Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Het gebruik van procesbevorderende oefeningen

Auteurs : S. A. H. Vandepitte, MSc, Drs. P. J. Daansen, MBA

Gepubliceerd in: Supervisie als proces

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In elke therapeutische oriëntatie wordt de supervisant, tijdens supervisie, op verschillende manieren tot zelfreflectie uitgenodigd. Dit hoofdstuk beschrijft procesbevorderende oefeningen die een supervisor kan gebruiken wanneer het reflectieproces stokt of een andere invalshoek nodig heeft. Vanuit de experiëntiële en de cognitief-gedragstherapeutische oriëntatie wordt een aantal procesbevorderende methodieken besproken die gehanteerd kunnen worden. De auteurs lichten toe hoe procesbevorderende oefeningen aangewend worden binnen het ontwikkelingsgerichte, het restauratieve en het evaluatieve aspect van supervisie. Concreet wordt beschreven hoe socratische dialoog, metaforen, rollenspel en creatief materiaal ingezet worden tijdens supervisie.
Literatuur
go back to reference Daansen, P., Verdelis, A., & Hafkenscheid, A. (2016). Therapeutische relatie en empathie in cognitieve gedragstherapie. Pleidooi voor meer aandacht. Tijdschrift voor Psychotherapie, 42, 169–185.CrossRef Daansen, P., Verdelis, A., & Hafkenscheid, A. (2016). Therapeutische relatie en empathie in cognitieve gedragstherapie. Pleidooi voor meer aandacht. Tijdschrift voor Psychotherapie, 42, 169–185.CrossRef
go back to reference Deaver, S. P., & Shiflett, C. (2011). Art-based supervision techniques. The Clinical Supervisor, 30(2), 257–276.CrossRef Deaver, S. P., & Shiflett, C. (2011). Art-based supervision techniques. The Clinical Supervisor, 30(2), 257–276.CrossRef
go back to reference Gordon, P. K. (2012). Ten steps to cognitive behavioural supervison. The Cognitive Behaviour Therapist, 5, 71–82.CrossRef Gordon, P. K. (2012). Ten steps to cognitive behavioural supervison. The Cognitive Behaviour Therapist, 5, 71–82.CrossRef
go back to reference Kramers, M., & Baljon, M. (2008). Beeldende werkvormen in supervisie. Supervisie en Coaching, 25, 306–311.CrossRef Kramers, M., & Baljon, M. (2008). Beeldende werkvormen in supervisie. Supervisie en Coaching, 25, 306–311.CrossRef
go back to reference Milne, D. (2018). Evidence-based clinical supervision: Principles and practice (2de ed.). Hoboken, NJ: Wiley. Milne, D. (2018). Evidence-based clinical supervision: Principles and practice (2de ed.). Hoboken, NJ: Wiley.
go back to reference Schöttke, H., Flückiger, C., Goldberg, S. B., Eversmann, J., & Lange, J. (2017). Predicting psychotherapy outcome based on therapist interpersonal skills: A five-year longitudinal study of a therapist assessment protocol. Psychotherapy Research, 27, 642–652.CrossRef Schöttke, H., Flückiger, C., Goldberg, S. B., Eversmann, J., & Lange, J. (2017). Predicting psychotherapy outcome based on therapist interpersonal skills: A five-year longitudinal study of a therapist assessment protocol. Psychotherapy Research, 27, 642–652.CrossRef
go back to reference Weck, F., Kaufmann, Y., & Witthöft, M. (2017). Topics and techniques in clinical supervision in psychotherapy training. The Cognitive Behaviour Therapist, 10, 1–17. Weck, F., Kaufmann, Y., & Witthöft, M. (2017). Topics and techniques in clinical supervision in psychotherapy training. The Cognitive Behaviour Therapist, 10, 1–17.
Metagegevens
Titel
Het gebruik van procesbevorderende oefeningen
Auteurs
S. A. H. Vandepitte, MSc
Drs. P. J. Daansen, MBA
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2526-9_7