Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

11-04-2017 | Uitgave 2/2017

Kind en adolescent 2/2017

Effectiviteit van Triple P in Nederland: stand van zaken en controverse

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 2/2017
Auteurs:
Dr. R. Schappin, Dr. I. M. de Graaf, Prof. dr. S. A. Reijneveld

Samenvatting

Inleiding

Het opvoedprogramma Triple P wordt in ruim de helft van de Nederlandse gemeenten aangeboden. In dit artikel geven we de effecten van Triple P weer die worden gevonden in internationale meta-analyses en Nederlandse onderzoeken. Daarnaast bespreken we controverses rondom het onderzoek naar Triple P.

Methode

We bespreken systematisch internationale meta-analyses en Nederlandse onderzoeken met een controlegroep.

Resultaten

In buitenlands onderzoek lijkt het effect van Triple P op gedragsproblemen van kinderen en opvoedvaardigheden van ouders groter dan dat van gebruikelijke zorg. In Nederland is de effectiviteit van Triple P niveau 3 en 4 echter niet groter dan die van gebruikelijke zorg; de andere niveaus zijn niet onderzocht.

Conclusie

Belangenverstrengeling van de ontwikkelaars van Triple P lijkt de resultaten van buitenlandse onderzoeken, waar zij vaak bij betrokken zijn, te beïnvloeden. De Nederlandse onderzoeken zijn op één na onafhankelijk en vinden dat Triple P niet effectiever is dan gebruikelijke zorg.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2017

Kind en adolescent 2/2017 Naar de uitgave