Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

27-01-2016 | Original Paper | Uitgave 4/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2016

Eye Tracking Reveals Impaired Attentional Disengagement Associated with Sensory Response Patterns in Children with Autism

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 4/2016
Auteurs:
Maura Sabatos-DeVito, Sarah E. Schipul, John C. Bulluck, Aysenil Belger, Grace T. Baranek
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10803-015-2681-5) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

This study used a gap-overlap paradigm to examine the impact of distractor salience and temporal overlap on the ability to disengage and orient attention in 50 children (4–13 years) with ASD, DD and TD, and associations between attention and sensory response patterns. Results revealed impaired disengagement and orienting accuracy in ASD. Disengagement was impaired across all groups during temporal overlap for dynamic stimuli compared to static, but only ASD showed slower disengagement from multimodal relative to unimodal dynamic stimuli. Attentional disengagement had differential associations with distinct sensory response patterns in ASD and DD. Atypical sensory processing and temporal binding appear to be intertwined with development of disengagement in ASD, but longitudinal studies are needed to unravel causal pathways.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Supplementary material 1 (XLSX 62 kb)
10803_2015_2681_MOESM1_ESM.xlsx
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2016 Naar de uitgave