Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 2/2003

01-06-2003 | Artikelen

Een Nederlandse versie van Rothbarts ‘Children's Behavior Questionnaire’

Interne consistentie en driefactorenmodel van de subschalen

Auteurs: Bea R. H. Van den Bergh, Merel Ackx

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Children's Behavior Questionnaire (cbq) is een gedragsvragenlijst ontwikkeld door Rothbart conform haar reactief en zelfregulatief model van temperament, die een gedifferentieerd beeld geeft van temperament van drie- tot zevenjarigen. Een Nederlandse cbq-versie werd afgenomen bij 71 moeders van acht- en negenjarigen. De interne consistentie van de subschalen bleek voldoende, al bleken vier subschalen minder betrouwbaar. De factoranalyse op vijftien cbq-subschalen toonde drie tweedeordefactoren, zoals bij Rothbart: Extraversion/Surgency, Effortful Control en Negative Affectivity. Opvallend zijn de bij ons meer uitgesproken ladingen op Effortful Control: mogelijk weerspiegelen die ontwikkelingsveranderingen in de zelfregulatie. Verdere validatie van de Nederlandse cbq blijft noodzakelijk.
Literatuur
go back to reference Bates, J. E. (1980). The concept of difficult temperament. Merrill-Palmer Quarterly, 26, 299-319. Bates, J. E. (1980). The concept of difficult temperament. Merrill-Palmer Quarterly, 26, 299-319.
go back to reference Bates, J. E. (1989). Concepts and measures of temperaments. In G. A. Kohnstamm, J. E. Bates, & M. K. Rothbart (Eds.), Temperament in childhood (pp. 3-26). Chicester: Wiley & Sons. Bates, J. E. (1989). Concepts and measures of temperaments. In G. A. Kohnstamm, J. E. Bates, & M. K. Rothbart (Eds.), Temperament in childhood (pp. 3-26). Chicester: Wiley & Sons.
go back to reference Gorsuch, R. L. (1974). Factor analysis. London: Saunders. Gorsuch, R. L. (1974). Factor analysis. London: Saunders.
go back to reference Kochanska, G. (1997). Multiple pathways to conscience for children with different temperaments: from toddlerhood to age 5. Developmental Psychology, 33, 228-240.CrossRefPubMed Kochanska, G. (1997). Multiple pathways to conscience for children with different temperaments: from toddlerhood to age 5. Developmental Psychology, 33, 228-240.CrossRefPubMed
go back to reference Rothbart, M. K., & Ahadi, S. A. (1994). Temperament and the development of Personality. Journal of Abnormal Psychology, 103, 55-66.CrossRefPubMed Rothbart, M. K., & Ahadi, S. A. (1994). Temperament and the development of Personality. Journal of Abnormal Psychology, 103, 55-66.CrossRefPubMed
go back to reference Rothbart, M. K., Ahadi, S. A., Hershey, K. L., & Fisher, P. (2001). Investigation of temperament at three to seven years: The Children's Behavior Questionnaire. Child Development, 72, 1394-1408.CrossRefPubMed Rothbart, M. K., Ahadi, S. A., Hershey, K. L., & Fisher, P. (2001). Investigation of temperament at three to seven years: The Children's Behavior Questionnaire. Child Development, 72, 1394-1408.CrossRefPubMed
go back to reference Rothbart, M. K., & Bates, J. E. (1998), Temperament. In W. Damon (Series Ed.), & N. Eisenberg (Volume Ed.), Handbook of Child Psychology (fifth ed.). Vol. 3: Social, Emotional and Personality Development (pp. 105-176). New York: Wiley. Rothbart, M. K., & Bates, J. E. (1998), Temperament. In W. Damon (Series Ed.), & N. Eisenberg (Volume Ed.), Handbook of Child Psychology (fifth ed.). Vol. 3: Social, Emotional and Personality Development (pp. 105-176). New York: Wiley.
go back to reference Strelau, J. (1998). Temperament: a psychological perspective. Perspectives on individual differences. New York: Plenum Press. Strelau, J. (1998). Temperament: a psychological perspective. Perspectives on individual differences. New York: Plenum Press.
go back to reference Swets-Gronert, F. A. (Ed.) (1986). Temperament, taalcompetentie en gedragsproblemen van jonge kinderen: een longitudinaal onderzoek bij kinderen van een half tot vijf jaar. Lisse: Swets & Zeitlinger. Swets-Gronert, F. A. (Ed.) (1986). Temperament, taalcompetentie en gedragsproblemen van jonge kinderen: een longitudinaal onderzoek bij kinderen van een half tot vijf jaar. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Thomas, A., & Chess, S. (Eds.) (1977). Temperament and development. New York: Bruner/Mazel. Thomas, A., & Chess, S. (Eds.) (1977). Temperament and development. New York: Bruner/Mazel.
go back to reference Van den Bergh, B. R. H. (1990). The influence of maternal emotions during pregnancy on fetal and neonatal behavior. Pre- and Perinatal Psychology Journal, 5, 119-130. Van den Bergh, B. R. H. (1990). The influence of maternal emotions during pregnancy on fetal and neonatal behavior. Pre- and Perinatal Psychology Journal, 5, 119-130.
Metagegevens
Titel
Een Nederlandse versie van Rothbarts ‘Children's Behavior Questionnaire’
Interne consistentie en driefactorenmodel van de subschalen
Auteurs
Bea R. H. Van den Bergh
Merel Ackx
Publicatiedatum
01-06-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2003
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060876

Andere artikelen Uitgave 2/2003

Kind en adolescent 2/2003 Naar de uitgave