TODO: Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-05-2011 | Artikelen

adhd, wat kan de juf (m/v) er mee?’

Een onderzoek naar de effectiviteit van een leerkrachttraining

Auteurs: Mevr. drs. M.L. Hinfelaar, Mevr. drs. A.E. Verheijden, Prof. dr. P.J.M. Prins

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit onderzoek werd de effectiviteit onderzocht van een gedragstherapeutische training voor leerkrachten van kinderen met adhd. Achtentwintig leerkracht-leerling koppels in een experimentele behandelconditie en 25 in een wachtlijst-controleconditie werden in een quasi-experimenteel onderzoek met elkaar vergeleken. De leerkrachten werden getraind in het direct bëınvloeden van gedrag door middel van het ontwerpen en uitvoeren van individuele beloningsprogramma’s (contingentiemanagement) om de werkhouding en het gedrag van de leerling op school te verbeteren. Samenwerking met ouders en een positieve professionele houding van de leerkracht waren twee andere kernthema’s in de training. Metingen werden voor en na de training verricht door middel van gedragsvragenlijsten. Leerlingen in de behandelconditie vertoonden bij de nameting een significante verbetering in werkhouding. Leerkrachten in de behandelconditie rapporteerden een significant sterker gevoel van competentie dan leerkrachten in de controleconditie. De betekenis van deze resultaten voor leerkrachttrainingen bij kinderen met adhd worden bediscussieerd.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
‘adhd, wat kan de juf (m/v) er mee?’
Een onderzoek naar de effectiviteit van een leerkrachttraining
Auteurs
Mevr. drs. M.L. Hinfelaar
Mevr. drs. A.E. Verheijden
Prof. dr. P.J.M. Prins
Publicatiedatum
01-05-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2011
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-011-0007-8