Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-12-1997 | Onderzoek kort

Evaluatie van de sociale competentie bij kinderen met ADHD

Auteurs: I. Antrop, H. Roeyers, D. De. Schamphelaere

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 4/1997

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het is algemeen aanvaard dat kinderen met ADHD problemen hebben in de sociale omgang met leeftijdgenoten. Ze zouden vooral tekorten vertonen in de sociale competentie. Onderzoek naar de oorzaken vereist dat sociale competentie goed gemeten kan worden. In deze studie werd nagegaan of een rollenspelprocedure met prototypische sociale probleemsituaties kan worden gebruikt om kinderen met ADHD te onderscheiden van leeftijdgenoten met een normale ontwikkeling. Twintig kinderen met ADHD en twintig kinderen met een normale ontwikkeling namen deel aan het onderzoek. Het bleek dat beide groepen zich even sociaal competent toonden. Deze bevinding kan belangrijke implicaties hebben voor de behandeling.
Literatuur
go back to reference American Psychiatric Association (1994). Diagnostical and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition. Washington DC: APA. American Psychiatric Association (1994). Diagnostical and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition. Washington DC: APA.
go back to reference Cantwell, D.P. (1996). Attention Deficit Disorder: a review of the past 10 years. Journal of the American Academy of Child Psychiatry, 35, 978–987.CrossRef Cantwell, D.P. (1996). Attention Deficit Disorder: a review of the past 10 years. Journal of the American Academy of Child Psychiatry, 35, 978–987.CrossRef
go back to reference Dodge, K.A., McClaskey, C.L. & Feldman, E. (1985). Situational approach to the assessment of social competence in children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 53, 344–353.CrossRefPubMed Dodge, K.A., McClaskey, C.L. & Feldman, E. (1985). Situational approach to the assessment of social competence in children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 53, 344–353.CrossRefPubMed
go back to reference Irvin, L.K. & Walker, H.L. (1994). Assessing children's social skills using video–based microcomputer technology. Exceptional Children, 61, 182–196. Irvin, L.K. & Walker, H.L. (1994). Assessing children's social skills using video–based microcomputer technology. Exceptional Children, 61, 182–196.
go back to reference Loney, J. & Milich, R. (1982). Hyperactivity, inattention and aggression in clinical practice. Advances in Developmental and Behavioral Pediatrics, 3, 113–147. Loney, J. & Milich, R. (1982). Hyperactivity, inattention and aggression in clinical practice. Advances in Developmental and Behavioral Pediatrics, 3, 113–147.
go back to reference Oosterlaan, J., Prins, P.J.M. & Sergeant, J. (1992). Beoordelingsschaal voor leerkrachten (Rating scale for teachers). Unpublished manuscript, Universiteit van Amsterdam. Oosterlaan, J., Prins, P.J.M. & Sergeant, J. (1992). Beoordelingsschaal voor leerkrachten (Rating scale for teachers). Unpublished manuscript, Universiteit van Amsterdam.
go back to reference Whalen, C.K., Henker, B. & Granger, D. (1990). Social judgement processes in hyperactive boys: effect of Methylphenidate and comparison with normal peers. Journal of Abnormal Child Psychology, 18, 297–316.CrossRefPubMed Whalen, C.K., Henker, B. & Granger, D. (1990). Social judgement processes in hyperactive boys: effect of Methylphenidate and comparison with normal peers. Journal of Abnormal Child Psychology, 18, 297–316.CrossRefPubMed
go back to reference Wheeler, J. & Carlson, C.L. (1994). The social functioning of children with ADD with hyperactivity and ADD without hyperactivity: A comparison of their peer relations and social deficits. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 2, 2–12.CrossRef Wheeler, J. & Carlson, C.L. (1994). The social functioning of children with ADD with hyperactivity and ADD without hyperactivity: A comparison of their peer relations and social deficits. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 2, 2–12.CrossRef
Metagegevens
Titel
Evaluatie van de sociale competentie bij kinderen met ADHD
Auteurs
I. Antrop
H. Roeyers
D. De. Schamphelaere
Publicatiedatum
01-12-1997
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 4/1997
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060669