Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 2/2003

01-06-2003 | Boekbespreking

I. van Hilvoorde Grenswachters van de pedagogiek. Demarcatie en disciplinevorming in de ontwikkeling van de Nederlandse academische pedagogiek (1900-1970)

Baarn: HBuitgevers, 2002isbn 90-5574-388-7255 p., € 20,00

Auteur: Dr. Jan-Wilm Delicat

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Historische pedagogiek heeft het moeilijk in deze tijd waarin citatie-indexen themakeuze en publicatiebeleid van academici bepalen. Zo bezien is het boek van Ivo van Hilvoorde een tegengeluid. Hij neemt de lezer in zes hoofdstukken mee op een ontdekkingstocht naar vorming en afscherming van de academische pedagogiek tegenover andere disciplines in de periode 1900-1970. Met zijn betoog wil Van Hilvoorde ‘inzicht geven in de dynamiek van de wetenschappelijke pedagogiek, in het bijzonder in processen van afgrenzing en uitsluiting die hebben bijgedragen aan de vorming van een disciplinaire identiteit’ (p. 23).
Literatuur
go back to reference Dehue, T. (1990). De regels van het vak. Nederlandse psychologen en hun methodologie. Amsterdam: Van Gennep. Dehue, T. (1990). De regels van het vak. Nederlandse psychologen en hun methodologie. Amsterdam: Van Gennep.
go back to reference Mulder, E. (1989). Beginsel en beroep. Pedagogiek aan de universiteit in Nederland 1900-1940. Amsterdam: Historisch Seminarium van de UvA. Mulder, E. (1989). Beginsel en beroep. Pedagogiek aan de universiteit in Nederland 1900-1940. Amsterdam: Historisch Seminarium van de UvA.
go back to reference Van Strien, P. J. (1993). Nederlandse psychologen en hun publiek. Een contextuele geschiedenis. Assen: Van Gorcum. Van Strien, P. J. (1993). Nederlandse psychologen en hun publiek. Een contextuele geschiedenis. Assen: Van Gorcum.
Metagegevens
Titel
I. van Hilvoorde Grenswachters van de pedagogiek. Demarcatie en disciplinevorming in de ontwikkeling van de Nederlandse academische pedagogiek (1900-1970)
Baarn: HBuitgevers, 2002isbn 90-5574-388-7255 p., € 20,00
Auteur
Dr. Jan-Wilm Delicat
Publicatiedatum
01-06-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2003
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060881

Andere artikelen Uitgave 2/2003

Kind en adolescent 2/2003 Naar de uitgave