Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 4/2002

01-12-2002 | Commentaar

De nieuwe kleren van de keizer!?

Een kritische terugblik op het themanummer ‘Angststoornissen bij kinderen en jeugdigen’

Auteur: Rutger Jan van der Gaag

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 4/2002

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit artikel levert commentaar op de bijdragen aan dit themanummer. Het voornaamste punt betreft de validiteit van de diagnostische categorie ‘angststoornis’. Erkend wordt dat de invoering van gestandaardiseerde classificatiesystemen als dsm en icd-10 heeft bijgedragen aan de recente groei van empirisch onderzoek naar angststoornissen bij kinderen en jeugdigen. De hoge comorbiditeit van angststoornissen met zowel andere internaliserende als externaliserende en ontwikkelingsstoornissen suggereert echter een magere discriminante validiteit van deze diagnostische categorie. De implicaties hiervan voor de betekenis van sommige bevindingen in dit themanummer worden besproken.
Literatuur
go back to reference Boer, F., & Bögels, S. (2002). Angststoornissen bij kinderen: Genetische en gezinsinvloeden. Kind en Adolescent, 23, 266-284.CrossRef Boer, F., & Bögels, S. (2002). Angststoornissen bij kinderen: Genetische en gezinsinvloeden. Kind en Adolescent, 23, 266-284.CrossRef
go back to reference Boeting, M. A., Ferdinand, R. F., Barrett, P. M., & Dadds, M. R. (2002). Interventie- en preventieve programma’s voor angst en depressie. Kind en Adolescent, 23, 300-312. Boeting, M. A., Ferdinand, R. F., Barrett, P. M., & Dadds, M. R. (2002). Interventie- en preventieve programma’s voor angst en depressie. Kind en Adolescent, 23, 300-312.
go back to reference Charman, T., Swettenham, J., Baron-Cohen, S., Cox, A., Baird, G., & Drew, A. (1997). Infants with autism: An investigation of empathy, pretend play, joint attention, and imitation. Developmental Psychology, 33, 781-789.CrossRefPubMed Charman, T., Swettenham, J., Baron-Cohen, S., Cox, A., Baird, G., & Drew, A. (1997). Infants with autism: An investigation of empathy, pretend play, joint attention, and imitation. Developmental Psychology, 33, 781-789.CrossRefPubMed
go back to reference Freud, S. (1895). Zur Kritik der ‘Angstneurose’. Gesammelte Werke Band 1, 357-376. Fischer-Tb. Verlag. Freud, S. (1895). Zur Kritik der ‘Angstneurose’. Gesammelte Werke Band 1, 357-376. Fischer-Tb. Verlag.
go back to reference Freud, S. (1916-1917). Vorlesungen zur Einfuhrung in die Psychoanalyse, Wien: 1916-1917; Gesammelte Werke Band 11. Fischer-Tb. Verlag. Freud, S. (1916-1917). Vorlesungen zur Einfuhrung in die Psychoanalyse, Wien: 1916-1917; Gesammelte Werke Band 11. Fischer-Tb. Verlag.
go back to reference Koot, H. M., Ferdinand, R. F., & Vlieger-Smid, G. A. (2002). Angststoornissen bij kinderen en jeugdigen. Ten geleide. Kind en Adolescent, 23, 214-218. Koot, H. M., Ferdinand, R. F., & Vlieger-Smid, G. A. (2002). Angststoornissen bij kinderen en jeugdigen. Ten geleide. Kind en Adolescent, 23, 214-218.
go back to reference Martin, A., Scahill, L., Klin, A., & Volkmar, F. R. (1999). Higher-functioning pervasive developmental disorders: Rates and patterns of psychotropic drug use. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38, 923-931.CrossRefPubMed Martin, A., Scahill, L., Klin, A., & Volkmar, F. R. (1999). Higher-functioning pervasive developmental disorders: Rates and patterns of psychotropic drug use. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38, 923-931.CrossRefPubMed
go back to reference Mol, S. S. L. (2002). Trauma, life events and PTSD: A challenge for patients and family doctors. Academisch proefschrift. Maastricht: Universiteit Maastricht. Mol, S. S. L. (2002). Trauma, life events and PTSD: A challenge for patients and family doctors. Academisch proefschrift. Maastricht: Universiteit Maastricht.
go back to reference Muris, P., Steerneman, P., Merckelbach, H., Holdrinet, I., & Meesters, C. (1998). Comorbid anxiety symptoms in children with pervasive developmental disorders. Journal of Anxiety Disorders, 12, 387-393.CrossRefPubMed Muris, P., Steerneman, P., Merckelbach, H., Holdrinet, I., & Meesters, C. (1998). Comorbid anxiety symptoms in children with pervasive developmental disorders. Journal of Anxiety Disorders, 12, 387-393.CrossRefPubMed
go back to reference Prins, P. J. M. (2002). De dynamiek van cognitie en emotie in de ontwikkeling van angststoornissen bij kinderen. Kind en Adolescent, 23, 250-265. Prins, P. J. M. (2002). De dynamiek van cognitie en emotie in de ontwikkeling van angststoornissen bij kinderen. Kind en Adolescent, 23, 250-265.
go back to reference Scholing, A. (2002). Gedragstherapeutische en cognitieve interventies bij kinderen met angststoornissen. Kind en Adolescent, 23, 313-336.CrossRef Scholing, A. (2002). Gedragstherapeutische en cognitieve interventies bij kinderen met angststoornissen. Kind en Adolescent, 23, 313-336.CrossRef
go back to reference Steppe, A. O., & Ferdinand, R. F. (2002). Medicamenteuze behandeling van angststoornissen bij kinderen en adolescenten. Kind en Adolescent, 23, 285-299. Steppe, A. O., & Ferdinand, R. F. (2002). Medicamenteuze behandeling van angststoornissen bij kinderen en adolescenten. Kind en Adolescent, 23, 285-299.
go back to reference Treffers, Ph. D. A. (2002). De diagnostische validiteit van angststoornissen bij kinderen en adolescenten. Kind en Adolescent, 23, 219-233. Treffers, Ph. D. A. (2002). De diagnostische validiteit van angststoornissen bij kinderen en adolescenten. Kind en Adolescent, 23, 219-233.
go back to reference Utens, E. M. W. J., & Siebelink, B. M. (2002). Nieuwe diagnostiek van angststoornissen bij kinderen en jeugdigen: recente ontwikkelingen in instrumentarium. Kind en Adolescent, 23, 234-249. Utens, E. M. W. J., & Siebelink, B. M. (2002). Nieuwe diagnostiek van angststoornissen bij kinderen en jeugdigen: recente ontwikkelingen in instrumentarium. Kind en Adolescent, 23, 234-249.
go back to reference Van den Bergh, B. (2002). Het belang van de prenatale levensfase voor de ontwikkeling van psychopathologie. Kind en Adolescent, 23, 97-111.CrossRef Van den Bergh, B. (2002). Het belang van de prenatale levensfase voor de ontwikkeling van psychopathologie. Kind en Adolescent, 23, 97-111.CrossRef
go back to reference Van Engeland, H. (1984). Ontdekking van het oppervlak. Academisch proefschrift, Utrecht: RU Utrecht. Van Engeland, H. (1984). Ontdekking van het oppervlak. Academisch proefschrift, Utrecht: RU Utrecht.
Metagegevens
Titel
De nieuwe kleren van de keizer!?
Een kritische terugblik op het themanummer ‘Angststoornissen bij kinderen en jeugdigen’
Auteur
Rutger Jan van der Gaag
Publicatiedatum
01-12-2002
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 4/2002
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060863

Andere artikelen Uitgave 4/2002

Kind en adolescent 4/2002 Naar de uitgave