Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 4/2002

01-12-2002 | Artikelen

Angststoornissen bij kinderen en jeugdigen

Ten Geleide

Auteurs: Hans M. Koot, Robert F. Ferdinand, Gerda A. Vlieger-Smid

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 4/2002

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Uit epidemiologisch onderzoek weten we dat angststoornissen tot de meest voorkomende psychische stoornissen bij kinderen en jeugdigen behoren (Fergusson, Horwood, & Lynskey, 1993; Mesman & Koot, 2001; Verhulst, Van der Ende, Ferdinand, & Kasius, 1997; zie voor een recent overzicht van prevalentiegegevens ook Klein & Pine, 2002). Het is bijzonder dat de wetenschappelijke belangstelling voor deze stoornissen tot ongeveer 1990 minimaal was. In het afgelopen decennium hebben we een grote toename in de belangstelling gezien. Het resultaat is een duidelijke groei in kennis over de aard, prevalentie, beloop en behandelbaarheid en het beschikbaar komen van een beter onderzocht instrumentarium voor de vaststelling van angststoornissen bij kinderen en jeugdigen. De toegenomen aandacht wordt weerspiegeld in het aantal wetenschappelijke publicaties over het onderwerp. Zo nam het aantal Engelstalige publicaties over gerandomiseerde onderzoeken naar effecten van psychotherapie en farmacotherapie voor angststoornissen bij kinderen van zes tot twaalf jaar toe van 1 gepubliceerd paper tot 1990, naar 11 in de periode 1991-1995 en 29 van 1996 tot nu. Ook verscheen voor het eerst sinds zes jaar weer een internationaal geredigeerd boek over angststoornissen bij kinderen en adolescenten (Silverman & Treffers, 2001) en staat er alweer een nieuw boek op stapel (Ollendick & March, in druk). In Nederland en Vlaanderen is eveneens een toenemende activiteit waar te nemen.
Literatuur
go back to reference Boer, F., & Bögels, S. (2002). Angststoornissen bij kinderen: Genetische en gezinsinvloeden. Kind en Adolescent, 23, 266-284.CrossRef Boer, F., & Bögels, S. (2002). Angststoornissen bij kinderen: Genetische en gezinsinvloeden. Kind en Adolescent, 23, 266-284.CrossRef
go back to reference Boeting, M. A., Ferdinand, R. F., Barrett, P. M., & Dadds, M. R. (2002). Interventie- en preventieve programma’s voor angst en depressie. Kind en Adolescent, 23, 300-312. Boeting, M. A., Ferdinand, R. F., Barrett, P. M., & Dadds, M. R. (2002). Interventie- en preventieve programma’s voor angst en depressie. Kind en Adolescent, 23, 300-312.
go back to reference Bögels, S., & Boer, F. (2002). Systeemtherapeutische interventies bij kinderen met angststoornissen. Kind en Adolescent, 23, 337-352. Bögels, S., & Boer, F. (2002). Systeemtherapeutische interventies bij kinderen met angststoornissen. Kind en Adolescent, 23, 337-352.
go back to reference Cohen, P., O’Connor, P., Lewis, S., Velez, N., & Malachowski, B. (1987). Comparison of DISC and K-SADS-P interviews of an epidemiological sample of children. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 26, 662-667.PubMedCrossRef Cohen, P., O’Connor, P., Lewis, S., Velez, N., & Malachowski, B. (1987). Comparison of DISC and K-SADS-P interviews of an epidemiological sample of children. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 26, 662-667.PubMedCrossRef
go back to reference Fergusson, D. M., Horwood, L. J., & Lynskey, M. T. (1993). Prevalence and comorbidity of DSM-III-R diagnoses in a birth cohort of 15 year olds. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 32, 1127-1134.CrossRefPubMed Fergusson, D. M., Horwood, L. J., & Lynskey, M. T. (1993). Prevalence and comorbidity of DSM-III-R diagnoses in a birth cohort of 15 year olds. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 32, 1127-1134.CrossRefPubMed
go back to reference Gullone, E. (2000). The development of normal fear: A century of research. Clinical Psychology Review, 20, 429-451.CrossRefPubMed Gullone, E. (2000). The development of normal fear: A century of research. Clinical Psychology Review, 20, 429-451.CrossRefPubMed
go back to reference Klein, R. G. (1991). Parent-child agreement in clinical assessement of anxiety and other psychopathology: A review. Journal of Anxiety Disorders, 5, 187-198.CrossRef Klein, R. G. (1991). Parent-child agreement in clinical assessement of anxiety and other psychopathology: A review. Journal of Anxiety Disorders, 5, 187-198.CrossRef
go back to reference Klein, R. G., & Pine, D. S. (2002). Anxiety disorders. In M. Rutter, & E. Taylor (Eds.), Child and adolescent psychiatry (4th ed.) (pp. 486-509). Oxford: Blackwell Science. Klein, R. G., & Pine, D. S. (2002). Anxiety disorders. In M. Rutter, & E. Taylor (Eds.), Child and adolescent psychiatry (4th ed.) (pp. 486-509). Oxford: Blackwell Science.
go back to reference Marks, I. M. (2002). The maturing of therapy. Some brief psychotherapies help anxiety/depressive disorders but mechanisms of action are unclear. British Journal of Psychiatry, 180, 200-204.CrossRefPubMed Marks, I. M. (2002). The maturing of therapy. Some brief psychotherapies help anxiety/depressive disorders but mechanisms of action are unclear. British Journal of Psychiatry, 180, 200-204.CrossRefPubMed
go back to reference Mesman, J., & Koot, H. M. (2001). Early preschool predictors of preadolescent internalizing and externalizing DSM-IV diagnoses. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40, 1029-1036.CrossRefPubMed Mesman, J., & Koot, H. M. (2001). Early preschool predictors of preadolescent internalizing and externalizing DSM-IV diagnoses. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40, 1029-1036.CrossRefPubMed
go back to reference Ollendick, Th. H., & March, J. S. (Eds.) (in druk). Phobic and anxiety disorders in children and adolescents. New York: Oxford University Press. Ollendick, Th. H., & March, J. S. (Eds.) (in druk). Phobic and anxiety disorders in children and adolescents. New York: Oxford University Press.
go back to reference Prins, P. J. M. (2002). De dynamiek van cognitie en emotie in de ontwikkeling van angststoornissen bij kinderen. Kind en Adolescent, 23, 250-265. Prins, P. J. M. (2002). De dynamiek van cognitie en emotie in de ontwikkeling van angststoornissen bij kinderen. Kind en Adolescent, 23, 250-265.
go back to reference Scholing, A. (2002). Gedragstherapeutische en cognitieve interventies bij kinderen met angststoornissen. Kind en Adolescent, 23, 313-336 Scholing, A. (2002). Gedragstherapeutische en cognitieve interventies bij kinderen met angststoornissen. Kind en Adolescent, 23, 313-336
go back to reference Scholing, A., & Braet, C. (2002). Angststoornissen bij kinderen. Praktijkreeks gedragstherapie. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Scholing, A., & Braet, C. (2002). Angststoornissen bij kinderen. Praktijkreeks gedragstherapie. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Silverman, W. K., & Treffers, Ph. D. A. (Eds.). (2001). Anxiety disorders in children and adolescents: research, assessment and intervention. Cambridge: Cambridge University Press. Silverman, W. K., & Treffers, Ph. D. A. (Eds.). (2001). Anxiety disorders in children and adolescents: research, assessment and intervention. Cambridge: Cambridge University Press.
go back to reference Steppe, A. O., & Ferdinand, R. F. (2002). Medicamenteuze behandeling van angststoornissen bij kinderen en adolescenten. Kind en Adolescent, 23, 285-299. Steppe, A. O., & Ferdinand, R. F. (2002). Medicamenteuze behandeling van angststoornissen bij kinderen en adolescenten. Kind en Adolescent, 23, 285-299.
go back to reference Treffers, Ph. D. A. (2002). De diagnostische validiteit van angststoornissen bij kinderen en adolescenten. Kind en Adolescent, 23, 219-233.CrossRef Treffers, Ph. D. A. (2002). De diagnostische validiteit van angststoornissen bij kinderen en adolescenten. Kind en Adolescent, 23, 219-233.CrossRef
go back to reference Utens, E. M. W. J., & Siebelink, B. M. (2002). Nieuwe diagnostiek van angststoornissen bij kinderen en jeugdigen: recente ontwikkelingen in instrumentarium. Kind en Adolescent, 23, 234-249. Utens, E. M. W. J., & Siebelink, B. M. (2002). Nieuwe diagnostiek van angststoornissen bij kinderen en jeugdigen: recente ontwikkelingen in instrumentarium. Kind en Adolescent, 23, 234-249.
go back to reference Verhulst, F. C., Van der Ende, J., Ferdinand, R. F., & Kasius, M. C. (1997). The prevalence of DSM-III-R diagnoses in a national sample of Dutch adolescents. Archives of General Psychiatry, 54, 329-336.PubMed Verhulst, F. C., Van der Ende, J., Ferdinand, R. F., & Kasius, M. C. (1997). The prevalence of DSM-III-R diagnoses in a national sample of Dutch adolescents. Archives of General Psychiatry, 54, 329-336.PubMed
go back to reference Walkup, J. T., Labellarte, M. J., Riddle, M. A., Pine, D. S., Greenhill, L., Klein, R., Davies, M., Sweeney, M., Abikoff, H., Hack, S., Klee, B., McCracken, J., Bergman, L., Piacentini, J., March, J., Compton, S., Robinson, J., O’Hara, T., Baker, S., Vitiello, B., Ritz, L., & Roper, M. (2001). Fluvoxamine for the treatment of anxiety disorders in children and adolescents. The New England Journal of Medicine, 344, 1279-1285.CrossRef Walkup, J. T., Labellarte, M. J., Riddle, M. A., Pine, D. S., Greenhill, L., Klein, R., Davies, M., Sweeney, M., Abikoff, H., Hack, S., Klee, B., McCracken, J., Bergman, L., Piacentini, J., March, J., Compton, S., Robinson, J., O’Hara, T., Baker, S., Vitiello, B., Ritz, L., & Roper, M. (2001). Fluvoxamine for the treatment of anxiety disorders in children and adolescents. The New England Journal of Medicine, 344, 1279-1285.CrossRef
Metagegevens
Titel
Angststoornissen bij kinderen en jeugdigen
Ten Geleide
Auteurs
Hans M. Koot
Robert F. Ferdinand
Gerda A. Vlieger-Smid
Publicatiedatum
01-12-2002
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 4/2002
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060854

Andere artikelen Uitgave 4/2002

Kind en adolescent 4/2002 Naar de uitgave