II: ontwikkeling in context (pag. 75–101). Leuven: Uitgeverij Acco.
go back to reference Livingstone, S., Ólafsson, K., Helsper, E. J., Lupiáñez-Villanueva, F., Veltri, G. A., & Folkvord, F. (2017). Maximizing opportunities and minimizing risks for children online: the role of digital skills in emerging strategies of parental mediation. Journal of Communication, 67(1), 82–105. https://doi.org/10.1111/jcom.12277.CrossRef Livingstone, S., Ólafsson, K., Helsper, E. J., Lupiáñez-Villanueva, F., Veltri, G. A., & Folkvord, F. (2017). Maximizing opportunities and minimizing risks for children online: the role of digital skills in emerging strategies of parental mediation. Journal of Communication, 67(1), 82–105. https://​doi.​org/​10.​1111/​jcom.​12277.CrossRef
go back to reference Soenens, B., Vansteenkiste, M., & Van Petegem, S. (2015). Let us not throw out the baby with the bathwater: applying the principle of universalism without uniformity to autonomy-supportive and controlling parenting. Child Development Perspectives, 9(1), 44–49. https://doi.org/10.1111/cdep.12103.CrossRef Soenens, B., Vansteenkiste, M., & Van Petegem, S. (2015). Let us not throw out the baby with the bathwater: applying the principle of universalism without uniformity to autonomy-supportive and controlling parenting. Child Development Perspectives, 9(1), 44–49. https://​doi.​org/​10.​1111/​cdep.​12103.CrossRef
go back to reference Strasburger, V. C., Wilson, B. J., & Jordan, A. B. (2009). Children, adolescents, and the media (2e druk.). Los Angeles: SAGE. Strasburger, V. C., Wilson, B. J., & Jordan, A. B. (2009). Children, adolescents, and the media (2e druk.). Los Angeles: SAGE.
go back to reference Valkenburg, P. M., Piotrowski, J. T., Hermanns, J., & Leeuw, R. de (2013). Developing and validating the perceived parental media mediation scale: a self-determination perspective: parental mediation scale. Human Communication Research, 39(4), 445–469. https://doi.org/10.1111/hcre.12010.CrossRef Valkenburg, P. M., Piotrowski, J. T., Hermanns, J., & Leeuw, R. de (2013). Developing and validating the perceived parental media mediation scale: a self-determination perspective: parental mediation scale. Human Communication Research, 39(4), 445–469. https://​doi.​org/​10.​1111/​hcre.​12010.CrossRef
Metagegevens
Titel
Een interdisciplinaire kijk op mediaopvoeding
Hedendaagse praktijken van ouderlijk toezicht op mediagebruik door adolescenten
Auteurs
Prof. dr. Bieke Zaman
Marije Nouwen
Prof. dr. Karla Van Leeuwen
Publicatiedatum
01-05-2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2019
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-019-00203-w

Andere artikelen Uitgave 2/2019

Kind en adolescent 2/2019 Naar de uitgave

EditorialNotes

Jeugd en media