Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. De start van supervisie

Auteur : N. J. Nicolai

Gepubliceerd in: Supervisie als proces

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk bespreek ik aan de hand van het Common Factors-model hoe de verschillende taken in supervisie van start gaan. Het accent zal in de eerste fase meer liggen op het vestigen van een werkrelatie, het verwerven van vaardigheden en theoretische onderbouwing. In deze fase heeft de supervisor verder tot taak om de feedback zo te organiseren dat de supervisant zich vrij voelt om daarop terug te komen. Een volgende taak is het ontwikkelen van het reflectief vermogen. Dit vereist een nauwkeurig balanceren tussen professionele attitudes en aandacht voor de eigen persoonlijkheid, zonder dat de supervisie een leertherapie wordt. De reflectie dient in dienst te staan van het proces van de ontwikkeling van de psychotherapeut, maar ook van de patiënt, diens problemen en het therapeutische proces.
Voetnoten
1
Waar patiënt staat kan client gelezen worden.
 
Literatuur
go back to reference Beinart, H. (2014). Building and sustaining the supervisory relationship. In C.E. Watkins Jr & D. L. Milne (Eds.) (2014). The Wiley international handbook of clinical supervision (pp. 257–281). Chichester: Wiley. Beinart, H. (2014). Building and sustaining the supervisory relationship. In C.E. Watkins Jr & D. L. Milne (Eds.) (2014). The Wiley international handbook of clinical supervision (pp. 257–281). Chichester: Wiley.
go back to reference Bernard, J. M., & Goodyear, R. K. (2014). Fundamentals of clinical supervision (5th ed.). Edinburgh Gate: Pearson Education. Bernard, J. M., & Goodyear, R. K. (2014). Fundamentals of clinical supervision (5th ed.). Edinburgh Gate: Pearson Education.
go back to reference Hafkenscheid, A. (2016). Supervisierelatie en persoonsgerichte supervisie. In R. Beunderman, S. Colijn, L. Geertjes & F. Maas (Red.). Theorie en praktijk van supervisie in de ggz. Utrecht: de Tijdstroom. Hafkenscheid, A. (2016). Supervisierelatie en persoonsgerichte supervisie. In R. Beunderman, S. Colijn, L. Geertjes & F. Maas (Red.). Theorie en praktijk van supervisie in de ggz. Utrecht: de Tijdstroom.
go back to reference Inman, A.G., & Ladany, N. (2008). Research: The state of the field. In A. K. Hess, K. D. Hess & T. H. Hess (Eds.). Psychotherapy supervision. Theory, Research and practice (2nd ed., pp. 500–520). Hoboken, NJ: Wiley. Inman, A.G., & Ladany, N. (2008). Research: The state of the field. In A. K. Hess, K. D. Hess & T. H. Hess (Eds.). Psychotherapy supervision. Theory, Research and practice (2nd ed., pp. 500–520). Hoboken, NJ: Wiley.
go back to reference Milne, D. L., & Watkins Jr., C. (2014). Defining and understanding clinical supervision: A functional approach. In C. E. Watkins Jr. & D. L. Milne (Eds.). The Wiley handbook of clinical supervision (pp. 3–20). Chichester: Wiley. Milne, D. L., & Watkins Jr., C. (2014). Defining and understanding clinical supervision: A functional approach. In C. E. Watkins Jr. & D. L. Milne (Eds.). The Wiley handbook of clinical supervision (pp. 3–20). Chichester: Wiley.
go back to reference Palomo, M., Beinart, H., & Cooper, M. J. (2009). Development and validation of the Supervisory Relationship Questionnaire (SRQ) in UK trainee clinical psychologists. British Journal of Clinical Psychology, 49, 131–149. Palomo, M., Beinart, H., & Cooper, M. J. (2009). Development and validation of the Supervisory Relationship Questionnaire (SRQ) in UK trainee clinical psychologists. British Journal of Clinical Psychology, 49, 131–149.
go back to reference Petrowski, K., Pokorny, D., Nowacki, K., & Buchheim, A. (2013). The therapist’s attachment representation and the patient’s attachment to the therapist. Psychotherapy Research, 23, 1217–1230. Petrowski, K., Pokorny, D., Nowacki, K., & Buchheim, A. (2013). The therapist’s attachment representation and the patient’s attachment to the therapist. Psychotherapy Research, 23, 1217–1230.
go back to reference Wampold, B. E. (2011). Qualities and actions of effective therapists. Washington: American Psychological Association. Wampold, B. E. (2011). Qualities and actions of effective therapists. Washington: American Psychological Association.
go back to reference Watkins, C. E., Jr. (2015). Extrapolating Gelso’s tripartite model of psychotherapy relationships to the psychotherapy supervision relationship: A potential common factors perspective. Journal of Psychotherapy Integration, 25, 143–157. Watkins, C. E., Jr. (2015). Extrapolating Gelso’s tripartite model of psychotherapy relationships to the psychotherapy supervision relationship: A potential common factors perspective. Journal of Psychotherapy Integration, 25, 143–157.
Metagegevens
Titel
De start van supervisie
Auteur
N. J. Nicolai
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2526-9_6