Skip to main content
main-content

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2009 | Brief Report | Uitgave 11/2009 Open Access

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2009

Brief Report: Effects of Cognitive Behavioral Therapy on Parent-Reported Autism Symptoms in School-Age Children with High-Functioning Autism

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 11/2009
Auteurs:
Jeffrey J. Wood, Amy Drahota, Karen Sze, Marilyn Van Dyke, Kelly Decker, Cori Fujii, Christie Bahng, Patricia Renno, Wei-Chin Hwang, Michael Spiker

Abstract

This pilot study tested the effect of cognitive behavioral therapy (CBT) on parent-reported autism symptoms. Nineteen children with autism spectrum disorders and an anxiety disorder (7–11 years old) were randomly assigned to 16 sessions of CBT or a waitlist condition. The CBT program emphasized in vivo exposure supported by parent training and school consultation to promote social communication and emotion regulation skills. Parents completed a standardized autism symptom checklist at baseline and posttreatment/postwaitlist and 3-month follow-up assessments. CBT outperformed the waitlist condition at posttreatment/postwaitlist on total parent-reported autism symptoms (Cohen’s d effect size = .77). Treatment gains were maintained at 3-month follow-up. Further investigation of this intervention modality with larger samples and broader outcome measures appears to be indicated.

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met een online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, tijdschriften en online nascholing. Denk hierbij aan e-learnings en web-tv's. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 11/2009

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2009Naar de uitgave