Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-01-2013 | Original Paper | Uitgave 1/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 1/2013

Eye-Tracking, Autonomic, and Electrophysiological Correlates of Emotional Face Processing in Adolescents with Autism Spectrum Disorder

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 1/2013
Auteurs:
Jennifer B. Wagner, Suzanna B. Hirsch, Vanessa K. Vogel-Farley, Elizabeth Redcay, Charles A. Nelson

Abstract

Individuals with autism spectrum disorder (ASD) often have difficulty with social-emotional cues. This study examined the neural, behavioral, and autonomic correlates of emotional face processing in adolescents with ASD and typical development (TD) using eye-tracking and event-related potentials (ERPs) across two different paradigms. Scanning of faces was similar across groups in the first task, but the second task found that face-sensitive ERPs varied with emotional expressions only in TD. Further, ASD showed enhanced neural responding to non-social stimuli. In TD only, attention to eyes during eye-tracking related to faster face-sensitive ERPs in a separate task; in ASD, a significant positive association was found between autonomic activity and attention to mouths. Overall, ASD showed an atypical pattern of emotional face processing, with reduced neural differentiation between emotions and a reduced relationship between gaze behavior and neural processing of faces.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 1/2013 Naar de uitgave

Books Received

Books Received